Monica von Schmalensee är Årets Samhällsbyggare 2016

Annons

Denell, Byfors och Lundström har vunnit tidigare. Monica har genom sitt starka engagemang i arkitektur, stadsutveckling och hållbarhet, bidragit till att skapa nya lösningar för att bygga vackra, täta och hållbara städer.

Så lyder motiveringen till att Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter, tilldelats utmärkelsen Årets Samhällsbyggare 2016.

– Utmärkelsen betyder väldigt mycket för mig och jag är extra glad att det har gått till en arkitekt, Säger Monica von Schmalensee. Vår roll som arkitekter och stadsbyggare handlar om att tänka långsiktigt och hållbart om vi ska kunna bygga framtid. Kvalitet framför kvantitet, fortsätter Monica. White arkitekter är en viktig del i priset eftersom alla medarbetare bidrar med kompetens och kunnande om hållbara lösningar, avslutar Monica von Schmalensee.

– Monica är en stark och drivande person i samhällsbyggnadssektorn, säger Sara Haasmark, VD på Samhällsbyggarna.

Priset Årets Samhällsbyggare har delats ut sedan 2013.

Anna Denell, hållbarhetschef på Vasakronan, vann 2015. Tidigare pristagare är Han Byfors, NCC (2014) och Stellan Lundström, KTH (2013).

Fastighetsvärlden Idag 2016-10-12

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Han blir ny vd på Fastator

Tillträder 1 juli 2026.

Stort konsultbolag värvar och lanserar ny satsning

”Ett viktigt steg i den satsningen och stärker vår förmåga att skapa värde”.

Vincero säljer till HSB

Byggrättsvolymen uppgår till drygt 15 000 kvm.

Här kan nya SL-stationer ligga

Analysen har identifierat fyra sträckor med låg kollektivtrafikandel.

M2 ökar till över 50 procent av rösterna i Corem

”Det är ett tydligt uttryck för vår tro på Corems värde och framtid”.

Umeås stadsdel Stallbacken tar form

Planprogrammet innehåller bland annat 1 400 bostäder.

Rättstvist kan vänta för Peab

Olika syn kring stort utvecklingsområde utanför Stockholm. Toppolitikern: ”Det är inget jag tagit lätt på”.

Vill skapa nytt hotell på Söder

Planerar för påbyggnation av nyinköpt fastighet.

Fängslande köp – celler ombyggda till hostel

40 ombyggda fängelseceller.

Willhem köper för 200 mkr

Når nu nästan ett fastighetsvärde på 5 miljarder kronor i kommunen.

Muro köper från Prodire

Följer upp storköpen från M2 och Nivika.

Klart: Vann tävling om höga hus mitt i Göteborg

Tre byggnader som ska bli 56, 88 och 115 meter höga. Två lokala förslag utmanade.

80 000 kvm kan återlämnas efter Polestars problem

Tvingas avbryta storprojekt i attraktivt läge. Skulle bli del av historisk stadsutveckling mittemot landmärke.

Tillbaka till förstasidan