
Med amerikanska pengar i ryggen – duo letar fastigheter
Den svensk-amerikanska duon Fredrik Carlström och Ian Nicholson har en mängd prestigefyllda projekt bakom sig – Alma på Nybrogatan, Chateau Marmont i Los Angeles och snart Stockholm Stadshotell på söder. Nu är de på jakt efter fastigheter att omvandla till ikoniska destinationer i Stockholm – för amerikanska investerares räkning.
Fredrik Carlström har bott i New York sedan tidigt 2000-tal, men han är trots det ett känt namn i Sverige och främst i Stockholm. 2016 skapade han medlemsklubben Alma på Nybrogatan som utökades till hela åtta projekt med bland annat Park på Sturegatan och Tobaksmonopolet. När sedan pandemin slog till och folk slutade åka till jobbet dog alla projekt förutom det på Nybrogatan.
Nu har han lanserat Another Structure tillsammans med Ian Nicholson för att skapa platser där mer än bara fastigheten står i fokus. Ian Nicholson är, med sina 35 år i branschen, en legend inom hotellbranschen och ligger bakom en rad ikoniska hotell i världen som exempelvis Mercer i New York, Chiltern Firehouse i London och Chateau Marmont i Los Angeles.
Fredrik Carlström har jobbat inom reklam och film, och har aldrig sett sig själv som en fastighetsmänniska. Hans första fastighetsprojekt blev Austere i Los Angeles 2014.
– När vi skapade Austere gjorde vi om ett garage som stått tomt i evigheter till ett showroom för skandinavisk design med bland andra Volvo, De La Espada, Louis Poulsen och COS. Downtown Los Angeles hade varit övergivet, men när vi öppnade samtidigt som Ace Hotel, Acne Studios, A.P.C. och Aesop blomstrade hela området. Jag funderade på om det vi gjorde kanske var fastighetsutveckling i ordets rätta bemärkelse, säger Fredrik Carlström till Fastighetsvärlden.

Han träffade Ian Nicholson första gången 2015 när Austere öppnade i ett hotell i East Hampton strax utanför New York. När Alma sedan började växa 2018, togs Ian Nicholson in i projektet för att göra klubbens serviceerbjudande mer likt ett boutiquehotell i världsklass. Nicholson hade erfarenheten från medlemsklubbar som Soho Hose och Core Club.
– Det var lite samma sak som att förvandla garaget i Los Angeles när vi tog över Nybrogatan 8. Tidigare hade Beckmans legat i byggnaden och sedan ett gym som hade gått i konkurs, och fastigheten hade stått tom länge. Det var en svår byggnad att förvandla till något bra, men jag tycker att vi lyckades med Alma, och jag gissar att vi höjt värdet på den fastigheten ganska rejält.

De två har fått mersmak för Sverige och Norden, men att driva fastighetsutveckling är kapitalintensivt och har tidigare inte varit deras fokus.
– Vi kan ju det här med koncept, varumärke, arkitektur och design, och Ian kan drift bättre än någon annan. Det vi gör nu är att jobba med fastighetsägare och investerare som förstår att fastighetsutveckling handlar om en helhet, framförallt när det är lite kärvare tider och många fastigheter måste ställas om. När koncept, design, varumärke och drift är bra blir fastigheten mer lönsam, ökar i värde och har en positiv effekt på hela området.
– Vi har gjort denna resa många gånger och har erfarenhet från Miami Design District, Detroit, Downtown Los Angeles, och Bushwick i Brooklyn där hela områden förvandlas, och vi har investerare som kommer tillbaka om och om igen, säger Ian Nicholson.
Stockholm Stadshotell är det första nordiska hotellprojektet som de gör tillsammans.

De har tillsammans med krögarna bakom Babette, Café Nizza, Tengu och Schmaltz startat ett bolag som äger och driver Stockholms första stadshotell som slår upp portarna i årsskiftet 2024/2025. Bolaget har dessutom en investerare i form av ingen mindre än H&M:s ordförande Karl-Johan Persson.
Fredrik Carlström var ofta gäst på Babette och Schmaltz när han drev Alma och lärde känna Johan Agrell, Dan Källström och Jon Lacotte, trion bakom French Express.
– Jag älskar deras restauranger och vi kompletterar varandra väldigt bra – de är fantastiska krögare och har det lokala kunnandet, medan vi kan varumärke och hotell, säger Fredrik Carlström.
– Vi har olika perspektiv och bakgrund. Jag kommer in med det internationella, från alla jobb inom hotell och service jag gjort under karriären. Jag uppskattar det svenska, men jag vet också vad som saknas. Det finns så mycket i det här projektet som är bra, och det börjar med byggnadens historia och känsla. Vi ska ta hand om det här fantastiska landmärket. Det är viktigt för oss att ge tillbaka till staden och det känns fantastiskt att kunna visa staden vad det kan bli av den här fastigheten, säger Ian Nicholson.
Det var Johan Agrell som kom på namnet på hotellet, något Fredrik Carlström först var något skeptisk till.
– Sen insåg jag att det är genialt. Ett stadshotell är hela livets vardagsrum. Det är en första dejt, lunch med mormor, middag med kollegor, en sen 40-årsfest. Det är konstigt att det inte redan finns ett i Stockholm.

Men, menar duon, det är en utmaning att skapa dessa projekt i Sverige.
– Om man tittar på de stora lyxhotellen eller medlemsklubbar som Soho House så har de försökt komma in i Sverige i evigheter, men när de försöker få ett management deal så går det inte. I andra länder rullas röda mattan ut, det jublas och man skriver avtal utifrån det som hyresgästen vill ha. Här säger man ja, du får hyra byggnaden, här är nyckeln, gör vad du vill. Problemet är att när du hyr byggnaden och måste göra förändringar i huset som du själv inte äger, då blir det dyrt. Det är vansinne. Högkvalitativa projekt mår bättre av att de görs tillsammans, och att ägandet och driften har gemensamma intressen. Vi tror att det finns rum för en annan sorts produkt, säger Ian Nicholson.
Det är en röd tråd i samtalet med de två; att man i Sverige inte tänker på helheten. De anser att man överlag är ganska dålig på att kurera kontor i Sverige. Visst, det finns många coworking-aktörer, men de är ganska likriktade menar de.
– Det pratas väldigt lite om hur vi jobbar och lever, eller hur vi får medarbetarna att trivas. Du kan gå till en arkitekt och få arkitektur, men vem tänker på helheten? Man behöver skapa en bättre plats för att få medarbetarna tillbaka till kontoret, säger Fredrik Carlström.

Ska ni ändra på kontorskulturen i Sverige?
– Inte ändra, men utveckla den. Man måste tänka på att ett kontor är som ett litet samhälle som måste kureras för att passa människorna som ska jobba där. På Alma gjordes det väldigt bra, säger Ian Nicholson.
Med amerikanska pengar i ryggen är de i Sverige för att scouta fastigheter, och enligt Ian Nicholson är läget perfekt för amerikanska investerare.
– Förutom att ompositionera en fastighet som inte fungerar, jobbar vi med att öka värdet på tillgången genom vårt sätt att programmera och drifta fastigheten, säger Ian Nicholson.
De letar efter intressanta byggnader som kan ligga i stort sett var som helst i Sverige, men där Stockholm är mest intressant. Men det är inte bara genom amerikanska investerare som den svensk-amerikanska duon fortsätter jobba i Sverige utan man för även samtal med lokala aktörer.
– Vi jobbar på tre sätt: Den första är att någon kommer till oss med en fastighet som inte fungerar och ber om hjälp. Det andra är att vi samarbetar med fastighetsägare och andra partners, och skapar ett koncept som exempelvis Alma eller Stockholm Stadshotell som då blir hyresgäst, och det tredje är att vi tillsammans med en fastighetsägare eller investerare köper en byggnad och gör något som vi tillsammans tycker är intressant, säger Fredrik Carlström.
Kan ni berätta vad som är på gång?
– Jag får inte säga vem, men vi har i uppdrag att hitta fastigheter i Sverige. Sverige är attraktivt för amerikanska investerare med tanke på de dubbla rabatterna som den starka dollarn och räntan som tryckt ner priserna ger. Vi tittar på Skandinavien, men, Stockholm är marknaden som folk helst vill in i, säger Fredrik Carlström.
