Vision. En tidigare visionsbild över den nya linbanan i centrala Göteborg. Bild UNStudio/Kjellgren Kaminsky Architecture.

Nya given om linbanan i Göteborg: kostar ”bara” 2 miljarder

Göteborgs stad har nu presenterat sitt nya nedbantade förslag till en linbana över älven.

I våras kom beskedet att linbaneprojektets förväntade kostnader hade ökat kraftigt. Den tidigare siffran om 1,1 miljard hade stigit till drygt 4 miljarder kronor och planerna såg ut att vara hotade.

Sedan dess har stadens trafikkontor haft i uppdrag att få ner kostnaderna och idag presenterades tre olika förslag, vilket Göteborgs-Posten var först med att rapportera.

• Förslag A: linbanan får fyra stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.

Förslaget kan antingen byggas med enkelt stål och då landar kostnaden på 2,82 miljarder kronor.

• Förslag B: linbanan får tre stationer med utbyggnad på sikt: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Däremot finns en utbyggnadsmöjlighet till Wieselgrensplatsen på sikt. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.

Detta alternativ landar med enkelt stål på kostnaden 2,19 miljarder kronor. Och med mer avancerade stolpar på 2,42 miljarder kronor.

• Förslag C: linbanan får tre stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Stationen vid Wieselgrensplatsen skrotas helt och även utbyggnadsmöjligheten. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.

Detta får ses som budgetförslaget, som med enkelt stål hamnar på 2,16 miljarder. Med avancerade stolpar landar det på 2,39 miljarder kronor. Förslag C kan vara klart som tidigast till andra kvartalet 2024,

Idag lanserades även två alternativ av mer klassisk kollektivtrafik (elfärja + elbuss) som täcker samma sträcka. Där beräknas kostnaderna hamna på cirka 1,1 miljarder.

De fastighetsbolag som blir störst vinnare om linbanan förverkligas är sannolikt de som har stora bestånd på Lindholmen, till exempel Balder, Platzer, Castellum, Atrium Ljungberg, Geelys, Serneke och kommunala Älvstranden Utveckling. Vid Järntorget är flera aktörer igång med projektutveckling: NCC bygger två kontorshus och planera för ett tredje samt Balder som bygger ett högt hotell vid Draken.

Även Stena Fastigheter och Elof Hansson Fastigheter har stora projektplaner. Nära Järntorget kommer en av stationerna för Västlänken (Haga) att byggas).

Karta över de fyra från början föreslagna stationerna för linbanan. Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen. Karta: Göteborgs stad.

Fler Nyheter från förstasidan

Kommun tvingas sälja nästan halva beståndet

Attraktivt område. Vd:n till FV: ”Det finns inget magiskt knep att ta till”.

Ännu ett försäkringsbolag slår samman kontor

Castellum förlorar hyresgäst som samlar regioverksamheten i en stad.

Så blir 3.500 kvm efter kasinot

Fastighetsägaren: ”Bara det bästa är bra nog”.

Hon får toppjobb i SBB-bolag

Rekryterar till nya satsningen.

Engwall lanserar Hybridge – busigt kreditfond

”Timingen är väldigt bra just nu”.

Skanska hyr ut 2.300 kvm

Höjer den ganska låga uthyrningsgraden. Sex nya kontrakt.

Myndighet bantar rejält

Minskar ytorna med över hälften när Nyfosa tappar stor hyresgäst.

Ny norsk rallyförare trycker plattan i botten i Sverige

Först kom Ivar Tollefsen … Nu utmanas han av en landsman när det gäller svenska fastigheter. FV berättar om alla affärer.

Kungsleden med stor uthyrning i norra Stockholm

Regionchefen: ”Nu ser vakansgraden rätt så angenäm ut.”

Hon får toppjobb av Arehult

Bakgrund på Hemfosa, Hemsö och Kungsleden.

Känd trio lanserar nytt bolag och siktar på 5 mdr

Gjort första förvärven. Läs om tillväxtmålet.

Myndighet förlänger i CBD

Går emot strömmen och stannar i Stockholm city. Kontrakt på hela 7.000 kvm. FV berättar om nya avtalet.

Bilder: 80% redan uthyrt i Wingårdhsritat kontorshus

Stor efterfrågan på moderna kontorslokaler i regionstaden.

AL i prestigeuthyrning till hajpade el-bilsföretaget

400 medarbetare flyttar in industrihistoriska lokaler.

Tillbaka till förstasidan