Nu har Jernhusen och Peab påbörjat bygget av ett helt nytt stationshus, ett tillskott till Göteborgs centralstation som kommer ta emot resenärer från Västlänken. Centralstationen tar därmed nästa viktiga steg för att möta den ökning av resenärer som väntas i regionen.
Historik
- Innan järnvägen står klar i mitten på 1800-talet tar det runt tio dagar att åka från Göteborg till Stockholm. Det är häst och vagn eller långa fartygsresor som gäller.
- När Göteborgs centralstation invigs år 1858 är det Sveriges första tågstation. Göteborg har då cirka 40.000 invånare och stationen går under namnet Statens Järnvägsstation.
- År 1993 restaureras centralstationen och tre år senare byggs även en ny bussterminal – Nils Ericson Terminalen.
- På 1800-talet hade centralstationen till en början bara tre spår. Idag finns 16 spår.
- Redan 2026 kommer Västlänken, en ny tunnel för pendel- och regionstågtrafik med ytterligare fyra spår, länkas samman med den befintliga centralstationen.
Ceremonin för byggstarten avslutades med att några av nyckelpersonerna murade en del av det återbrukade teglet som husets fasad kommer att byggas av. Medverkade gjorde bland annat finansminister Elisabeth Svantesson liksom Jernhusens vd Biljana Pehrsson och Peabs vd Jesper Göransson.
– Sverige behöver byggas rikare, ekonomin växa. Göteborg och Västsverige är en stark tillväxtmotor för hela landet. Kraften och innovationsförmågan som finns hos människorna och företagen här är väldigt betydelsefull för svensk ekonomi. Infrastrukturen spelar en viktig roll för utvecklingen i regionen och det nya stationshuset är en viktig pusselbit i det, säger Elisabeth Svantesson, finansminister.
Den nya stationsbyggnaden som fått projektnamnet Göteborg Grand Central kommer att stå klar när Västlänken station Centralen öppnar som säckstation 2026 och blir då den största av tre uppgångar. Huset byggs samman med Nils Ericson Terminalen och den befintliga centralstationen.
– Det här är en stor dag för Göteborg och Västsverige. Det nya stationshuset är ett sätt för Jernhusen att möta den ökade tågtrafiken som väntas i regionen. Vi är väldigt glada över att ta vara på platsens potential, bidra till att utveckla framtidens Göteborg och ge fler möjlighet att välja tåget, säger Biljana Pehrsson,vd på Jernhusen.
Genom Västlänken stärks nu kapaciteten för region- och pendeltåg och resan blir enklare, snabbare och med färre byten vilket gör att tågresandet i regionen beräknas öka markant.
Stationsbyggnaden är en byggnad med klassisk gestaltning, i modern tappning som omfattar 15 000 kvm. Fasaden byggs med 100 procent återbrukat tegel, stationshallen får stor rymd med tydliga entréer i flera väderstreck. I stationens övre plan finns kontor som certifieras enligt Breeam Outstanding.
– Vi är tacksamma och stolta över förtroendet att tillsammans med Jernhusen få bygga en del av Göteborgs historia. Projektet präglas av gott samarbete och en välstrukturerad organisation där vi på Peab får möjlighet att bidra med både vår långa erfarenhet och kunskap. Detta är ett betydande tillskott till staden och definitivt ett prestigeprojekt för oss på Peab som både ökar tillgängligheten och gör det möjligt för fler att resa hållbart, säger Jesper Göransson,vd Peab.
Bygget av Göteborg Grand Central utförs i samverkan mellan Jernhusen och Peab med en kontraktsumma om 870 miljoner svenska kronor.
Oslobaserade Reiulf Ramstad Arkitekter har tilldelats uppdraget att gestalta byggnaden.