International Council of Shopping Centres, ICSC, håller i år sin europeiska konferens i Stockholm. Över 600 deltagare från 32 olika länder har vallfärdat till Stockholm för att nätverka och lyssna på några av branschens tyngsta makthavare. En av de mest emotsedda programpunkterna är Forum of CEOs där bland andra Laurent Morel, Styrelseordförande för Klépierre, och Citycons VD Marcel Kokkeel ska ge sin syn på utmaningarna och möjligheterna för shoppingcentersegmentet framöver.
Hela panelen:
Laurent Morel, Styrelseordförande Klépierre
Marcel Kokkeel, VD Citycon
Thierry Halff, VP Maus Frères
Peter Wilhelm, VD Wilhelm & Co (Extrainsatt då Fernando Oliveira fått förhinder)
Alla deltagare har fått en röstingsdosa och publiken värms upp med ett antal frågor. Bland annat anser publiken att det absolut största hotet mot den fysiska handeln är e-handel. Med en stor majoritet anser publiken också att vi ännu inte har lämnat det värsta av den ekonomiska nedgången bakom oss.
Paneldiskussionen är igång och hotet från e-handel är först på agendan. Citycons VD, Marcel Kokkeel, säger att vi inte ska se e-handel som ett hot utan en vän.
– Internet driver faktiskt nya hyresgäster till våra shoppingcenters. Ta Sverige som exempel, varumärkespenetrationen är ganska låg medan internetpenetrationen är hög. Många varumärken börjar sin bana genom e-handel och hittar sedan vägen ut till den fysiska handeln.
Laurent Morel:
– Marginalerna på internet är låga, det är en kanal för distribution och inte försäljning. Marginalerna får man i den fysiska handeln så vi ska inte överdriva hotet från e-handeln.
Marcel Kokkeel får frågan vad som är utmärkande för den nordiska marknaden. Han säger:
– Norden är den bäst bevarade hemligheten inom detaljhandeln. Här läser man om ekonomisk kris, man upplever den inte. Stockholm och Helsingfors är de två snabbast växande städerna i Europa, inte London och inte Paris. Men samtidigt har Norden väldigt få varumärken jämfört med vissa andra europeiska länder. Man kan verkligen fråga sig varför.
Laurent Morel får samma fråga:
– En bra hemlighet är en väl bevarad hemlighet. Men Norden är väldigt affärsvänligt, vi borde verkligen få hit fler retailers men samtidigt krävs utveckling. En del shoppingcenters i Norden är lite daterade. För att få hit de nya varumärkena måste köpcentren först uppdateras.
Peter Wilhelm om vad som utgör en bra galleria:
– Man pratar mycket om platser att mötas på, inte bara för att shoppa på men det räcker inte. Man behöver en plats att drömma på, man ska känna sig som på ett femstjärnigt hotell, design och arkitektur är synnerligen viktigt och inte minst varumärkena.
Thierry Halff om utmaningarna i branschen:
– Vi kommer från Schweiz, ett litet land och vi har stora problem med att locka stora internationella varumärken. Svårt att komma in på grund av tre olika språk. Sedan utgör Schweiz ett unikt fall eftersom två stora företag dominerar hela marknaden för shoppingcenters. Vi försöker ta positionen som det tredje alternativet genom att hela tiden ta fram nya koncept och hålla vår mix av retailers fräsch.
Marcel Kokkeel om det ekonomiska klimatet:
– Vi investerar i main stream shoppingcenters dit många kommer dagligen, som Kista som vi nyligen köpte, eller mindre välbesökta gallerior. Vi tror att de är motståndskraftiga mot ekonomisk nedgång. Jag säljer inte drömmer, jag säljer verkligheten och att dricka en kopp kaffe i en fin galleria är fortfarande ett billigt nöje.
Peter Wilhelm:
– Det finns ingen anledning att vara pessimist. Det verkar finnas en konsensus i att man måste vara dominant och ha över 45.0000 kvm och sju miljoner besökare men så enkelt är det inte. Som Marcel Kokkeel sa så kan man göra bra marginal på mindre välbesökta gallerior där besökarna känner sig bekväma och välkomna.