Etableringen i Mall of Scandinavia överträffade förväntningarna. Nu laddar norska restaurangkedjan Egon för att växa rejält i Sverige.
Under tisdagen öppnar norska restaurangkedjan Egon sin tredje restaurang i Sverige. Den slår upp portarna i Atrium Ljungbergs Forumgallerian i Uppsala.
– Uppsala är en av mina favoritstäder i Sverige. Den har närhet till Stockholm och Arlanda. Staden är kompakt och har puls, säger Dan Robert Halshamn, general manager of operations på Egon.
Det norska restaurangkonceptet öppnade sin första restaurang 1984 och har idag 40 enheter i Norge. I Sverige finns två restauranger: i Mall of Scandinavia i Solna och i Sollentuna centrum.
– Mall of Scandinavia var ett pilotprojekt för oss och det gick jättebra. Vi siktade på en omsättning på 25 miljoner men det slutade i stället med 45 miljoner kronor, och där har vi legat sedan dess.
De kommande åren planerar kedjan att växa med 1-3 restauranger årligen, främst i Sverige.
– Sverige är dynamiskt och en väldigt intressant marknad för oss. Svenskar i städerna är nyfikna och öppna, och är ofta ute och äter tillsammans med andra. After work-kulturen i Sverige är unik internationellt och lunchkulturen är unik i Nordeuropa.
Till att börja med vill Egon öppna 5-7 restauranger i Stockholmsområdet. Därefter kan det bli aktuellt med andra orter. Både gatulägen och köpcentrum är intressanta för etableringar och lokalerna bör ligga på runt 750 kvadratmeter.
Egon för just nu diskussioner med flera aktörer, bland annat med AMF om Gallerian i centrala Stockholm.