Outlet Village blir ”At Home Stockholm”
Som Fastighetsvärlden redan igår kunde berätta är det nu helt klart att Arlandastad Outlet Village byter inriktning. Det blir en offensiv satsning med en investering på 350 Mkr som ska räcka till ombyggnad av den befintliga anläggningen samt nyproduktion av 25000 kvm. Den nya inriktningen blir försäljning av högkvalitativ heminredning och design. Där kommer att finnas tre till fem större möbelvaruhus och cirka 35 butiker med starka varumärken inom allt från heminredning och design till hemelektronik och växter. Det kommer inte att vara någon form av outletverksamhet utan butikerna ska sälja sitt senaste sortiment till fullpris. ”At Home” kommer att öppna under hösten 2003. Om- och tillbyggnadsarbeten startas våren 2002. Den totala ytan blir drygt 35000 kvm. I ombyggnaden ingår en inglasning av den befintliga anläggningen. Byggprojekten kommer att ske etappvis och den nuvarande outletförsäljningen kommer att fortgå under minst hela år 2002. I nybyggnationen ingår en mindre, ca 4000 kvm, separat anläggning för outletbutiker inom sport och fritid. Där kommer flera av de nuvarande butikerna att finnas kvar. Outlet Centres International driver för närvarande endast en annan outletanläggning, i Frankfurt i Tyskland. Den anläggningen omfattar ca 15000 kvm och där fungerar konceptet så bra att ytterligare två anläggningar i Tyskland planeras. Konceptet ”At Home” uppger Magnus Birke på OCI att man hoppas kunna sprida till lämpliga marknader i övriga Norden