Mipim-intervju: ”Stort skifte jämfört med fem-sex år sedan”
Titanias vd Einar Janson är en av de som åkt ner till ett regnigt och mulet Cannes för att träffa branschkollegor. Han ser hur svenskarna och kommunerna genom åren dragit sig allt mer tillbaka.
Hur har mässan varit hittills?
– Jättebra tycker jag.
Är det något som stått ut?
– Egentligen ingenting rent ”mässmässigt”. Men för oss är det ett stort skifte om man jämför med för fem-sex år sedan. Då träffade man väldigt mycket kommuner, vi letade efter markanvisningar, och kapital var lätt att få. Nu är det tvärtom där markanvisningar är lätta att få medan kapitalet är svårt. Så nu träffar vi nästan uteslutande, långivare, investerare och potentiella köpare.
Vad är det ni vill få ut av mässan? Är det just att hitta långivare eller finns det andra syften?
– Vi har en jättestor projektportfölj och det finns intresse från internationella aktörer att både låna ut pengar och gå in som jv-partners i projekt. Och det är dem vi träffar här nere. De har tillgång till stora volymer som är väldigt svåra att hitta hos svenska aktörer.
Du har varit på mässan förut, hur ser närvaron ut?
– Jag tycker att den svenska närvaron blir sämre och sämre för varje år. Sen är det lite svårt att säga om det totala antalet är sämre i och med att det är så dåligt väder. Det är inte samma tryck på uteserveringarna.
Varför tror du att antalet svenskar minskar?
– För att inte kommunerna kommer ner. Ända sedan Uppdrag Granskning har de dragit ner på allting sådant här och det blev ännu värre under pandemin och inte hittat tillbaka. Jag tycker det är jättesynd för att det är en fantastisk mötesplats på alla sätt och tycker det är bra att Stockholm och Sverige marknadsför sig utomlands. Sen har Almedalen kanske lite tagit Mipims plats också.
Vad pratar folk om på mässan?
– Vädret. Förra året var det väl Stockholmsmontern som var snackisen men i år, när det kommer till balla montrar, så är det väl Saudiarabien och Neom som vanligt som är häftigast.
På tal om Stockholmsmontern, har du sett den?
– Jag tycker att den är okej ur en hållbarhetssynvinkel, men jag tycker väl kanske att man fokuserade väldigt mycket på hållbarhet förra året. Vi har haft ett extremt lågt byggande så jag vet inte hur mycket man locka investerare med att visa investerarna hur man ska bli hållbar, jag tycker inte att det är rätt approach. Jag tycker att man ska säga – kom och investera, här finns möjligheter.