Omsättningen för sällanköp ökade igen
Omsättningen för Sveriges köpcentrum steg med 1,2 procent. Sällanköp i köpcentrum ökade omsättningen igen efter negativa trendbrottet förra året.
2017 backade för första gången någonsin, sedan mätningarnas startade på 80-talet, tillväxten för sällanköpshandeln i köpcentrum. Minus 1,1 procent.
När HUI:s seniorkonsult Monica Bruvik presenterade nya siffror för köpcentrum och handelsområden, på Fastighetsvärldens seminarium på Grand Hotel, pekar kurvan återigen uppåt.
Sällanköp ökade 2018 – om än med blygsamma 0,4 procent.
Köpcentrumens totala omsättningsutveckling steg med 1,2 procent. En ökning med 2,2 miljarder kronor – totalt snurrar köpcentrumen 177 miljarder kronor. 2017 steg omsättningen med 0,7 procent.
– Jag trodde det skulle gå sämre för köpcentrum, men det gick ändå hyggligt. Både jag och Emma Hernell (vice vd HUI) trodde att det skulle gå lite sämre. Det är härligt, men det gäller ju att hålla i det också, sa Monica Bruvik från scenen.
Omsättningen för dagligvaror i köpcentrumen ökade mest, 3,2 procent. Relativt ökningen med 2,6 procent 2017.
Ännu bättre gick det för Sveriges handelsplatser som ökade omsättningen med 3,6 procent. I rena pengar 5,4 miljarder mer. Totalt snurrar handelsplatserna 153 miljarder kronor.
På handelsplatserna låg sällanköp kvar på en 3,8-procentig omsättningsökning, precis som 2017. Dagligvaror är även här ankaret och ökade omsättningen med 3,2 procent – relativt de 2,6 procenten 2017.
Se bilder från Köpcentrum och butiker 2019.