Max vill öppna 150 nya restauranger
Expanderar kraftigt. Hamburgerkedjan Max går som tåget och planerar nu att öppna runt 50 nya restauranger i Sverige inom 10 år.
Den 12 november slår de upp portarna till en specialdesignad restaurang i Mall of Scandinavia.
– Det går bättre än någonsin. Vi är intresserade av hela landet med fokus på Stockholm, Göteborg och Malmö, säger VD:n Richard Bergfors.
Under nästa år vill Max öppna åtta nya restauranger. De kommer att ligga i Umeå, Häggvik (Sollentuna), Växjö, Mora och Gävle. Tre av restaurangerna planeras i Stockholm, men dessa är inte färdigförhandlade ännu.
Max nöjer sig dock inte med Sverige.
Företaget planerar att öppna ytterligare 50 restauranger i Danmark och lika många i Norge. Dessutom vill de expandera rejält utanför Skandinavien.
– Vi tittar brett och får förfrågningar varje dag från andra länder. Att öppna i Polen ligger väldigt nära och vi har en dialog med bland annat Frankrike och Schweiz, säger Richard Bergfors.
Som en del i expansionen har Max tagit fram ett nytt designkoncept. De nya restaurangerna ska få en lyxigare design med material som trä och läder. Bakom arkitekturen och designen står arkitektkontoret Wingårdh.
– Vi ville komma bort från bilden av snabbmat som slit och släng. Vi lagar maten när den beställs och satsar på kvalité. Vi vill att den här äktheten ska synas i designen och att den samtidigt ska ha ett svenskt dna. Det var också viktigt med en design som fungerar internationellt, säger Richard Bergfors.
I Sverige är företaget främst intresserat av att köpa mark i trafiknära lägen. Markytan ska gärna vara 1 000-5 500 kvadratmeter och möjligheten att ha drive-in är viktigt.
– I de största städerna är vi också intresserade av citylägen och de bästa galleriorna, säger Patrik Engman, etableringsansvarig på företaget.
Den ideala lokalen är 350-400 kvadratmeter stor.
– Men vi låser oss inte. Vår minsta restaurang är 75 kvadratmeter, säger Patrik Engman.
De senaste åren har flera restauranger med lyxigt snabbmatskoncept, som Vigårda och Phil’s Burger, mött dagens ljus. Men Max upplever ingen konkurrens från det hållet.
– Den trenden har snarare gynnat oss gentemot andra snabbmatskedjor eftersom vi profilerar oss med kvalité. På de här restaurangerna tar det längre tid att få maten och kostar mer. Dessutom söker de sig inte till samma lägen som oss.
I somras lanserade Max en app som gör det möjligt att beställa och betala maten i förväg via mobilen.
Richard Bergfors tror att nya betalningssätt kommer att få stor betydelse framöver.
– Tidigare när vi byggde nya restauranger hade vi 8-10 kassor, nu gör vi 2-3 kassor. Vi tror att kassorna i princip är borta om några år, säger han.
Max har idag 114 restauranger och finns i Sverige, Danmark, Norge och Förenade Arabemiraten.
Fastighetsvärlden Idag 2015-10-21