Hett från scenen från Köpcentrum & Butiker

Summering av Fastighetsvärldens direktrapportering:

FV direktrapporterar. Vinterträdgården på Grand Hôtel är fullsatt när Fastighetsvärlden tillsammans med NCSC arrangerar ”Köpcentrum & Butiker”.

Här på Fastighetsvarlden.se kommer vi under dagen att rapportera kring några av höjdpunkterna från den stora branschdagen. Under kvällen kommer vi att rapportera när vinnarna avslöjas på NCSC Awards. Läs mer här.

”Nu jädrar ska jag visa dem”

Johan Ericsson, chef för Catellas fastighetsrådgivning, konstaterade att det finns ett stort intresse på investerarmarknaden för handelsfastigheter.

Han inledde dock med att kommentera de både större avhopp som ägt rum från det ledande konsultbolaget de senaste året. Han berättade vad han tänkte när situationen uppstod:

–Nu jädrar ska jag visa dem var skåpet ska stå. Vi ska behålla den procentandel av marknaden som vi alltid haft.

Han konstaterade att det numera och framöver kommer att finns en ”Catella-anda” inom transaktionsrådgivarna, där han åsyftade JLL Tenzing och Cushman & Wakefield. Angående transaktionsmarknaden sade Ericsson:

– Det är väldigt mycket som pågår just nu på transaktionsfronten, som alltid under fjärde kvartalet.

Det finns även ett stort utländskt intresse, men svenskar har hittills varit starkare i budgivningen. Utlänningarna har hittills i år stått för 15 procent.

– Jag tror att den andelen kommer att öka.

När det gäller handelsfastigheter har årets omsättning hittills nått 11 miljarder kronor, vilket är samma nivå som för helåret i fjol.

– För handelsfastigheter står utländskt kapital för 55 procent.

”För mycket rea”

Därefter intog Peder Larsson, VD Hemtext, scenen, han inledde med att prata ”rea” och hur bolaget tidigare nästan alltid körde ”rea” – vilket spädde på uppfattningen att bolaget gick dåligt. Nu är det ”rea” max nio veckor om året och lite mer lågmält. Han talade till rubriken ”Konsten att vända vinst och satsa framåt”.

– Jag ville satsa på TV-reklam. Jag fick gå till styrelsen om detta och vi bestämde oss för att skära ner på utgifter för att ha råd med det. Det har gett resultat.

– Vi har 13 kvartal bakom oss med tillväxt och vi visar bättre resultat än tidigare, men mycket återstår att göra, sade Peder Larsson.

För tre-fyra år sedan var Hemtext inte omtyckt bland fastighetsägare. Fastighetsbolagen var osäkra på om Hemtext kunde betala hyra och om kedjan bidrog till att locka kunder till handelsplatsen.

– Idag får jag istället påringningar från köpcentrum som vill ha oss och erbjuder bättre lägen.

Peder Larsson konstaterade att bolaget skulle vilja integrera mer med handeln. Han konstaterade även att det kan ske tillsammans med annan aktör.

Han avslutade med att Hemtext numera åter har självförtroende för att hänga upp stora rea-skyltar.

Enligt programmet skulle en företrädare för Victorias Secret nu tala på scen men den punkten har blivit ersatt med Dunkin Donuts, den amerikanska kedjan som, ska etablera sig i Sverige inom kort.

”Vi öppnar inom kort”

Tommy Svensson, VD för franchisetagaren Coffe and Brands, kliver upp på scen:

– Dunkin har jobbat mycket med Nord-Amerika och Asien och nu vill man satsa på Europa. Det finns ett vitt håll på kartan här. Många tror att det bara är stora amerikanska män som äter munkar, men så är det inte. En stor del av vårt jobb kommer bli att slå hål på alla fettmyter som kringgärdar munken. Mariekex innehåller mer kalorier än en munk.

Dunkin Donuts är nummer ett i USA sett till kundlojalitet och sortimentet består av munkar, kaffe och bagels. Intresset för Sverige beror till stor del på den etablerade fikakulturen som finns här, det finns redan en mängd olika kaffekedjor men marknaden växer fortfarande, säger Tommy Svensson.

– En annan sak, det som fungerar i Sverige fungerar ofta på många andra marknader också. Så jänkarna följer med intresse det som händer i Sverige.

Tommy Svensson säger att de vill ha 10-15 lägen centralt i Stockholm till att börja med, fem i city, fem på Malmarna och fem i köpcentrum. Att hitta lägen i centrala Stockholm har dock visat sig knepigt.

– Hyrorna är extremt höga och bra lägen har visat sig svåra att hitta. Det har varit vårt största dilemma att hitta ett flaggskeppsläge. Det kommer lösa sig, men det har tagit lite tid. När vi skickade ut pressmedelande blev vi mer eller mindre nerringda från landet, Örebro, Eskilstuna och andra orter som erbjöd fina lägen men vi vill inte börja där. Vi letar flaggskeppslägen på ställen som NK, Drottninggatan, Kungsgatan och Hötorget. Det är ingen rocket science.

Dunkin Donuts har en lista på ytterligare åtta orter dit de vill expandera efter Stockholm.

–  Vi kan etablera allt från små hål i väggen till stora flaggskeppsbutiker. Många fastighetsägare reagerar med, nej inte ett restaurangkoncept till. De tänker på ventilation och annat men det här är ett ganska enkelt koncept där vi inte lagar maten i lokalen. Det enda krav på extrainstallation vi har är fettavskiljare. Vi ska starta upp mellan 30 och 50 enheter inom fem år, det står i vårt franchiseavtal med Dunkin Brands.

Tommy Svensson berättar att ett hyresavtal är skrivet, med Unibail-Rodamco i Mall of Scandinavia.

– Vårt fokus nu är att hitta ett centralt läge i Stockholm.

”Man kan vara skitdålig på kåkar och lyckas i alla fall”

Därefter var det dags för en trio ”fastighetsrävar” att inta scenen och frågas ut av degens moderatorer Lydia Capolicchio och Martin Lindgren. Upp på scen i Vinterträdgården: Jan Björk, VD vid Redito, Sven-Olof Johansson, VD vid Fastpartner och Johanna Skogestig, investeringschef vid Areim.

Det sistnämnda bolaget förvärvade nyligen Hansa-gallerian i centrala Malmö och Skogestig fick börja med att kommentera den väldiga konkurrensen som finns inom butikssegmentet i Malmö och att det finns en hög vakansgrad.

– Vi tror att Malmöiterna kommer att återvända till centrala Malmö, och till gamla NK som det handlar om, säger Skogestig.

– Det finns ingen direkt konkurrens i city.

Sven Olof Johansson, som inom segmentet äger fem stadsdelscentrum runt om Stockholm:

– Urbaniseringstrenden är oerhörd. Stockholm har en tillväxt av kinesisk karaktär. I Stockholm är det svårt att misslyckas. Man kan vara skitdålig på kåkar och lyckas i alla fall.

Han konstaterade vidare att yieldskillnaden mellan till exempel Stockholm och sekundära lägen är för låg för att det skulle vara självklart att ge sig ut i mindre orter.

Jan Björk:

– Vi tror inte på de stora externa handelsplatserna, inte i alla fall när det gäller livsmedel. Vi gillar fastigheter dit kunderna kan gå eller cykla. säger Björk som för AP3-ägda Trophi under de senaste åren köpt hundratals handelsfastigheter, främst med Ica och Coop som hyresgäst, spridda över hela landet.

”Jag vill öppna fler butiker” 

Nästa punkt på programmet är ”En bloggares tankar kring shopping” med tv-profilen, kocken och bloggaren Leila Lindholm. Efter att tidigare bara ha bedrivit e-handel öppnade hon i början av året en butik i Mood och siktar framöver på att bygga en kedja.

– Jag öppnade i Mood i februari och öppnar i Strängnäs och Mariefred i november och ska titta på andra städer också. Har fokuserat på produkter som inte redan finns på marknaden och mina egna brandade produkter. Tycker att det har funnits för tråkiga saker i traditionella köksvarubutiker.

På frågan vad drömläget skulle vara svarar hon Götgatsbacken. Skillnaden på e-handel och fysiska butiker.

– Det är på inget sätt enkelt att driva e-handel. Vi har lyckats bra på nätet men har fyra gånger högre omsättning i vår fysiska butik. I den här branschen vill folk ofta klämma och känna på textilier och andra varor.

”Alla kan nog gissa var vi är på väg” 

Tillbaka efter lunchen och nu delar sig seminariet i två temaspår, ”Integration av fysiska butiker med e-handel och ny teknik” och ”Så kan handel och mat utveckla staden”. Fastighetsvärlden väljer här att rapportera från det sistnämnda. Först ut är Fredrik Elsner, partner på arkitektbyrån Wester + Elsner som ska prata om hur handel, mat och arkitektur kan lyfta staden.

– I dag är det självklart för de flesta att mat och handel hänger ihop med ur staden upplevs men när vi startade firman för 15 år sedan var det inte alls lika självklart. Ett exempel, när man läser mäklarannonser idag så nämns alltid var närmast handelsplats och restaurang finns, säger Fredrik Elsner.

– I det agrara samhället som vi kommer ifrån var det storfamiljen som gällde men i det alltmer urbana landskapet blir singelhushållen allt vanligare. Man lagar inte söndagsmiddag till hela släkten i dag utan går ut och äter med vänner. Den komplexa staden innehåller mycket i form av handel och restaurang, ett vardagsrum ute.

En spaning som Elsner gör är är att specialisten är på väg tillbaka, alltså små specialiserade verksamheter som bagerier och restauranger. Exempel han tar upp är Gräddbullerian – bara mums mums i olika smaker och Lakritsroten som bara säljer lakritsbaserade produkter.

– Amerikanen äter hälften av sina måltider utanför hemmet i dag, engelsmannen en tredjedel. Där är vi inte i Sverige än men alla kan nog gissa var vi är på väg, och därmed också inse vikten av food and beverage i staden.

– Många fastighetsägare tycker det är tungt att bygga storkök, nojja med fettavskiljare och ventilation och annat men det här är här för att stanna. Restauranger skapar trafik och förlänger dygnet så det är bara att följa med.

”Samarbete är vägen framåt.” 

Nu är det dags för Björn Bergman, VD för intresseorganisationen Svenska Stadskärnor och Thomas Jakobsson, branschekonom på Visita som ska prata om vikten av mat och hotell för citymiljön.

– Om man tittar på statistiken har hotell och rest haft en snabbare procentuell utveckling än handeln. Det finns fler aktörer i dag som kan konceptualisera och med urbaniseringen finns störa möjligheter att specialisera, säger Thomas Jakobsson.

Inom projektet Purple Flag, utvecklat i Storbritannien, så samarbetar fastighetsägarna inom ett specifikt område för att förhöja miljön i gaturummet. Projektet drivs i Sverige i Västervik, på Stureplan i Stockholm och på Lilla Torg i Malmö. Samarbete är vägen framåt tror Björn Bergman:

– Fastighetsägarna behöver sätta sig ner tillsammans för att samarbeta kring miljön runt fastigheterna. Det tjänar alla på mer än om alla bara fokuserar på sina egna fastigheter.

Thomas Jakobsson:

– Men det är förstås olika svårt på olika ställen. Råder knivskarp konkurrens är det inte alltid lätt att få folk att sätta sig vid samma bord.

Thomas och Björn kliver av scenen och efter tio minuters paus är det dags för punkten ”Snabb tillväxt för urbana butiks- och restaurangkoncept”. Upp på scenen kliver Magnus Andersson, styrelseordförande för restaurangkedjan Beijing8 och PG Nilsson, delägare i Svenska brasserier.

– Mellan 2007 och 2008 åkte jag till Kina, egentligen i ett helt annat syfte men blev involverad i dumplings. Med Beijing8 vill jag visa det nya urbana Kina och kontrastera det mot det vi har här hemma. Det är lite av  en cross over men jag försöker sedan vara så kinesisk jag kan med smakerna i mina dumplings, säger Magnus Andersson.

PG Nilsson berättar om Taverna Brillo på Stureplan och målgruppen som den når:

– Det är uppenbart för oss att den här typen av miljöer där gränsen mellan restaurang och butik suddas ut attraherar en delvis ny publik, yngre mänskor och kvinnor, säger PG Nilsson.

Moderator Lars Backemar frågar vad den stora trenden i restaurangbranschen framöver blir. PG Nilsson säger:

– Handlar om att förena två trender, dels den ekologiska och dels det att samtidigt göra det bekvämt och intressant för konsumenterna.

”Finns fortfarande en rädsla.” 

Nu dags för punkten ”Vilken roll får handel, mat, hotell och kultur i framtidens citykärnor”. Upp på scenen applåderas Peter Appelgren, centrumchef Vällingby City, Newsec; Mikael Ebe,Unibail-Rodamco och Jesper Örtengren, affärsområdeschef Handel Vasakronan.

Lars Backemar frågar vad vi kan förvänta för utbud beträffande mat i Mall of Scandinavia.

– En internationell trend är öka matutbudet i köpcentrum. I svenska köpcentrum ligger andel food and beverage på cirka 4-5 procent i snitt medan det i utländska ligger kring 10 procent, minst. Då vill inte vi vara sämre i Mall of Scandinavia, säger Mikale Ebe.

Backemar skickar en passning till Jesper Örtengren med påståendet att Vasakronan för ett antal år sedan rent av var rädda för caféer och restaurang.

– Det finns nog fortfarande en liten rädsla faktiskt, det här är ett segment som omgärdats av vissa element men branschen har blivit alltmer rumsren. Kul är också att det kommer alltfler nya spännande, lokala, koncept.

Mikael Ebe får frågan om vilket drömkoncept han vill få till Mall of Scandinavia.

– Vi har redan fyllt upp med etablerade aktörer men ibland med nya koncept. Två läger, dels de som inte förstår sig på köpcentrum och sedan de andra som ser köpcentrum som en möjlighet, de som haft en idé i byrålådan som de skulle vilja genomföra. Vi har fler casual dining än fast food, säger Mikael Ebe.

Han uppmanar restaurangägarna att även driva butik och försöka sälja i sina restauranger.

– Det vore korkat att inte göra det med tanke på att folk går omkring med plånboken på glänt, även om de inte är hungriga.

”Man är väl helt enkelt en seg norrlänning.” 

Nu ska vi prata lite mer om matkoncept som vitaliserar city. Krögaren Melker Andersson kommer upp på scenen för att berätta om nya planerade koncept. Moderator Lydia Capolicchio går ut hårt och frågar om hur Andersson står ut efter alla hot, represalier och mordbränder.

– Man är väl helt enkelt en seg norrlänning. Men allvarligt, tittar man på tv så ser man att man ändå har det ganska bra här i Sverige och det ger en viss nyansering till ens egna problem.

– Det har hänt otroligt mycket de här 20 åren i relationen till fastighetsägaren. förr blyg och underlägsen, har blivit mer jämställt vilket jag tror gynnar också fastighetsägaren. De har förstått att krogar kanske inte är så dumt, att de drar till sig mycket folk.

Melker Andersson öppnade Vigårda Grillen i Mood och ambitionen är att vara så långt bort från industrimat som möjligt. Det är en ny sorts snabbmatsrestaurang.

– Vad är man mest sugen på klockan tre på eftermiddagen? Något enkelt och som inte fyller upp magen så mycket. Det var själva tanken bakom Vigåra Grillen.

Ett nytt koncept som öppnar nästa höst och som har ett tydligt hälsotema är The Good life – bra gastronomi som också är bra för kroppen.

Andersson är kritisk till hur avtalsförhandlingarna bedrivs i dag och skulle vilja se en annan modell.

– Det är när man kommer till avtalet som den stora resan börjar. Från fastighetsägarens sida så är det extremt mycket hängslen och livrem där alla eventualiteter skrivs in i avtalet. Jag hade aldrig hamnat bakom en spis om jag var bra på sådan där saker och där hamnar man i ett underläge direkt. Det borde finnas en modell där det här skulle kunna bli en enklare resa och där man inte hamnar om en varsin sida om bordet direkt.

Han fortsätter:

– Jag skulle önska att det fanns en större tydlighet så man vet vad man säger ja eller nej till. Efter fjorton etableringar så går jag fortfarande på hur många minor som helst. Det är konstigt.

Moderator Lydia Capolicchio frågar om aktuella trender.

– Jag brukar hålla mig ifrån det där med trender. Jag brukar säga till mina kolleger att de ska göra det de är sugna på och vill göra. Gör man det bra så blir det trendigt. Om man ser till en allmän utveckling så ligger vi efter i Sverige med alternativ. Tidigare har vi haft den traditionella krogen med hovmästare och där man sätts vid ett findukat bord men jag tror att vi framöver kommer att få se en enorm bredd på andra alternativ också. Den stora utvecklingen i världen är ju casual dining, ett enklare sätt att äta.

”Kopiera – skapa – tänk vertikalt”

Sist ut i det ordinarie programmet är fururologen Magnus Lindkvist – en mycket emotsedd programpunkt. Han inleder med att visa ett kul montage på sig själv (som följdes av skratt). Sen fortsätter han att tala om ”Informationsfetma”.

– Det som händer i världen nu är speciellt. Det sker en horisontell förändring. Allt samtidigt överallt.

Lindkvist sågade även alla bolags visioner och interna krav på att tänka kreativt. Vägen till rikedom och framgång går dock ofta en annan väg:

– Kopiera. Det är enklare än att vara kreativ. Kopiera är det bästa. Det innebär mindre risk. Åk till Kalifornien och ta hem en idé hit. Det enda problemet är när kopieringen hamnar på makronivån.

Sen öser Magnus Lindkvist på med bilder och filmer i en härlig mix där han bjuder publiken på tänkvärda slutsatser. Det går inte en halv minut utan skratt från publiken.

Vägen till framgång:

– Var en idiot, och vill du inte vara en idiot så se till att du sitter nära en.

Sen avrundade Bernt-Olof Gustavsson, VD Coop Fastigheter, Martin Lindgren, JLL och Willy Wredenmark, Fastighetsvärlden, seminariedelen med en sammanfattning.

Fastighetsvärlden Idag 2014-10-16

 

 

Krögaren Melker Andersson, F12-gruppen.
Krögaren Melker Andersson, F12-gruppen.
Tommy Svensson, VD för Coffe and Brands, franchisetagare för Dunkin Donuts.

Tommy Svensson, VD för Coffe and Brands, franchisetagare för Dunkin Donuts.

Magnus Lindkvist, trendspanare och futurulog.
Magnus Lindkvist, trendspanare och futurulog.
PG Nilsson och Magnus Andersson.
PG Nilsson och Magnus Andersson.
Johanna Skogestig, Sven-Olof Johansson och Jan Björk.
Johanna Skogestig, Sven-Olof Johansson och Jan Björk.
Leila Lindholm
Leila Lindholm, kock, kokboksförfattare och butiksinnehavare.

 

Seminariet Köpcentrum & Butiker.
Seminariet Köpcentrum & Butiker. Mingel i första fikapausen.
Köpcentrum & Butiker
Köpcentrum & Butiker
Köpcentrum & Butiker.
Köpcentrum & Butiker.
Köpcentrum & Butiker.
Köpcentrum & Butiker.

Fler Nyheter från förstasidan

Porträtt

Långläsning: Ny kraft tar över efter legend

Snabbt. Tempot har alltid varit högt när det gäller Nyfosa. Transaktionerna har avlöst varandra. Nu tar Stina Lindh Hök över vd-stolen när en legend lämnar plats för nya krafter.

Superklassen: Tre storbolags-vd:ar

Styr bolag med ett sammanlagt fastighetsvärde om nästan en kvarts biljon kronor.

Affärsanalys

Hoppas ha hittat en riktig godbit

Robin Herteus, värderare på JLL, har satt analyspennan på en affär som ägt rum i centrala Sundbyberg.

Han blir ny vd för 25-miljardersbolaget

I en intervju med Fastighetsvärlden öppnar han för nya jv-bolag i nya segment.

50 Mäktigaste

50 Mäktigaste 2020: Årets klättrare presenterad

För 15:e året har fastighets- och byggbranschen röstat fram vem som anses Mäktigast.

Odd Mollys snabbresa fortsätter – förvärvar sju

Säljare blir nya betydande aktieägare i bolaget.

Unik lista: Här är hetaste områdena för bra shopping

Se även var i centrala Stockholm som det finns positiva trender. Läs kommentar från ettan.

Logistea nästan i mål med affären för 841 miljoner

Försäljningsprocessen pausades i början av pendemin. Nu är parterna nästan i mål.

Redo för ny storflytt – kan lämna Hagastaden

Kan göra ännu en stor samlokalisering.

Smäll för Steen & Ström när Åhléns stänger ännu mer

Fortsätter att krympa beståndet.

JM tillträder byggrätt för nytt HK - se nya bilder

FV avslöjade planerna för fem år sedan. Nu är det dags för byggstart. En tredjedel ska hyras ut externt.

Vill sälja portfölj med nio fastigheter

Läs om säljaren och vilka fastigheter som berörs.

”Kontor kommer att behövas mer än någonsin”

Fabeges Stefan Dahlbo om framtiden.

Buden på Gasklockan – vilka har råd med projektet?

Budtiden har gått ut. FV berättar om vad som händer de kommande månaderna.

Tillbaka till förstasidan