Ny pendeltågsstation i Huvudsta

Det ska bli en ny pendeltågsstation i Huvudsta i Solna i samband med Mälarbanans utbyggnad. Sedan tidigare finns även önskemål om en ny pendeltågsstation vid Solvalla.

Huvudsta får en ny pendeltågsstation och delar av järnvägen genom Solna däckas över när Mälarbanan utökas till fyra spår – enligt en överenskommelse som träffats mellan Solna stad och Trafikverket. Beslut om överenskommelsen förväntas fattas av kommunfullmäktige i Solna stad den 27 augusti 2018.

– Det är glädjande att vi äntligen lyckats träffa en överenskommelse om Mälarbanans utbyggnad genom Solna. Den nya pendeltågsstationen i Huvudsta och den ökade kapacitet som utbyggnaden möjliggör innebär ett rejält lyft för kollektivtrafiken i Solna. Lösningen med överdäckning minskar trafikens påverkan i stadsmiljön och bidrar till en mer sammanhållen stad, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna Stad.

Överenskommelsen innebär att en ny pendeltågsstation byggs i Huvudsta i samband med att Mälarbanan byggs ut genom Solna. Samtidigt förläggs stora delar av järnvägen genom Solna i tunnel, vilket skapar en mer sammanhållen stad och minskar störningarna från järnvägen.

– Trafikverket har under många år jobbat med utbyggnaden av Mälarbanan. Nu är förutsättningar för den sista etappen äntligen i hamn. Jag är glad att vi har kommit överens och att vi nu kan fortsätta med färdigställandet av utbyggnaden av Mälarbanan och skapa nödvändiga förutsättningar för både lokal och regional utveckling, säger Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.

Den 27 augusti 2018 förväntas kommunfullmäktige i Solna fatta beslut om överenskommelsen. Trafikverket bedömer merkostnaden för överdäckning och Huvudsta station till 1,5 miljarder kronor. Enligt överenskommelsen medfinansierar Solna stad med 600 miljoner kronor. Tidigast möjliga byggstart är 2021, med en beräknad byggtid på cirka åtta år.

Trafikverket bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll för att fler ska kunna ta tåget. Två spår blir fyra och nya pendeltågsstationer byggs i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och nu även i Solna. Pendeltågen får då egna spår i mitten och fjärrtåg och andra tåg kan köra om på de yttre spåren. När Trafikverket är klara kan tågen gå oftare. Och regionen kan växa och det blir enklare att resa kollektivt samtidigt som det gynnar miljön.

Fler Nyheter från förstasidan

Dråpslag – kan tappa 33.000 kvm

En av landets största fastighetsägare kan tappa en stor hyresgäst. Kan bli aktuellt med försäljning.

Lokal prestigefastighet såld till nykomlingen

Når genom affären ett fastighetsvärde om cirka 660 mkr.

Norska Selvaag får första egna markanvisningen i Sverige

Britta Blaxhult berättar om bolagets planer.

Här är de fem nominerade till Årets lokalkonsult 2019

Namnen på årets fem toppkandidater.

Serneke får markanvisning om 40.000 kvm i Hagastaden

Går vidare med de stora planerna i JV:t. Nu finns även ett politiskt beslut.

Vann kampen om myndighet

Hyr 6.000 kvadrameter. Ska ha undersökt över 30 alternativ.

Topplista

Uppdaterad lista: Största uthyrningarna av kontor 2019

Se vilka fastighetsbolag som gjort de största kontorsuthyrningarna, och vilka som varit rådgivare.

Hyr ut hela 6.800 kvm i Sjöstan

Det är en av årets största kontorsuthyrningar i Stockholm.

Asiatisk köpare i Frösunda

Kontorsfastighet i Solna får ny ägare.

Intea redo bygga ny högskola om 30.000 kvm

Planerar för jättesatsning. Se flera bilder.

Köper bostadshus med vattenläge på Södermalm

Laddar för fler affärer. ”Redo att köpa för några miljarder”.

Klart: Nominerade till Årets affärsrådgivare 2019

Fem rådgivare har nominerats av juryn.

Castellum köper – och utmanar konkurrenterna

Utmanar så smått Klövern och Kungsleden.

FV avslöjar: Hög projektchef fått sparken direkt

Arbetade vid ett av de största fastighetsbolagen. ”Vi är sjukt besvikna”.

Tillbaka till förstasidan