Nära grönt ljus för Humlegårdens satsning i Hagalund
Kan utöka med 50 procent i Hagalund. Idag beslutar kommunstyrelsen i Solna stad om en principöverenskommelse med Humlegården som innebär att sju fastigheter i Hagalunds arbetsplatsområde som idag innehåller totalt 30.800 kvm BTA kan ersättas med 48.000 kvm och då främst bostäder istället för dagens lokaler. Enligt uppgift till FV råder det en bred politisk samsyn kring planerna.
– Det är ett viktigt projekt för att skapa fler bostäder och en del av omvandlingen av Solnavägen till stadsgatan. Det är även en del av hjärtat kring den nya tunnelbanestationen i området, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, till Fastighetsvärlden.
Den nya gula tunnelbanelinjen, mellan Odenplan och Arenastaden med stopp i Hagastaden och Hagalund, ska stå klar 2024.
Humlegården har successivt byggt på sig ett stort fastighetsbestånd i Hagalund. Det område som ska utvecklas, etapp 1, ligger längst söderut, alltså nära Solnavägen.
– Genom överenskommelsen går vi in i nästa fas i arbetet med att utveckla Hagalunds arbetsplatsområde. Det är en resa som sträcker sig över flera år och sker i etapper, där vi tillsammans med Solna stad tar platsen från ett renodlat arbetsplatsområde till levande stadskvarter, säger Anneli Jansson vd vid Humlegården.
I Hagalund finns även ett antal mindre fastighetsägare med oklara projektplaner. Längs Solnavägen, och närmast den kommande tunnelbanestationen, driver Veidekke ett stort projekt och på andra sidan vägen har Vasakronan projektplaner för fastigheten Solna Access. Exploatörerna ska bidra med medfinansiering till den nya tunnelbanestationen. Humlegården ska betala 1.200 kr/kvm för byggrätter för bostäder och 2.400 kr/kvm för eventuella kontorslokaler. För Humlegården skulle det kunna motsvara 57 miljoner kronor.
Stadens ambition att utveckla Hagalunds arbetsplatsområde till en tät stadsbebyggelse. Ambitionen är också långsiktigt att skapa en bättre koppling mellan Hagalunds arbetsplatsområde och markområdet längs Solnavägen för att överbrygga den fysiska barriär som Ostkustbanan utgör. Pehr Granfalk säger till FV att det skulle kunna röra sig om en gångbro över spårområdet.
Humlegårdens projekt innebär ett tillskott av cirka 500 bostäder. I Solna stads uppgörelse med staten för att den nya tunnelbanestationen ska byggas har Solna stad åtagit sig att bygga 4.000 bostäder.
Utvecklingen av Hagalunds arbetsplatsområde kommer att ske i flera etapper och beräknas pågå under 15 år.
Humlegården är även stor fastighetsägare i närbelägna Hagastaden, liksom i Solna strand.