Långsam Ostlänk upprör – bara 250 km/tim

Annons

Trafikverket – sänk hastigheten med 70 km/tim spar 10 miljarder. Trafikverket överlämnar förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029. I den föreslås Ostlänken byggstarta i början av planperioden.

Trafikverket föreslår dock att Ostlänken dimensioneras för 250 km/tim. Detta eftersom nyttan med högre hastighet är begränsad, enligt verket. Trafikverket föreslår att nya stambanor därefter ska prioritera sträckan Lund–Hässleholm och att den byggstartas under planperioden. Ordningen därefter föreslås bli sträckorna Linköping– Tranås/Aneby och Göteborg–Borås.

– Detta följer inte den överenskommelse vi har med staten genom Sverigeförhandlingen. Här förväntar vi oss ett förtydligande från regeringen, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

I planen finns 35 miljarder kronor avsatta för bygget av Ostlänken. Den totala kostnaden beräknas vara 53 miljarder. Ostlänken föreslås byggas för en hastighet på 250 km/timmen istället för 320 km/timmen, vilket skulle spara omkring 10 miljarder kronor. 

– För Norrköpings del innebär 250 km/timmen att vi får en snabb förbindelse till Stockholm med restider runt 50 minuter, säger Lars Stjernkvist (S). Sedan kunde man så klart önska att förslaget även hade omfattat planer för höghastighetståg men å andra sidan pekar detta på att man verkligen satsar på att kunna stanna vid många stationer. På det viset kommer Ostlänken så många som möjligt till godo, vilket är glädjande, fortsätter Stjenkvist. 

Trafikverkets förslag är ”medelmåttigt och märkligt”, tycker bostadsminister Peter Eriksson (MP), enligt TT. Han menar att den så kallade Sverigeförhandlingen blir betydligt förskjuten i tiden och ett sämre alternativ eftersom man inte använder ny teknik med tåg som kör över 300 kilometer i timmen.

Fastighetsvärlden 2017-08-31

Fler Nyheter från förstasidan

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Tillbaka till förstasidan