Optimal: Externhandels tuffa utmaning
Optimals senaste rapport tittar närmare på externhandelsplatser och rapporten har fokus på de mindre lyckosamma.
– Det är svårt att peka ut rena vinnare eller förlorare, eftersom det beror så mycket mikroläget och timingen hur en handelsplats lyckas. Även i en stark konkurrens kan en engagerad förvaltning få lönsamhet i sekundära handelsplatser, säger Kenneth Christensen, VD på Optimal.
I en hårdare konkurrens måste fastighetsägare inse att alla inte kan vara bäst – och anpassa sig efter det, konstaterar Optimal i rapporten. En tidigare enkel investering som nu kräver mer av ägare och förvaltare kräver också nytänkande. Att ha en sekundär handelsplats innebär inte att det inte går att skapa lönsamma affärer. Det handlar om att tänka nytt, investera mer tid och pengar samt att möjliggöra flexibilitet. Nygammal konkurrens från stadskärnan, allt större regionala köpcentrum och den växande e- handeln är viktiga frågor att hantera.
Optimal har analyserat statistik och identifierat trender samt intervjuat branschföreträdare, varav en del medverkar anonymt och andra öppet, för att ta reda på läget i branschen år 2013.
Saxat ut rapporten:
”För några år sedan tog många kedjor lokaler som en del i sin marknadsföring – detta har helt försvunnit.”
”Det är ett för stort gap mellan ägarnas förväntningar och hyresgästernas krav.”
”De nya kraven från konsumenter och hyresgäster gör att det är viktigt för fastighetsägare att ha en flexibel syn på hyror, avtal och lokaler. ”
Läs mer ur rapporten i det senaste magasinet Fastighetsvärlden, Nr 10/2013. Magasinet innehåller 20 sidor tema om köpcentrum- och butiksfastigheter.
Fastighetsvärlden Idag 2013-10-18