Nike, Adidas, Oakley och JD klara för Mall of Scandinavia
Flera nya för Norden – Öppnar 12 november. Det nya köpcentrumet Mall of Scandinavias i Solna får ett starkt utbud inom segmentet sport. Det blir premiär i Norden både för Nike och brittiska JD.
Dessutom storsatsar de välkända kedjorna Stadium, Intersport och Naturkompaniet såväl som de starka varumärkena Adidas, SATS, Björn Borg, Footlocker och Peak Performance.
Mall of Scandinavia ska innehålla 230 butiker och restauranger fördelade på 100.000 kvm och Sveriges första kommersiella IMAX-biograf. Köpcentrumet ägs av Unibail-Rodamco och ska öppna 12 november.
– Att erbjuda starka varumärken inom alla segment är en grundläggande del i vår ambition med Mall of Scandinavia, nu visar vi att även sport och sportmode är välrepresenterat, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco. Genom det fantastiska utbudet, och med Sveriges nationalarena alldeles intill, tar Mall of Scandinavia en av huvudrollerna inom svensk sport, menar Lars-Åke Tollemark.
I mitten av juni publicerade FV en lista (med 154 namn) över alla då offentliggjorda hyresgäster. Läs den listan HÄR. Där finns även en text om hur det kommer att se ut i det nya megaköpcentrumet.
Som tidigare presenterats återfinns både välkända kedjor såsom Stadium och Intersport och specialister i form av Footlocker och Naturkompaniet. SATS etablerar en anläggning på över 2.200 kvm med ett utbud som riktar sig mot träning, sport och upplevelse. Björn Borg och Peak Performance är ytterligare exempel på varumärken som valt att satsa i centrumet.
Bland de nytillkomna aktörerna återfinns två av världens mest välkända varumärken, Nike och Adidas. Nike etablerar sin första butik i Norden, en butik på över 500 kvm, där man lagt extra fokus på segmenten fitness och löpning. Adidas öppnar en ca 460 kvm stor butik som erbjuder skor, kläder och accessoarer för män, kvinnor och barn från både Originals och Sports Performance.
En nyhet är även den brittiska sportkedjan JD, ett av flera varumärken som i och med etableringen i Mall of Scandinavia också tar klivet in på den nordiska marknaden. Butiken i Mall of Scandinavia är ca 480 kvm och butikskonceptet innehåller bl.a. spännande interaktiva delar som en digital vägg med fokus på sociala medier.
När Mall of Scandinavia slår upp portarna i november blir det även premiär i Norden för Oakley. Butiken erbjuder bland annat solglasögon, goggles, modekläder, accessoarer samt sportkonfektion inom bland annat golf och vintersport. Holländska Gaastra öppnar sin första butik i Stockholm, den andra i Sverige. Det anrika varumärket grundades redan 1897, verksamheten fokuserade då på segelmakeri. Idag erbjuds både funktionskläder och skor för den professionelle seglaren och en kollektion som tar sin utgångspunkt i den maritima livsstilen.
Fastighetsvärlden Idag 2015-08-18