Realplay

Online på väg att möta offline

För två år sedan ökade e-handeln lavinartat, det senaste året har det varit lite segare. Men trenden är tydlig och här finns potential för många.

Det var pandemin som verkligen satte fart på e-handeln Den växte med 40 procent under 2020. Men i euforin över att åter kunna handla i butiker har tillväxten mattats påtagligt nu och lönsamheten är skral hos många aktörer.

Delar av den stora tillväxten under 2020 kom sig av att de handlare med fysiska butiker mer eller mindre tvingades över till att även utveckla e-handelsalternativ. Betydligt fler olika varianter av hybridalternativ finns nu. För att det ska fungera utvecklas nu infrastrukturen inom handeln i ett rasande tempo.
Kring det här ämnet diskuterar Markus Trautmann, kommunikationschef hos Iboxen, och Arne Andersson, senior advisor vid Svensk Digital Handel i det senaste avsnittet från Realplay.

Även om e-handeln under det senaste året inte varit i närheten av den tillväxt som 2020 innebar så anser många bedömare att trenden är mycket tydlig. Från dagens 15-16 procentiga andel av handeln förutspås andelen vara så hög som 40 procent 2030.

Men för att det ska vara möjligt krävs en kraftigt förbättrad infrastruktur för e-handel, eller kanske hybridhandel, för butikerna finns med igen som hubbar och upphämtningsställen utöver sin funktion som rena butiker.

–Tillgänglighet och bekvämlighet är det viktigaste för konsumenten, säger Arne Andersson.

Samtidigt säger han att det har varit lite ”vilda västern” bland de olika e-handelsaktörerna där många erbjudit fri frakt för att kapa åt sig marknadsandelar.

–Nu är det inte endast tillväxt som gäller, det måste till lönsam tillväxt, menar han.

Hållbarhetsfrågan har lyfts fram som ett frågetecken kring hemleveranser.

Markus Trautmann på Iboxen konstaterar att boxar uppställda i direkt närhet till många boende kan ge stora fördelar där.

– Förutom att kunden slipper passa en viss tid utan får möjlighet att styra när de vill hämta sitt paket ger det också möjligheter till hållbarhetsvinster.

Han hänvisar till en undersökning där en utkörare av hemleveranser maximalt kunde få ut 150 försändelser per dag till kund jämfört med de 1350 leveranser per dag som en utkörare kunde göra om det istället skedde till boxar.

Fler Nyheter från förstasidan

Kedjan lämnar Stureplan – efter bara två år

Till FV: ”Det här läget går inte längre hand i hand med strategin”.

Bildextra: Så blir nya kvarteret på Kungsholmen

Skapar 8.000 kvm kontor och 114 nya bostäder.

Lista: Norska oljefonden tappade 1.700 miljarder

Vid årsskiftet hade Oljefonden aktievärden i fem svenska bygg- och fastighetsbolag som översteg en miljard kronor vardera.

Rekordår för outlet

Den tyska satsningen i Stockholmsområdet går som tåget.

SBB stoppar projekt – underleverantör går i konkurs

”Styrelsen har sökt andra lösningar men inte lyckats” säger koncern-vd Mikael Anjou

Stänger flaggskepp i city efter endast fyra år

Världsvarumärket lägger ner stor satsning mitt på Kungsgatan.

Blankare fortsätter trycka till fastigheter

Åtta av de 100 största blankningspositionerna finns i bygg- eller fastighetsbolag. FV berättar vilka bolag som finns i fokus.

Balder lägger beslag på ännu en 08-mack

Först lyxprojekt längs Birger Jarlsgatan. Nu lite längre ut från city.

Blir ny CFO på Stenvalvet

Ytterligare en CFO byter jobb.

SEPREF: Fyra av fem spår höjda krav på direktavkastning

Karin Witalis kommenterar den senaste undersökningen.

Rekryterar chef från Wästbygg

Ska utveckla nytt bolag.

Staden säljer för 600 mkr

Tre bolag i affär med Stockholms stad.

Klart: Alm blir storägare i Aros efter strukturaffär

Stor affär med bostäder. Läs om detaljerna.

Batljans superlycka

Starkt fredag på börsen. Men ännu återstår mer än hälften…

Tillbaka till förstasidan