Långsam Ostlänk upprör – bara 250 km/tim
Trafikverket – sänk hastigheten med 70 km/tim spar 10 miljarder. Trafikverket överlämnar förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029. I den föreslås Ostlänken byggstarta i början av planperioden.
Trafikverket föreslår dock att Ostlänken dimensioneras för 250 km/tim. Detta eftersom nyttan med högre hastighet är begränsad, enligt verket. Trafikverket föreslår att nya stambanor därefter ska prioritera sträckan Lund–Hässleholm och att den byggstartas under planperioden. Ordningen därefter föreslås bli sträckorna Linköping– Tranås/Aneby och Göteborg–Borås.
– Detta följer inte den överenskommelse vi har med staten genom Sverigeförhandlingen. Här förväntar vi oss ett förtydligande från regeringen, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.
I planen finns 35 miljarder kronor avsatta för bygget av Ostlänken. Den totala kostnaden beräknas vara 53 miljarder. Ostlänken föreslås byggas för en hastighet på 250 km/timmen istället för 320 km/timmen, vilket skulle spara omkring 10 miljarder kronor.
– För Norrköpings del innebär 250 km/timmen att vi får en snabb förbindelse till Stockholm med restider runt 50 minuter, säger Lars Stjernkvist (S). Sedan kunde man så klart önska att förslaget även hade omfattat planer för höghastighetståg men å andra sidan pekar detta på att man verkligen satsar på att kunna stanna vid många stationer. På det viset kommer Ostlänken så många som möjligt till godo, vilket är glädjande, fortsätter Stjenkvist.
Trafikverkets förslag är ”medelmåttigt och märkligt”, tycker bostadsminister Peter Eriksson (MP), enligt TT. Han menar att den så kallade Sverigeförhandlingen blir betydligt förskjuten i tiden och ett sämre alternativ eftersom man inte använder ny teknik med tåg som kör över 300 kilometer i timmen.
Fastighetsvärlden 2017-08-31