Sara Lundén, exploateringschef i Uppsala åker ner till mässan för andra gången för att tillsammans med andra representanter från kommunen hjälpa till att sätta Uppsala på kartan.
Vad hoppas du få ut av mässan?
– Vi marknadsför Uppsala mer internationellt för att få nya företagsetableringar och vi är ju starka på life science, så där är det ju att marknadsföra oss. Vi har ett väldigt tydligt mål på de mässor vi deltar att sätta Uppsala på kartan. Och med vår starka profil inom just life science samt med ett internationellt känt universitet så är det här en jättebra arena att finnas på när det finns så många internationella företag på plats.
Är det något särskilt ni själva tittar på när ni är där?
– Uppsala har väldigt högt ställda hållbarhetsmål för stadsutvecklingen generellt, och vi ska ju vara världsledande inom klimatomställningen. Så då är det väldigt viktigt att både kunna träffa andra kommuner, benchmarka oss och ta inspiration, men även vara med på olika seminarier och lyssna och se vad som händer och sker i omvärlden.
Mipim är känt för att vara lite festligare än andra mässor, blir det några långa vinluncher eller mingel?
– Nej, nej, nej, det är inga långa vinluncher. Vi har väldigt tydliga syften och mål, vilket kräver mycket planering innan. Så det handlar mer om att så snabbt som möjligt ta sig från olika möten och seminarier och så vidare.