Outlet om 4.200 kvm i Klöverns problembarn Caroli
Klövern hyr ut 4.200 kvm butikslokaler i Caroli, Malmö, till Nordic Retail & Sports som ska öppna sin första outletbutik i Malmö. Gallerian har sedan länge dragits med en stor andel tomställda lokaler.
Klövern blev ägare till Caroli hösten 2018 när man ”fyndköpte” bolaget Agora för 4 miljarder kronor. I förvärvet ingick 21 fastigheter med ett stort butiksinslag – bland annat Caroli. Ett flertal av fastigheterna, speciellt de mindre, har därefter avyttrats.
Etableringen av Nordic Outlet är en viktig del av Carolis omfattande förändringsarbete, som även inkluderar varsam renovering av Caroli kyrkobyggnad och satsningar på en ny food court och inomhusmiljö.
Carolis nya hyresgäst för med sig ett helt nytt koncept som inte finns i Skåne idag. NO erbjuder kvalitétsprodukter inom mode, sport, accessoarer och skor från stora och välkända varumärken till väldigt förmånliga priser. Premiumvarumärken som Under Armour, NA-KD, Sail Racing, New Era och Woolrich med upp till 80 procent rabatt. Den dagliga handeln kommer att stärkas med superregional helghandel som gynnar en hel stadsdel.
– Vi är oerhört glada över att ha lockat hit en så fundamental hyresgäst, säger Rufus Björk, fastighetsförvaltare på Klövern som äger Caroli. Nordic Outlet Malmö förfogar över 4.200 kvadratmeter. Våra besökare kommer att uppleva det som att Caroli får ett dussintal nya butiker. Det blir full fart och helt nytt liv.
Etableringen innebär att Caroli snart är fullt uthyrt, helt i linje med Klöverns satsning på handel och retail i regionen. Uthyrningen av NO har gjorts i samarbete med Popup Agency, en drivande aktör som agerat nära förvaltningen. Flera gynnsamma faktorer avgjorde valet av plats för Malmös nya outlet-destination.
– Caroli har ett fantastiskt läge mitt i Malmö med parkering och bra förbindelser till resten av Skåne och Köpenhamn. Vi ser fram emot att vara med och bygga en destination där besökarna kan ta del av god mat och förstklassig shopping, säger Peter Lindståhl, vd och grundare av Nordic Retail and Sports.
Förutom nya hyresgäster genomgår Caroli ett viktigt förändringsarbete med en tydlig vision; Att skapa möjligheter för människor att konsumera och mötas i en öppen urban atmosfär som känns hemma och äkta.
Caroli kyrkobyggnad rustas för nya verksamheter och aktiviteter längre fram. Carolis food court renoveras och får ett utökat utbud för bästa möjliga matupplevelse. I samband med detta lanseras även nya varumärkeskonceptet ”Där grannar möts” som ger Caroli en helt ny look and feel på plats och i digitala kanaler. Caroli är en handelsplats – och snart en outlet-destination – som är här för att stanna.