Nya Afound söker 800–2000 kvm
Under torsdagen öppnade H&M:s nya varumärke Afound sin första butik. Butiken finns i Vasakronans fastighet Klara Zenit i hörnet Drottninggatan/Mäster Samuelsgatan. Merparten av lokalerna finns ett våningsplan ner. I morgon öppnar kedjans andra butik, på Södergatan 28 i Malmö. Även den fastigheten ägs av Vasakronan.
Fredrik Svartling, brand manager Afound, berättar för Fastighetsvärlden om bolagets expansionsplan och jakt på lokaler:
– Vi fokuserar i dagsläget på lokalytor som är mellan ca 800–2.000 kvm. För oss är många olika typer av lägen intressanta så länge de har en hög trafik och vi ser att det finns ett kundunderlag vi tror attraheras av vår mix av attraktiva varumärken i olika prisklasser och alltid till en bra deal.
Afound har klart med ytterligare tre butiker: Skärholmens centrum i Stockholm (ägs av Grosvenor, Varma och sydkoreanska NPS), Östra hamngatan 23 i Göteborg (ägs av Handelsbanken) och C4 Shopping i Kristianstad (ägs av Eurocommercial). Det förekommer även mediauppgifter, obekräftade, om en butik i Kista galleria i Stockholm (ägs av Citycon och kanadensiska CPPIB).– Vår ambition är att under kommande år även expandera vidare i Sverige samt med siktet inställt på Europa, säger Fredrik Svartling
H&M-gruppen har tidigare berättat att 30 procent av sortimentet är modekoncernens egna varumärken och att resten kommer från ett 100-tal varumärken, varav flera välkända, med nedsatta priser. Afound kan alltså ses av som något av en outlet-butik.
Bredvid Afound-butiken på Drottninggatan kommer H&M-gruppens andra nya koncept, Arket, att öppna. Det är alltså det varumärke som skulle öppna under 2018 i Hufvudstadens fastighet på Biblioteksgatan som brandhärjades i november 2017.
Afound ingår i H&M-gruppen tillsammans med H&M, COS, Monki, Weekday, Chaep Monday, & Other Stories, H&M Home och Arket.