Ny pendeltågsstation i Huvudsta

Det ska bli en ny pendeltågsstation i Huvudsta i Solna i samband med Mälarbanans utbyggnad. Sedan tidigare finns även önskemål om en ny pendeltågsstation vid Solvalla.

Huvudsta får en ny pendeltågsstation och delar av järnvägen genom Solna däckas över när Mälarbanan utökas till fyra spår – enligt en överenskommelse som träffats mellan Solna stad och Trafikverket. Beslut om överenskommelsen förväntas fattas av kommunfullmäktige i Solna stad den 27 augusti 2018.

– Det är glädjande att vi äntligen lyckats träffa en överenskommelse om Mälarbanans utbyggnad genom Solna. Den nya pendeltågsstationen i Huvudsta och den ökade kapacitet som utbyggnaden möjliggör innebär ett rejält lyft för kollektivtrafiken i Solna. Lösningen med överdäckning minskar trafikens påverkan i stadsmiljön och bidrar till en mer sammanhållen stad, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna Stad.

Överenskommelsen innebär att en ny pendeltågsstation byggs i Huvudsta i samband med att Mälarbanan byggs ut genom Solna. Samtidigt förläggs stora delar av järnvägen genom Solna i tunnel, vilket skapar en mer sammanhållen stad och minskar störningarna från järnvägen.

– Trafikverket har under många år jobbat med utbyggnaden av Mälarbanan. Nu är förutsättningar för den sista etappen äntligen i hamn. Jag är glad att vi har kommit överens och att vi nu kan fortsätta med färdigställandet av utbyggnaden av Mälarbanan och skapa nödvändiga förutsättningar för både lokal och regional utveckling, säger Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.

Den 27 augusti 2018 förväntas kommunfullmäktige i Solna fatta beslut om överenskommelsen. Trafikverket bedömer merkostnaden för överdäckning och Huvudsta station till 1,5 miljarder kronor. Enligt överenskommelsen medfinansierar Solna stad med 600 miljoner kronor. Tidigast möjliga byggstart är 2021, med en beräknad byggtid på cirka åtta år.

Trafikverket bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll för att fler ska kunna ta tåget. Två spår blir fyra och nya pendeltågsstationer byggs i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och nu även i Solna. Pendeltågen får då egna spår i mitten och fjärrtåg och andra tåg kan köra om på de yttre spåren. När Trafikverket är klara kan tågen gå oftare. Och regionen kan växa och det blir enklare att resa kollektivt samtidigt som det gynnar miljön.

Fler Nyheter från förstasidan

Oscar Engelbert säljer preffar för 70 mkr i Oscar Properties

”Min starka tilltro till Oscar Properties kvarstår”.

Arnhult nu störst i Castellum – tar plats i valberedningen

Se en uppdaterad lista över 84-miljardersbolagets största ägare.

Aberdeen säljer galleria

Aberdeen köpte fastigheten av Byggvesta 2008.

Schweiziskt bolag säljer i Lund

köparen når nästan en kvar miljoner kvadratmeter lokaler  i lärdomsstaden.

Teknikföretag hyr hela 20.000 kvm

Presenteras endast några veckor efter Försvarsmaktens eventuella storflytt från Stockholms innerstad till Barkarbystaden.

Köper loss Icas stora projekt vid Bromma Blocks

Ändrade planer för stor satsning. FV:s avslöjande bekräftas därmed. Byggjätte tar över och investerar 2,5 miljarder kronor.

Intea satsar stort i Gävle

Castellum tappar stor hyresgäst. Smått bortglömt centralt område utvecklas.

Nordier rekryterar tre

Värvar från Unibail-Rodamco, JLL och Castellum.

Datscha knäckt svår kod

Hett segment blir än mer transparent.

Vasakronan lockar & Other Stories till Göteborg

Hyr ut i klassiskt hus.

Ger branschen bakläxa och öppnar för nya marknader

Vasakronans vd Fredrik Wirdenius i en stor intervju om lärdomarna från rekordaffären, de spännande utmaningarna och om hur branschen förändras snabbt.

Geely väljer Newsec

Igång med jättesatsning i Göteborg som omfattar cirka 130.000 kvm lokaler.

Centralposthuset kan få kommersiellt innehåll

20.000 kvadratmeter blir ledigt när regeringskansliet flyttar ut.

Han blir ny Sverigechef för Cushman & Wakefield

Agneta Jacobssons efterträdare utsedd.

Tillbaka till förstasidan