Ljungbergsgruppen möter knivskarp konkurrent
Ljungbergsgruppen skruvar upp helårsprognosen för Sickla köpcentrum 2006 och räknar med en försäljning på 1,7 miljarder. Det är hundra miljoner kronor mer än tidigare prognos. Handelsytorna är nu fullt uthyrda genom att Intersport i dagarna öppnar en butik på 900 kvadratmeter. Ungefär 100 butiker och restauranger finns på området. Totalt består Sickla köpkvarter idag av 45000 kvadratmeter handel, varav . Bara några minuter med bil ifrån området finns storsatsande Forum Nacka som håller på att bygga ut. Ljungbergsgruppen kontrar genom att utöka det unga handelsområdet ytterligare genom två fastigheter som rymmer 17000 kvadratmeter respektive 1700. Dessutom finns en plan att bygga ut gallerian med 20 000 – 25 000 kvadratmeter. Allt ska vara klart 2008. – Konkurrensen är riktigt tuff. Men vi har ett bredare utbud av butiker än vad Forum Nacka har så jag är inte orolig. Vi måste satsa för att detta ska gå bra. Men jag tror det finns plats för oss båda, befolkningen i området ökar och Södra länken har vidgat upptagningsområdet. Förlorarna är de profillösa handelsplatserna, säger Anders Pettersson, centrumchef Sickla köpcentrum.