Ny pendeltågsstation i Huvudsta

Det ska bli en ny pendeltågsstation i Huvudsta i Solna i samband med Mälarbanans utbyggnad. Sedan tidigare finns även önskemål om en ny pendeltågsstation vid Solvalla.

Huvudsta får en ny pendeltågsstation och delar av järnvägen genom Solna däckas över när Mälarbanan utökas till fyra spår – enligt en överenskommelse som träffats mellan Solna stad och Trafikverket. Beslut om överenskommelsen förväntas fattas av kommunfullmäktige i Solna stad den 27 augusti 2018.

– Det är glädjande att vi äntligen lyckats träffa en överenskommelse om Mälarbanans utbyggnad genom Solna. Den nya pendeltågsstationen i Huvudsta och den ökade kapacitet som utbyggnaden möjliggör innebär ett rejält lyft för kollektivtrafiken i Solna. Lösningen med överdäckning minskar trafikens påverkan i stadsmiljön och bidrar till en mer sammanhållen stad, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna Stad.

Överenskommelsen innebär att en ny pendeltågsstation byggs i Huvudsta i samband med att Mälarbanan byggs ut genom Solna. Samtidigt förläggs stora delar av järnvägen genom Solna i tunnel, vilket skapar en mer sammanhållen stad och minskar störningarna från järnvägen.

– Trafikverket har under många år jobbat med utbyggnaden av Mälarbanan. Nu är förutsättningar för den sista etappen äntligen i hamn. Jag är glad att vi har kommit överens och att vi nu kan fortsätta med färdigställandet av utbyggnaden av Mälarbanan och skapa nödvändiga förutsättningar för både lokal och regional utveckling, säger Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.

Den 27 augusti 2018 förväntas kommunfullmäktige i Solna fatta beslut om överenskommelsen. Trafikverket bedömer merkostnaden för överdäckning och Huvudsta station till 1,5 miljarder kronor. Enligt överenskommelsen medfinansierar Solna stad med 600 miljoner kronor. Tidigast möjliga byggstart är 2021, med en beräknad byggtid på cirka åtta år.

Trafikverket bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll för att fler ska kunna ta tåget. Två spår blir fyra och nya pendeltågsstationer byggs i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och nu även i Solna. Pendeltågen får då egna spår i mitten och fjärrtåg och andra tåg kan köra om på de yttre spåren. När Trafikverket är klara kan tågen gå oftare. Och regionen kan växa och det blir enklare att resa kollektivt samtidigt som det gynnar miljön.

Fler Nyheter från förstasidan

Myndighet lämnar stor förhyrning i innerstaden

Efter nära 50 år på Östermalm lämnar SCB sina lokaler där. Hyr istället 7.200 kvadratmeter i nybyggda lokaler.

Skräll: Carola Lavén lämnar NCC

Rekryteras till börsjätte som vill expandera ytterligare. Hon blir även vice vd.

Landets värsta värdar

Kartläggningen görs varannat år. 19 fastighetsägare pekas ut.

Hyr ut 3.000 kvm i Sjöstaden

FV avslöjar hyran. Naturvårdsverket och Hyper Island har redan tecknat avtal i en av fastigheterna.

Så blir spelbolagets nya kontor

Ska bland annat innehålla ett nedsänkt forum och en upphöjd takträdgård.

Annordia värvar Björn Arnek

Rådgivningsbolaget rekryterar branschprofil.

Stor bytesaffär om 5,2 miljarder

Jätteaffär mellan familjeägt bolag och börsbolag.

Klövern köper för 633 miljoner i Kista

Oväntad hyresgäst fyllde upp efter att Ericsson flyttat.

Snabbmatskedja siktar högt

Vill gå från 8 restauranger till upp emot 50 på några år.

Laddar för satsning vid MoS

Planerar att utnyttja en byggrätt som funnits länge.

Areim vill bygga högt bredvid DN-skrapan

Förslaget innebär att 16.000 kvadratmeter kontorslokaler tillförs.

Han tar över som vd i Zengun

Byggföretaget Zenguns nuvarande vd, tillika grundare, Ulf Jonsson lämnar vd-posten den 1 februari. Styrelsen har nu utsett hans efterträdare.

Volvohus sålt för nästan 1,5 mdr

Stor transaktion i Västsverige.

Tillbaka till förstasidan