Vision. En tidigare visionsbild över den nya linbanan i centrala Göteborg. Bild UNStudio/Kjellgren Kaminsky Architecture.

Nya given om linbanan i Göteborg: kostar ”bara” 2 miljarder

Göteborgs stad har nu presenterat sitt nya nedbantade förslag till en linbana över älven.

Annons

I våras kom beskedet att linbaneprojektets förväntade kostnader hade ökat kraftigt. Den tidigare siffran om 1,1 miljard hade stigit till drygt 4 miljarder kronor och planerna såg ut att vara hotade.

Sedan dess har stadens trafikkontor haft i uppdrag att få ner kostnaderna och idag presenterades tre olika förslag, vilket Göteborgs-Posten var först med att rapportera.

• Förslag A: linbanan får fyra stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.

Förslaget kan antingen byggas med enkelt stål och då landar kostnaden på 2,82 miljarder kronor.

• Förslag B: linbanan får tre stationer med utbyggnad på sikt: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Däremot finns en utbyggnadsmöjlighet till Wieselgrensplatsen på sikt. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.

Detta alternativ landar med enkelt stål på kostnaden 2,19 miljarder kronor. Och med mer avancerade stolpar på 2,42 miljarder kronor.

• Förslag C: linbanan får tre stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Stationen vid Wieselgrensplatsen skrotas helt och även utbyggnadsmöjligheten. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.

Detta får ses som budgetförslaget, som med enkelt stål hamnar på 2,16 miljarder. Med avancerade stolpar landar det på 2,39 miljarder kronor. Förslag C kan vara klart som tidigast till andra kvartalet 2024,

Idag lanserades även två alternativ av mer klassisk kollektivtrafik (elfärja + elbuss) som täcker samma sträcka. Där beräknas kostnaderna hamna på cirka 1,1 miljarder.

De fastighetsbolag som blir störst vinnare om linbanan förverkligas är sannolikt de som har stora bestånd på Lindholmen, till exempel Balder, Platzer, Castellum, Atrium Ljungberg, Geelys, Serneke och kommunala Älvstranden Utveckling. Vid Järntorget är flera aktörer igång med projektutveckling: NCC bygger två kontorshus och planera för ett tredje samt Balder som bygger ett högt hotell vid Draken.

Även Stena Fastigheter och Elof Hansson Fastigheter har stora projektplaner. Nära Järntorget kommer en av stationerna för Västlänken (Haga) att byggas).

Karta över de fyra från början föreslagna stationerna för linbanan. Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen. Karta: Göteborgs stad.

Fler Nyheter från förstasidan

Arnhults egna klenod

FV går igenom det som återstår av de direktägda fastigheterna i det privata bolaget

Klart: Ny vd vid JM

Johan Skoglunds efterträdare utsedd.

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Castellum hyr ut 2.800 kvm i Bromma

Tecknat tre hyresavtal.

Investerar i södra Europa

Berättar för FV om framtidsplanerna.

Trions nya Hagabacken har köpt 18 fastigheter

Läs om Bengt Kjell, Oscar Lekander och Lars Thagessons nya fastighetssatsning.

Arnhult miljardsäljer privat till nya Muro Invest

21 fastigheter ingår i transaktionen.

Smällkaramell: Söker hela 20.000 kvm nytt

FV avslöjar storbolagets kraftiga minskning av kontorslokaler. Mer än halvering kan vänta. Svår vakans kan vänta för börsbolag.

Wihlborgs hyr ut 3.300 kvm

Fastigheten köptes för drygt ett år sedan med hög vakans. Nu fullt uthyrd.

Arena i svårt område åter på tapeten

Kan placeras på fastighet med flera stora projekt på gång.

Älvsjö, P.A.C.E, ny stadsdel.

Vill skapa ny stadsdel i Älvsjö – helt byggd i trä

Förslag: Kvartersstad i klassisk stil. 5.000 bostäder och 10.000 arbetsplatser.

Förvaltarens första stora nya sedan 80-talet

”Trots ett omvärldsläge som gör att många byggen står still tar vi ansvar och fortsätter att utveckla”.

Kritik mot landshövdingen

Anklagas för att vilja styra frågor inom byggnation och exploatering.

Tillbaka till förstasidan