Mipim-generalen hoppas på comeback för svenskar

Om åtta veckor är det dags för den tidigare så populära fastighetsmässan Mipim i Cannes på den franska Rivieran. Förra året var det ganska få svenskar på plats – men flera av de som var där sa till FV att det var det bästa Mipim på länge. Nu hoppas Mipim-generalen locka fler svenskar till Festivalpalatset.

Nicolas Kozubek, Mipim-general.
Visa faktaruta

När den franska fastighetsmässan var som hetast vallfärdade tusen registrerade svenskar dit för att möta andra investerare och troligen lockade som alltid tidig vårvärme. Enligt FV:s bedömning åkte ungefär lika många dit utan att registrera sig. Totalt registrerade sig som mest runt 30.000 deltagare – med följd att det blev trångt och att hotellrummen blev svindyra.

Den nytillträdde Mipim-generalen Nicolas Kozubek har nyligen varit på ett besök i Stockholm under två dagar.

– Vårt mål är att locka 10 procent fler besökare i år än vi gjorde förra året. Vi vill göra det genom att erbjuda ett så bra och aktuellt innehåll som möjligt – och det tror jag att vi gör i år, säger Nicolas Kozubek till Fastighetsvärlden.

Ifjol registrerade sig runt 20.000 deltagare från 80 länder, att jämföra med 27.000 under det senaste ”normalåret”, 2019.

– Sverige och Norden är väldigt intressant för oss som arrangör. Årets mässa fokuserar på fastighetsbranschens resa mot Net Zero Carbon Emissions. Sverige ligger långt framme båda vad gäller hållbart byggande så som återvinning av material som effektivare förvaltning i form av många intressanta lösningar inom proptech, säger Kozubek som gärna ser att aktörer inom proptech tar möjligheten att medverka med möjligheten till ett bredare kundunderlag som följd.

400 kvm avsätts för en speciell arena för Decarbonisation (utfasning av fossila bränslen).

Franske Nicolas Kozubek tillträdde som Mipim-general vid årsskiftet efter att ha jobbat vid Mipim-temet vid RX France (tidigare Reed Midem) sedan 2018. Han har även tydliga kopplingar till Sverige efter att ha jobbat vid Unibail-Rodamco med bland annat etableringen av Mall of Scandinavia och han ler vid påminnelsen om vilket folkligt kaos det var i samband med invigningen. Kozubek har fler svenska minnen än så, bland annat har han studerat i Lund.

Palais des Festivals et des Congrès i Cannes.

Efter några år med pandemin laddade Mipim-arrangören för att erbjuda ett helt normalt Mipim, men nu råder istället ekonomisk turbulens och många länder är på väg mot lågkonjunktur.

– Det är inget som vi känner av. Vi ser ingen nedgång utan räknar med 22.000–24.000 besökare. Från flera av de stora länderna ser det väldigt bra ut, som Frankrike, England och Tyskland. Liksom från några där det historiskt har varit så, som exempelvis USA, Qatar och Brasilien.

Har det ägt rum några investeringar för att göra lokalerna bättre?

– Det sker löpande investeringar där. Du tänker på den yta som en del kallar bunkern? Jag tycker inte att det är så dåligt. Nu har vi flera attraktiva bolag som flyttat dit, exempelvis Schneider Electric och PWC.

I en enkät som Fastighetsvärlden gjorde för tio år sedan vill många flytta mässan, och bland alternativen som gavs var Barcelona populärt. Är det aktuellt.

– Nej, det har inte funnits uppe till diskussion. Staden är en del av eventet.

Städer som Göteborg och Malmö har sedan några år valt att inte åka till Mipim. Är det ett problem för er?

– De är förstås välkomna tillbaka, vi hoppas att de kommer åter något år. Men vi är väldigt glada över att Stockholm kommer att vara på plats.

Under flera år har ni, Mipim-arrangören, jagat snyltare. Alltså sådana som åker till Cannes utan att registrera sig för mässan. Är er känsla att situationen har blivit bättre?

– Jag har ingen uppfattning om det. Men de som är där borde bidra, och man gör ju inte showen bättre genom att inte betala. Vi måste agera om vi ser att någon inte gör rätt för sig.

Arrangören gör numera tre årliga event. Utöver Mipim även event i Hongkong och New York, två betydligt mindre tillställningar med runt tusen deltagare vardera som är mer som forum än mässor.

Årets Mipim i Cannes äger rum 14–16 mars. Sloganen för världens största fastighetsmäsa i år är ”Better Places – Greater Impact – Stronger Business”.

– Jag tror att ni i Sverige har mycket att bidra med när det gäller årets tema.

Total mässyta för Mipim 2023 är 18.500 kvm, vilket är ungefär som vanligt.

Början av den berömda Croisetten.

Fler Nyheter från förstasidan

Så blir utsiktsvåningen – ”Blir en kassako”

Ola Sernekes kalkyl för 100 miljoner kronor per år.  230 meter upp. Nya innovationen. Jämför med Burj Khalifa.

Lista: Priserna för att åka upp i världens högsta

Fastighetsvärlden listar 25 världskända skyskrapors utsiktsplatser.

Karlatornet nära sin högsta höjd – stål i toppen

Endast ett våningsplan från taklagsfest. Ny strategi högst upp. Läs även om försäljningsläget och framtiden.

Säljer bostäder för 605 mkr – hela 8% under värdering

Stor bostadsaffär med tio fastigheter i Stockholmsområdet.

Speljätten Star Stable flyttar till AMF:s Fatburen

Fastighetsbolaget har hyrt ut mer än totalt 30.000 kvm till spelutvecklare.

SBB slår tillbaka: ”Vi klarar räntetäckningsgraden”

SBB rasade 27 procent på börsen under onsdagen. 95 procent ner sedan toppen.

Bildextra: Hos Pophouse högt upp i Hötorgsskrapa

Björn Ulvaeus bolag har flyttat in hos AMF Fastigheter. Se hur det ser ut.

Konsultprofil i ny roll

”Det är jättekul”. Berättar om den nya utmaningen.

Nytt börsbolag säljer för halv miljard i 08-området

Offensiv aktör köper. Nybyggda bostäder nära Stockholms innerstad i transaktion.

DI: Regeringen i samtal om fastighetsaffärer

Finansmarknadsminister Niklas Wykman bekräftar.

Ilija Batljan Invest skjuter upp räntebetalningar

Den ändrade vinstutdelningen i SBB ställer till det för Batljans moderbolag.

Realplay

Behöver detaljplanerna bli mer flexibla?

En inte helt enig trio diskuterar om det behövs förändringar i lagar och detaljplaneprocessen för att kunna vara gå komma vidare med hållbarhetsperspektivet när områden behöver förändras.

Besqab nere på en tredjedel – och noll startade byggen

Vd:n nöjd med tanke på de stora utmaningar som finns.

Nya strategin slår igenom – 500 bostäder på spel

Köpcentrumbolag i affär en bit ifrån sitt köpcentrum. Affär för 310 miljoner kronor.

Tillbaka till förstasidan