Decklands från väst.

Överdäckningsvision i Malmö

Sedan centralstationens glashall vid Malmö central öppnades för drygt tio år sedan har byggaktiviteten varit hög i Nyhamnsområdet och projekten har avlöst varandra. Nu föreslår Skanska i samarbete med Sweco en vision som, om den blir verklighet ska knyta samman Nyhamnen med stadskärnan genom en överdäckning.

Annons

Förslaget syftar till att uppföra en förlängd 15.000 kvadratmeter stor glashall ut från den nuvarande centralstationen som ansluter till en överdäckning av bangården som ska sträcka sig till Drottningtorget på den motsatta sidan av Östra hamnkanalen, en sträcka om cirka 400 meter. Genom överdäckningen vill Skanska och Sweco skapa en modern mobilitetsnod en modern mobilitetsnod med reseterminal, nya bostäder, fler arbetsplatser, hotell, gemensamma ytor och ett konst- och kulturhus i bästa läge.

Den nya stadsdelen, med arbetsnamnet Decklands, knyts samman med gamla stan med en bro till för gående, cykel och fordon över kanalen vid Drottningtorget med en ny ramp från Slussen över bangården ökar tillgängligheten för den tänkta nya, östra delen av Malmö C.

Förnärvarande pågår färdigställandet av Domstolverkets nya lokaler samt Eons nya huvudkontor i området. Fullt utbyggt ska de 93 hektar, exklusive bangården, som Nyhamnens planområde omfattar, innehålla 9000 nya bostäder samt 16000 nya arbetsplatser fördelat på 400.000 kvadratmeter BTA.

Utöver att fungera som länk mellan stadsdelar är syftet med planerna även att utöka kapaciteten Malmö central. Där resandetrycket antas öka då Fehmarn bält-tunneln står klar 2029. Den föreslagna tunnelbanelinjen till Köpenhamn samt nya höghastighetståg kommer om de bli verklighet att öka trycket ytterligare.

Projektet är tydligt inspirerat av förslaget om överdäckning av spårområdet vid Stockholms central som presenterades i januari 2022 beräknas generera cirka 3000 arbetstillfällen och ta 15 år att färdigställa. Enligt Sweco och Skanska beräknas överdäckningen av spårområdet kosta i storleksordningen 1,6-2 miljarder kronor att uppföra medan hela Decklands kostar mellan 3,6 och 4,9 miljarder kronor.

Decklands från öster med den nya bron i förgrunden.
Projektet ska både knyta samman Gamla staden med Nyhamnen och förbättra resekapaciteten.

Missa inte! Fastighetsdagen Öresund

Den 21 november är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Öresund. Seminariet äger rum på Scandic Triangeln, Malmö.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Nyheter från förstasidan

Heta tipsen: Hit kan Ericsson flytta

Här är de två hetaste alternativen till var Ericsson kan komma att hamna om bolaget väljer att flytta. Ett fastighetsbolag kan bli jättevinnare. Läs motiveringarna.

”Det kan vara dödsstöten för Kista – kanske behövs”

Flera experter om vad som måste ske nu. Tveksamma till att Ericsson genomför flytt. Press på trio att agera.

Stort intresse för 60-talsbyggnad på Södermalm

Renovering i full gång. ”Nu ska vi blåsa liv i den här fastigheten.”

Unika draget – Krislådor till alla hyresgäster

”Vår förhoppning är att fler fastighetsbolag hänger på initiativet.”

Försiktig optimism inför Expo Real

På måndag är det dags för årets största fastighetsmässa – så är förväntningarna.

Strandat i Stockholm

”Det är minst sagt ett anmärkningsvärt agerande”.

Köper ur konkursat OP-bolag

”Nu har det hänt något. Kunderna har återvänt och det råder full kommers på området”.

Video: Panel – Tuff konkurrens om livsmedel

Livsmedelsgiganterna i panel. Exklusivt för prenumeranter av nyhetsbrevet Fastighetsvärlden Idag.

Lyckas hålla planen trots konkurs

Projekt om 20.000 kvm. Planerad öppning 2025.

Krönika

Cityutveckling kan lyfta en hel stad

Monica Bruvik om vad Stockholm kan lära av den innovativa konst- och kulturstaden Borås.

Populär skola: Vatten och väsentlighetsanalys

Del fem av sju. En trio KTH-experter guidar fastighetsaktörer kring vad alla måste känna till.

Vasakronan rekryterar från Magnolia

Rekryterar transaktionschef. Efterträder Rebecka Hermansson.

Tillbaka till förstasidan