Nacka ska få ett riktigt centrum, och målet är att det ska bli olikt alla andra. ”Garanterat naturbant”, är kommunens ledord. 6.000 bostäder och 7.000 arbetsplatser ska skapas kommande 15 år.
Under tisdagen var det ”kick off” för den stora satsningen när ledande politiker, tjänstemän, fastighetsinvesterare och arkitekter var på plats vid ett event i en skogsdunge, i en pocket-park, mellan Nacka Forum och stadshuset.
Planerna på att omvandla centrala Nacka har funnits länge. Att tunnelbanan byggs ut till kommunen har snabbat på planerna och även gjort dessa större.
Kommunstyrelsens ordförande, Mats Gerdau, inledde med att beskriva platsen och ambitionsnivån:
– En outnyttjad resurs. En oslipad diamant – nära natur och vatten samt bra kommunikationer, speciellt när tunnelbanan kommer.
Efter förseningar räknar man från kommunens sida att den blå tunnelbanelinjen till Nacka ska stå klar 2030. Nacka kommun får tre stationer, Skicka, Järla och Nacka. Eventet fokuserade helt på området runt Nacka centrum.
– Här ska vi utveckla den stad som vi ännu inte har. Vår nya stadsdel ska få sin egen karaktär. Vi ska skapa den naturbana staden. Vi vill utvecklas. Allt som står stilla stagneras.
6.000 bostäder och 7.000 arbetsplatser ska skapas kommande 15 år. Det motsvarar ungefär 30 procent av all nyproduktion av bostäder som planeras i Nacka kommun fram till 2040.
Det mest centrala delen av nya centrum planeras mellan stadshuset och Nacka Forum. I närheten av de båda tunnelbaneuppgångarna där planeras det för större volymer kontor och även högre bostadshus. I riktning mot mer småskaliga Lillängen planeras för en lägre bebyggelse. Planen är att den bussterminal som finns på södra sidan/baksidan av Nacka Forum och flyttas till andra sidan, mot Värmdöleden/222:an och där placeras i en underjordisk terminal och knytas ihop med tunnelbanan. Enligt planen ska även en 300 meter lång sträcka av Värmdöleden/222:an överdäckas (och även få en lite justerad dragning) för att på det sättet bidra till att knyta ihop central nacka/Nacka Forum med områdena på den norra sidan av vägen, till exempel Nacka strand där det utvecklas en stor mängd bostäder.
Katarina Wåhlin Alm, stadsutvecklingsdirektör, utvecklade ytterligare.
– Visionen är närhet och naturbant. Vi vill skapa en stadsdel som tar vara på stadens möjligheter och närheten till naturen. Det ska bli en stadsdel med både puls och lugn. Gärna lite kaxigare än idag.
Hon berättade att stadsutvecklingen på platsen nu går vi in i ett mer aktivt skede, utöver de 450 bostäder som nu utvecklas i hörnet Vikdalsvägen/Värmdövägen av trion Sveafastigheter Bostad, Botrygg och Storstaden Bostad, nära stadshuset.
En panel bestånden av Rahel Belatchew, vd Sveafastigheter Utveckling och Belatchew Arkitekter (som ritat bland annat projektet Discus), stadsutvecklingsspecialisten Karolin Forsling (engagerad kraft i utvecklingen av Centrala Nackas vision) och Lars-Åke Tollemark, Norden-vd för Unibail-Rodamco-Westfield (ägare av Nacka Forum) medverkade vid eventet.
– Vi har lyssnat väldigt mycket på människor, inklusive de unga. Vad de vill ha av stad och miljö? Den unga generationen är fantastisk. De tycker att en stad inte får vara hård. Det funderar vi över, sa bland annat Caroline Forsling
– Vi måste bort från det likriktade, avslutade hon med.
– Vi har ungefär 100 centrum i världen, Nacka Forum är ett av de minsta. Det är speciellt för oss att det det är ett lokalt centrum och inte ett destinationscentrum. Nacka Forum behöver rustas upp. Vi jobbar ihop med Nacka kommun för att se vad vi vill göra, sa Lars-Åke Tollemark, som själv bor i Nacka, och konstaterade dessutom att Nacka Forum klarat pandemin bättre än många andra av bolagets köpcentrum.
Rachel Belatchew talade om Discus, den nya entrén till Nacka, och rollen som byggnaden om 30 våningar kommer att få. 2030 ska den stå klar tillsammans med den nya tunnelbanestationen.
– Det blir ett landmärke som pekar ut Nacka. Tunnelbanan kommer att byggas mitt i den och bidra med puls, människor och rörelse. Discus kommer stå för staden och skapa en dynamik med naturen runtomkring, sa hon.