KF Fastigheter hoppas på transaktioner. Fastighetsmässan Mapic i Cannes inleddes i dag och pågår till på fredag. Mässan är årets största branschträff för köpcentrumindustrin och alla de stora aktörerna är på plats. KF Fastigheter besöker Mapic för tredje gången och för Helena Liljedahl, VD KF Fastigheter Centrumhandel, är det affärsmöjligheterna som står i centrum.
– Affärerna är prioriterade. Vi har många möten bokade och det är alltid trevligt att kunna göra det under sociala former och inom det ramverk som Mapic erbjuder. Samtidigt vill vi förstås knyta nya kontakter, nätverka och få inspiration och en utblick från andra delar av världen, säger hon och fortsätter:
– Mapic är den dominerande sammankomsten i vår bransch i Europa som samlar flest deltagare.
Även Wilner Anderson, Sverigechef för Steen & Ström, som nyligen slog upp portarna till köpcentret Emporia i Malmö, är på plats.
– Alla som på något vis är engagerade i branschen är här, alla de stora företagen och de viktiga detaljisterna. För oss är det viktigt att upprätthålla de kontakter vi har men också träffa detaljister som vill etablera sig i nya regioner, säger han.
Mapic är också ett bra forum för att se vad som händer i andra delar av världen.
– Man ser vad andra gör, vad som är på gång och vilka intressanta projekt som har startats.
Att göra några konkreta affärer nere i Cannes räknar han dock inte med:
– Mässan är först och främst kontaktskapande. Att skriva ett hyresavtal är en lång och mödosam vandring som inte sker i förbifarten på en mässa.
Fredrik Forsling, chef för leasing och commercial management på Eurocommercial, reser ner till Mapic för nionde gången och säger att mässan alltid är givande:
– Det är många intressanta retailers på plats men för vår del, som är verksamma på flera marknader, är det också ett tillfälle att träffas internt och ha ett utbyte inom företaget.
Nätverkande och kontaktskapande står högt på agendan och tanken är förstås att de kontakterna ska kokas ner till en konkret affärsnytta.
– Och det gör de faktiskt. Det är klart att Mapic till stora delar är ett socialt event men det har genom åren gett oss många kontakter som har lett till avslut och affärer.
I år har Eurocommercial fler saker än vanligt som de vill kommunicera ut till marknaden.
– Vi vill förstås prata om vårt förvärv av Eurostop i Halmstad och våra utvecklingsplaner där, samt Grand Samarkand i Växjö och Obs Bergvik i Karlstad som är väldigt heta på marknaden.
Fastighetsvärlden Idag 2012-11-14