Paradiset avbryter tillväxtresa – lägger ned butiker
Den ekologiska, och hållbara, livsmedelskedjan Paradiset avbryter sin planerade expansionsresa.
Paradiset grundades 2015 med ambitionen att erbjuda ett utbud där majoriteten av livsmedelsvarorna är ekologiska. Planen var att öppna 20 nya butiker inom fem år. Delvis finansierat via crowdfunding.
Den första butiken slog strategiskt upp portarna på Brännkyrkagatan på Södermalm i Stockholm. Som Skandinaviens största ekologiska matbutik blev konceptet snabbt omskrivet – och prisat.
Paradiset expanderade till Regeringsgatan i Stockholm city för att sedan röra sig mot storhandlings-kluster som Nacka köpkvarter och Täby. Nu skulle Sverige erövras med hälsosam mat.
Men tillväxtresan har inte gått som planerat. 2018 var rörelseförlusten 41 miljoner kronor – omsättningen låg på 115 miljoner, skriver Market.
För att vända den negativa trenden halverar därför vd:n och grundaren, Johannes Cullberg, antalet butiker – från fyra till två.
Man stänger dels den 1.538 kvm stora butiken i Nacka köpkvarter (Atrium Ljungberg), som öppnade i januari 2017, och hybridbutiken i Täby centrum (Unibail-Rodamco-Westfield). En butik där man både har kunnat handla direkt och på nätet för att hämta sina varor i anslutning till butiken bredvid ett garage.
– Det är svårt att kriga mot starka aktörer som Ica, Coop och Willys, speciellt på deras hemmamarknad. Därför vill vi samarbeta istället och har inlett diskussioner om att komma in med våra egna märkesvaror i deras hyllor, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av Paradiset, till Market.
Butikerna på Södermalm och, numera, på NK kommer man dock behålla, det berättar Johannes Cullberg för Breakit.
– Det är skyltfönster för varumärket och det är ganska lyxigt att ha butiker där du kan komma in och uppleva vad Paradiset är och står för, förklarar han.