Ny chef för Epicenter – vill växa främst utomlands
Lotta Carlson blir ny Sverigechef för Epicenter Sverige. Hon kommer senast från Ica som Head of Ica Media och har lång erfarenhet av ledande strategiska roller. Hon har tidigare även arbetet för Bauer Media, Röda Korset och MTG. Hennes expertis ligger främst inom media och sälj med fokus på affärsutveckling och digital transformation.
Nu kommer Lotta Carlson att leda Epicenters fortsatta utveckling som hubb för innovativa, snabbväxande bolag och storföretag på den svenska marknaden. Som Stockholms första digitala innovationshus erbjuder Epicenter en möjlighet för företag att mötas för att utveckla och växla upp sin digitala verksamhet. Medlemmarna erbjuds allt från innovationslabb, smarta kontor och utvecklingsprogram och medlemsantalet fortsätter att växa.
– Det känns jättespännande och kul att få leda det fantastiska teamet i Stockholm och fortsätta arbetet att hjälpa innovationsdrivna företag att växa. Epicenter är ett imponerade eko-system som samlar över 300 bolag och 4 000 medlemmar. Att vara en del av en plats där man varje dag samarbetar, delar kunskap, utvecklar affärer och diskuterar nästa generations teknik och tillväxtfrågor ser jag väldigt mycket fram emot, säger Lotta Carlson.
– Vi är väldigt glada och stolta över att Lotta nu blir en del av oss på Epicenter! Hennes tidigare roller från bolag som MTG, Bonnier, Bauer Media, Röda Korset och ICA gör henne till rätt person att leda utvecklingen i Sverige. Hon har en stark kommersiell bakgrund och kommer verkligen bidra till vårt fokus på kund, produkt och erbjudande. Dessutom har Lotta lång erfarenhet av att jobba proaktivt och framgångsrikt med digital omställning, säger Patrick Mesterton, koncernchef och co-founder av Epicenter.
Epicenter har en stor förhyrning hos AMF Fastigheter i Citycronan. Bolaget berättar för Fastighetsvärlden att det inte är prioriterat att öppna ytterligare Epicenter i Stockholm eller i andra städer i Sverige.
Epicenter har istället en tydlig plan att växa utomlands och påbörjade sin internationalisering 2018. Bolaget tittar på fler marknader förutom existerande Helsingfors, Oslo och Amsterdam.