Molntjänst vann nytt Proptech-pris
Skanska tillsammans med experter från fastighets- och PropTech-branschen har utsett vinnaren i PropTech Championship. Vinnare blev tjänsten Sally R.
PropTech Championship är ett samarbete mellan Skanska och PropTech Sweden och är det första företagsmästerskapet inom innovation i sitt slag i syfte att låta de mest relevanta och smartaste lösningarna komma genom bruset.
Tillsammans med en jury bestående av representanter från Skanska, PropTech Sweden, LMRE samt Anna Kinberg Batra utsågs Sally R till vinnare under fredagen vid Sthlm New i Hammarby Sjöstad.
Juryns motivering:
”Genom att möjliggöra och utveckla nytänkande teknologi tillsammans, har Sally R och Skanska möjlighet att göra verklig förändring för att minska CO2-utsläppen, och därmed uppfylla målen och ambitionerna inte bara för företagen utan för samhället som helhet.”
Sally R erbjuder en molnbaserad tjänst med fokus på att förbättra luftkvaliteten och minska energiförbrukningen vid ventilation av kommersiella byggnader. Det svenska PropTech-företaget kommer att tilldelas ett innovationskontrakt med Skanska Kommersiell Utveckling Norden och få sin lösning realiserad i ett kommande fastighetsutvecklingsprojekt som utvecklas och byggs i samarbete med Skanska i Sverige, Norge och Finland.
Fredrik Tunberg, CEO, Sally R:
–Att vinna PropTech Championship är stort för oss eftersom vi kommer att få möjligheten att arbeta med Skanska om lösningar som ökar hållbarheten i kommersiella byggnader. Sally R kombinerar molnbaserade algoritmer med en unik kolavskiljningsteknik designad för inomhusmiljöer. Tillsammans kommer Skanska och Sally R att förbättra kvalitén på inomhusluften samt uppnå betydande energi- och koldioxidbesparingar för Skanskas kommande utvecklingsfastigheter.”
Roger Tofft, PropTech Sweden:
– Jag är otroligt stolt att vi på PropTech Sweden, tillsammas med Skanska, på en sådan kort tid kunnat bidra till förändring i branschen. Genom PropTech Championship får vi maxeffekt av två sidor inom branschen, där Skanska kopplar kategorierna direkt in till sina affärsmål och verkligen vill skapa förändring, samtidigt får vi en ökad kännedom om vad som pågår inom varje kategori.