Några år efter pandemin pratar många nu om ett återvändande till kontoret där allt fler företag vill se högre närvaro på plats. Men konsultbolaget Panagora gör helt tvärt om då de nu tagit beslut om att helt lämna sitt kontor och låta samtliga medarbetare jobba på distans.
Panagora har sedan grundandet 2005 suttit på sju olika platser i Stockholm men när man nu tomställer lokalerna på Norrlandsgatan 31, fastighetsägare Hufvudstaden, går inte flyttlasset vidare till ett nytt kontor, nu kommer allt arbete ske på distans istället, vilket Breakit var först med att rapportera om.
Tidigare hade Panagora, med en årlig omsättning på cirka 50 miljoner kronor och ett 40-tal anställda, planer på att expandera sina nuvarande ytor men alla sådan planer ändrades i och med covidpandemin 2021.
– Innan covid hade vi en stark identitet i kontoret i form av vår inredning och att vi hade en stark kultur. Vi byggde hela vårt kontor lite som en butik och hotell. Att man skulle kunna jobba, ta möten, hänga. Vi hade liksom dedikerade ytor för att vem som helst skulle kunna komma på besök och jobba hos oss med mera. Så fram till och med Q1 2020 så var ju det vår väg framåt. Men sen så kom corona och förändrade den planen, säger Panagoras grundare och vd Moon-Suck Song till Fastighetsvärlden och fortsätter:
– Vi har varit jättenöjda med lokalen vi haft, det var inga problem så. Det är mer att det har uppstått ett nytt beteende under covid. Så vi har nog hållit oss kvar längre än vad vi egentligen behövt. Vi märker ju det här nya beteendet bland arbetarna, framförallt dom vi ska anställa, att dom förväntar sig en möjlighet att vara flexibel, säger vd Moon-Suck Song.
Moon-Suck Song har också tagit intryck av internationella trender och vad bolag utomlands gör just nu, däribland det kanadensiska bolaget Shopify som Panagora har ett nära samarbete med.
– Shopify har närmare 8.000 anställda och de jobbar i dag helt på distans, säger han.
Men bara för att kontoret försvinner innebär det inte att medarbetarna inte kommer att träffa varandra längre.
– Vi tror fortfarande på relationer och fysiska möten. Jag tror vi kommer omallokera våra resurser till att få till fysiska möten off-site istället. Vi gör events och andra kulturella effekter istället för att komma åt det där viktiga med att bygga en kultur, bygga ett socialt kapital och ha det kul. Det blir tydligare att det blir ett off-site workspace och ett off-site community space.
Enligt Moon-Suck Song är hundra procent distansarbete förmodligen inte ett framgångsrecept för alla bolag, men tillräckligt många för att det kan komma att ske ett skifte inom en snar framtid.
– Jag tror att hyrorna kommer att gå ner nästa år då många har suttit på avtal som löper på runt fem år. Covid kom till Stockholm runt mars 2020, så från och med april och framåt nästa år så kommer vi nog att se väldigt många bolag som inte väljer att förnya sina femårsavtal i befintliga ytor, säger han.
Ska man se det här som ett test?
– Ja, så kan man nog se det.
Finns det någon testperiod som ni efter en viss tid bestämmer om det varit lyckat eller inte?
– Nej, vi tar det lite som det kommer nedströms nu så vi är väldigt flexibla. Vi har inga hårda datum eller något sådant.
Hur mycket spelar den ekonomiska biten en roll i beslutet? Det är ju en hyra som ni inte längre behöver betala?
– Det är en viktig del för det känns inte bra att betala en hyra för en lokal om vi inte använder den fullt ut. Men vi har haft en extremt hög toleransgrad att betala den även fast vi i stort sett aldrig kom tillbaka efter covid-19. Och vi har verkligen levt i tron att det fysiska mötet spelar roll, men jag tror att vi har behövt omdefiniera det fysiska möte och det är det vi testar nu.