Midroc byter namn till Granitor

Företagsgruppen Midroc Europe kommer att byta ut det gemensamma varumärket Midroc och från januari 2022 istället använda varumärket Granitor. Det innebär att fastighetsutvecklaren Midroc Properties byter namn till Granitor Properties.

Annons

Varumärket Midroc används av ett stort antal skilda verksamheter med olika ägarkonstellationer i Sverige, Mellanöstern och Afrika. Midroc Europe, där Properties ingår, ägs av Mohammed Al Amoudi tillsammans med den svenska familjen Wikström.

Varumärkesbytet bidrar till en tydligare nordisk identitet och ligger till grund för en starkare profilering av verksamheterna som ingår i Midroc Europe. Bytet är en del av en förnyad långsiktig ägaröverenskommelse mellan de två familjerna bakom företagsgruppen.

Varumärket Midroc skapades 1996 av Mohammed Al Amoudi med hjälp av Lennart Wikström. Midroc, som står för ”Mohammed International Development Research and Organisation Companies”, kvarstår som varumärke för Al Amoudis ägande i Afrika och Mellanöstern.

Mohammed Al Amoudi kommenterar:

– Jag är väldigt nöjd med den utveckling som verksamheterna inom Midroc Europe haft och är därför glad över vår överenskommelse som också gör det enklare för våra barn och barnbarn att så småningom ta över partnerskapet i framtiden. Jag ser fram emot en fortsatt framgångsrik och hållbar utveckling under Granitorvarumärket,

Peter Syrén, vd på Midroc Properties:

– Det känns otroligt roligt att få bygga varumärket Granitor Properties. Vi tar med oss det bästa från Midroc men kan nu bli ännu tydligare i vår profil som en lokalt engagerad och ansvarstagande fastighetsutvecklare som kan göra en positiv skillnad genom de bostäder, arbetsplatser och stadsmiljöer vi utvecklar.

– Vi vill att Granitor ska associeras med den trygga och stabila grunden för ansvarsfulla affärer, god samarbetskultur och entreprenörskap. Det är just de värderingarna som gjort Midroc Properties så framgångsrikt, säger Peter Syrén, vd Midroc Properties.

Ett projekt som speglar dessa värderingar är Embassy of Sharing i Malmö. På det 55.000 kvm stora området i Hyllie tas ett helhetsgrepp utifrån ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbarhetsperspektiv. Genom dialog och samarbete med olika parter har projektet vägt in så många olika behov som möjligt för att utveckla den hållbara staden. Här prioriteras cirkulära och resurssmarta lösningar med minsta möjliga klimatavtryck och med fokus på social hållbarhet.

– Våra kunskaper och erfarenheter från Embassy of Sharing tar vi med oss och kan använda i våra kommande projekt. Det är ett projekt som gör skillnad och bidrar till en positiv bild av en hållbar framtid, något vi inspireras av, säger Peter Syrén, vd Midroc Properties.

Bytet till Granitor sker formellt i januari 2022 men från och med nu kommer vi kommunicera att Midroc Properties byter namn till Granitor Properties på skyltar, i digitala kanaler och på profilmaterial. Våra varumärken World Trade Center i Malmö, Lund och Helsingborg samt vårt bostadskoncept Lyckos arbetar vi vidare med på samma sätt som tidigare inom Granitor Properties.

Fler Nyheter från förstasidan

Axfast spelar Monopol på östra Kungsgatan

FV summerar Axfasts stora förvärv längs den välkända gatan.

Podcast: Om lyckat solcellsinitiativ & klimatfrågan

Maria Perzon från Castellum gästar senaste avsnittet för att prata om bland annat ett lyckat solcellsinitativ och tron på ökad biologisk mångfald.

Areim bakom jätteköp för hela 5 miljarder

Läs om strategin framåt.

K-Fastigheter i mål med dansk miljardförsäljning

Genomför affär för 1,1 miljarder kronor.

Axfast köper dubbelt vid Hötorget

Miljardaffär i centrala Stockholm. Två fastigheter byter ägare i transaktion.

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Tillbaka till förstasidan