Newsec ska hjälpa McDonalds expandera
McDonalds har stängt flera cityenheter, men totalt sett vill kedjan expandera i Sverige. I hela Norden är planen att växa med 100 restauranger på fem år och 200 på tio år. För att realisera tillväxtplanen har Newsec valts som strategisk partner för att leda den framtida expansionen och utvecklingen.
McDonalds i Norden:
Totalt: 434
Sverige: 210
Danmark: 89
Norge: 70
Finland 65
Det var tidigare i år som Guy Hands, utvecklingslicensinnehavaren av McDonalds i Sverige, Finland, Danmark och Norge, meddelade expansionsplanerna i Norden.
I Sverige, som är den största marknaden i Norden med över 200 restauranger, fokuserar McDonalds på att hitta lägen för McDrive restauranger. Samtidigt som företaget planerar för en kraftig expansion de kommande åren genomförs en modernisering av gästupplevelsen på McDonalds befintliga restauranger – med beställning vid digitala kiosker, mat som tillagas på beställning och bordsservering.– Vi vill finnas där våra gäster finns och i Sverige tittar vi på ett stort antal potentiella lägen för den kommande expansionen. För det arbetet är Newsec, med sin kunskap om den svenska marknaden och entreprenörsdrift, en bra partner och vi har stora förväntningar på samarbetet, säger Thomas Kelly, VD McDonalds i Sverige.
Newsec kommer med ett högkvalificerat team med representanter från alla fyra nordiska länder att arbeta med detta långsiktiga projekt.
– Norden är verkligen vår hemmaplan och vi kan erbjuda ett erfaret team som fungerar smidigt över gränserna. Den här typen av långsiktiga, strategiska och multidisciplinära uppdrag passar perfekt med hur vi vill arbeta som fullservicehus i norra Europa. Vi ser väldigt mycket fram emot att arbeta med ett prestigefyllt och globalt varumärke som McDonalds, säger Max Barclay, chef för Newsec Advisory.