Norrporten petar ner Hufvudstaden från tronen

Alla vinnare – med poängen.

2013: Norrporten 80 (73)

2012: Hufvudstaden 81 (72)

2011: Norrporten 80 (71)

2010: Hufvudstadem (81/70)

2009 Hufvudstaden (78/73)

2008 Hufvudstaden (80/70)

2007 Vasakronan (81/71)

2006 Vasallen (82/72)

2005 Vasallen (81/71)

2004 Vasakronan (78/69)

2003 Hufvudstaden/Vasakronan (76/68)

2002 Vasakronan (72/64)

2001 Stenvalvet (75/65)

2000 Stenvalvet (77/67)

1999 Hufvudstaden (73/66)

1998 Hufvudstaden/Stenvalvet/Vasakronan (72/68)

1997 Vasakronan (72/68)

Inom parentes redovisas vinnarens poäng och branschsnittet det aktuella året)

Fakta undersökningen:

Fastighetsbarometern Kontor är Sveriges största nöjd-kund-undersökning för fastighetsägare och förvaltare av kontorslokaler. I 2013 års undersökning har 2.500 hyresgäster intervjuats under augusti och september 2013. Resultatet presenteras i form av ett index från 0-100. Totalt deltar 16 bolag i Fastighetsbarometern Kontor som genomförs årligen sedan 1997.

Visa faktaruta

Humlegården avancerar uppåt i NKI-undersökningen. Norrporten har Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster. Det visar Fastighetsbarometern Kontor som mäter hyresgästernas nöjdhet med lokaler, service och förvaltningskvalitet, som presenteras av CFI Group och Fastighetsägarna Sverige.

Norrporten toppar Fastighetsbarometern Kontor 2013 med ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 80 och har därmed Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster. På delad andraplats placerar sig fjolårets vinnare Hufvudstaden samt Diligentia, båda med ett NKI på 78. Humlegården svarar för årets största NKI-förbättring, med en NKI-ökning på fyra enheter från förra året.

– Efter ett utmanande år med tidvis negativ publicitet och nyorientering av bolaget känns det förstås mycket glädjande att våra kunder är nöjda med oss. Förstaplaceringen ser jag som ett resultat av att alla i Norrporten anstränger sig för att fånga upp och möta hyresgästernas behov. Återkopplingen från hyresgästerna ger oss bra kunskap om våra styrkor och svagheter. Det inspirerar oss framåt, säger Jörgen Lundgren, VD på Norrporten.

Det sammanvägda Nöjd-Kund-Indexet ligger i år på 73, vilket är en ökning med en enhet från 2012. De områden som starkast driver kundnöjdheten är hur fastighetsägaren lever upp till den image bolaget har, den service man ger hyresgästerna, hur man hanterar anpassning av lokaler samt hur man behandlar felanmälningar och klagomål.

Totalt 16 bolag deltog i årets undersökning. Det är en ökning jämfört med i fjol då 12 bolag deltog i undersökningen. Av fjolårets deltagande bolag fanns 11 med även i år. Av de övriga 5 så var det 3 som deltog i undersökningen för allra första gången.

Markus Pfister, fastighetschef för kontor på Diligentia:

– Vi märker tydligt hur kunderna uppskattar en nära relation med både vår förvaltning och våra tekniker. Undersökningen mäter ju en rad olika områden och den visar att vi toppar resultatet inom just service, som ju är av största vikt för oss som har kunden i fokus.

– Över de senaste tio åren har vi sett en positiv utveckling av Fastighetsbarometerns NKI-index och branschen har blivit allt bättre på kundvård. Årets resultat tangerar det högsta index vi hittills uppmätt för kontorshyresgäster. Detta beror till stor del på att majoriteten av bolagen fortsätter att ha en hög servicenivå och blir bättre på att uppfylla kundens förväntningar vid anpassning av lokalerna. Detta är starka drivkrafter till ett förbättrat NKI och är ett framgångsrecept för nöjda och lojala kunder, säger Johan Welén, projektansvarig för Fastighetsbarometern NKI på CFI Group.

– Fastighetsbarometern Kontor är ett bra verktyg för att mäta kundnöjdhet hos kontorshyresgäster. Undersökningen skapar möjligheter för fastighetsägare att prioritera de områden i sin förvaltning som är viktigast för hyresgästerna, säger Reinhold Lennebo, VD Fastighetsägarna Sverige.

Fastighetsvärlden Idag 2013-10-17

Missa inte! Köpcentrum & Butiker 2022

Den 5 oktober är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Köpcentrum & Butiker 2022. Det äger rum på Grand Hotel i Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Nyheter från förstasidan

Intea in i spelet om 27.000 kvm centralt

Förvärvar 57 procent av aktierna.

Max vill öppna ytterligare 50 i Sverige

Vill även ha ytterligare tre i centrala Stockholm. Vd:n berättar var kedjan söker nya etableringar.

Rekyl på börsen

En handfull fastighetsbolag upp med mer än 4 procent.

Klarabo i mål med rekordköpet i norr

Morfiadakis: ”Finansieras delvis med banklån till väldigt förmånliga villkor”. Nära målet för 2025.

AMF utvecklar Ringen

Arbetet med upprustningen inleds i början av 2023.

Bilder: Från förslummat till hetast i Sverige

Nordstan firar 50 år – och två av de ursprungliga ägarna är kvar. Nu väntar expansion.

Flera storbolag kraftigt nedåt – SBB nästan under 10 kronor

En nästan blodröd torsdag för herrarna Batljan, Selin och Arnhult.

Så kan rekordaffären inom tullarna tas i mål

FV berättar om den nya strategin för vad som kan bli en av de största affärerna i området någonsin. Läs om fastigheterna som ingår.

Rejlers hyr av Bonnier

Fyller upp efter den stora utflytten.

Kjell A. Nordström: ”Ett omfattande paradigmskifte”

”Vi har sannolikt den största industriella revolutionen i mänsklighetens historia framför oss”.

Utspel: Sänk elmomsen och frys energiskatten

Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta lanserar sex förslag.

Bildextra: Spahotell och pirbyggnad

Projektet Roslagens Hamn omfattar 21.500 kvm ljus BTA

Intar ny mötesplats på Kungsholmen

Ägaren: ”Fastigheten ska vara mer än bara ett vanligt kontor”. Se bilder på den nya satsningen.

Debatt

”Omsättningsbaserad hyra för coworking vore bättre”

Tim Andersson spanar på upplägget för hotell och butikslokaler. Skriver debattartikel.

Tillbaka till förstasidan