Coronakrisen har slagit hårt. Vilket får Westfield Mall of Scandinavia att skynda på en innehållsförändring mot mer nöje, hälsa, vård och omsorg.
Coronakrisen får konsekvenser för innehållet i Unibail-Rodamco Westfields, URW:s, köpcentrum framöver. Bland annat Westfield Mall of Scandinavia.
– Vi kommer att använda mer yta till vård, hälsa och nöje än ren detaljhandel, säger Lars-Åke Tollemark, vd för ägaren URW Norden, i en intervju med Dagens Nyheter.
Han säger vidare att koncernen har gått igenom ett riktigt stålbad under coronakrisen, och att det kommer att få konsekvenser som man får leva med under lång tid.
Lars-Åke Tollemark bjuder dock inte på några siffror för de kritiska månaderna:
– Det är klart att det kommer att påverka oss, hur mycket vet vi först om några månader. Jag ger inga siffror, du får vänta på halvårsrapporten.
Svenska folkets ökade e-shoppande, under pandemin, är en av de nya trender som URW-vd:n noterar.
– Den här våren har svenskarna verkligen upptäckt fördelarna med att handla mat på nätet, men där ligger Sverige fortfarande en bra bit efter andra länder. Inom till exempel hemelektronik har vi sedan länge en intensiv e-handel, men samtidigt går till exempel El-gigantens fysiska butiker bra.
Dock ser han strimmor av ljus i coronamörkret.
– Nu börjar detaljhandeln återhämta sig på våra marknader, den akuta krisen kan bli kortare än vad vi trodde i april, säger Lars-Åke Tollemark till tidningen.