Nu storsatsar O’Learys på det man kallar ”eatertainment” – kombinationen av mat, sport, musik och sociala spel. Kedjan vill nu öppna 40 nya enheter i Sverige.
När kedjan nu satsar vidare på sitt eatertainment-koncept är det integrerade ytor som står i fokus – ytor där mat, dryck och sport möter musik och olika typer av sociala spel och aktiviteter. Det utvecklade konceptet går att genomföra i både stor och liten skala beroende på lokalstorlek och man satsar på centrala lägen.
–Vi vill skapa mötesplatser som bjuder in till spontana besök som kan få bli långa, och som går att anpassa efter lokalers olika förutsättningar. Med denna vidareutveckling är vi övertygade om att vi kan få gästerna att vilja stanna så länge som möjligt, samtidigt som våra franchisetagare får flera intäktsmöjligheter och bättre förutsättningar till god lönsamhet i en annars hårt konkurrensutsatt bransch, säger Kenneth Lorentzen, vd på O’Learys.
Trots att Corona slog hårt mot hela besöksnäringen fortsätter kedjan sin expansion i såväl Sverige som i Europa och andra delar av världen, där man ser att de eatertainment-konceptet har en nyckelroll framåt. Målet är 300 restauranger år 2025, jämfört med dagens 120. För att nå detta har man även gjort ett omfattande arbete för att förenkla konverteringsprocessen för restaurangägare som vill bli franchisetagare, där konverteringen går både snabbare och är mer kostnadseffektiv än tidigare. Syftet med att förenkla processen ligger också i linje med satsningen på att bygga mer hållbart.
Av dessa nya, kan FV avslöja, är cirka 40 planerade till Sverige.
– I huvudsak är vi intresserade av centrala lägen, där många människor är och rör sig, både i större eller mindre städer. Vi har ett otroligt flexibelt koncept som gör att kvadratmeter inte är avgörande för oss. Vårt skalbara koncept passar lika bra på 600 kvm som 4.000 kvm, säger Kenneth Lorentzen till FV.
Redan nu har man kommit igång såväl med eatertainment- som konverteringssatsningen. I slutet av maj öppnade O’Learys en 3.000 kvm stor enhet i Linköping. Den 1 oktober öppnade en ny, mindre (635 kvm) O’Learys på Hötorget i Stockholm, som fått det utökade konceptet för sociala aktiviteter, spel och sport. O’Learys Hötorget är ett bra exempel på hur konceptet kan appliceras även i mindre lokaler och är dessutom en konvertering av en befintlig restaurang. Man har nyligen även öppnat nya enheter i Falun och i Trondheim, Norge och flera öppningar runtom i Europa är planerade.
De senaste åren har kedjan stängt ett antal restauranger i innerstaden i Stockholm. Bland annat en enhet i Gamla stan, en på Birger Jarlsgatan, en på Götgatan på Södermalm och en på Scheelegatan på Kungsholmen.