Apotea har fyra år i rad röstats fram som Årets nätbutik. Enligt vd Pär Svärdson är det framför allt en faktor som är avgörande för att skapa ett lyckat e-handelsbolag.
2011 köpte Pär Svärdson och några tidigare kollegor från Adlibris det förlusttyngda nätapoteket Apotea från sjätte AP-fonden. Ett halvår senare hade de lyckats vända förlusten till vinst och i år räknar bolaget med att omsätta två miljarder kronor.
Under seminariet Köpcentrum & Butiker 2018 delade Pär Svärdson med sig av sina bästa tips för att lyckas med e-handel.
Han konstaterade att det är viktigt att erbjuda låga priser. Men det avgörande är att lyckas med snabba och säkra leveranser.
– Vi har jobbat jättemycket med olika fraktsätt. I somras levererade vi till exempel paket med ribb-båt i Stockholms skärgård. I Sverige har man inte fokuserat tillräckligt mycket på leveranser och det har hållit tillbaka e-handeln här.
Nyligen flyttade Apotea in i sitt nya, 38.000 kvadratmeter stora, lager i Morgongåva. På taket finns Sveriges största solcellsanläggning. Även miljöaspekten är viktig för att bygga ett framgångsrikt företag menar Svärdson.
– Hållbarhet är något som många e-handlare missar, och jag tror att det är en jätteviktig del. Ju yngre kunder är desto mer medvetna val gör de. Vi satsar på att bli Sveriges mest hållbara företag, både miljömässigt och socialt.
Pär Svärdson konstaterade även att det är dumt att krångla till saker för mycket.
– Det är inte kärnfysik, man ska skicka paket till folk.
Under seminariet levererade han också en dyster prognos för köpcentrumens framtid.
– Jag skulle vara försiktig att som bank låna ut pengar till köpcentrum. Om 5 år kommer 30-35 procent av alla köpcentrum vara borta. För ärligt talat, vad ska man ha dem till?