Långsam Ostlänk upprör – bara 250 km/tim

Trafikverket – sänk hastigheten med 70 km/tim spar 10 miljarder. Trafikverket överlämnar förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029. I den föreslås Ostlänken byggstarta i början av planperioden.

Trafikverket föreslår dock att Ostlänken dimensioneras för 250 km/tim. Detta eftersom nyttan med högre hastighet är begränsad, enligt verket. Trafikverket föreslår att nya stambanor därefter ska prioritera sträckan Lund–Hässleholm och att den byggstartas under planperioden. Ordningen därefter föreslås bli sträckorna Linköping– Tranås/Aneby och Göteborg–Borås.

– Detta följer inte den överenskommelse vi har med staten genom Sverigeförhandlingen. Här förväntar vi oss ett förtydligande från regeringen, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

I planen finns 35 miljarder kronor avsatta för bygget av Ostlänken. Den totala kostnaden beräknas vara 53 miljarder. Ostlänken föreslås byggas för en hastighet på 250 km/timmen istället för 320 km/timmen, vilket skulle spara omkring 10 miljarder kronor. 

– För Norrköpings del innebär 250 km/timmen att vi får en snabb förbindelse till Stockholm med restider runt 50 minuter, säger Lars Stjernkvist (S). Sedan kunde man så klart önska att förslaget även hade omfattat planer för höghastighetståg men å andra sidan pekar detta på att man verkligen satsar på att kunna stanna vid många stationer. På det viset kommer Ostlänken så många som möjligt till godo, vilket är glädjande, fortsätter Stjenkvist. 

Trafikverkets förslag är ”medelmåttigt och märkligt”, tycker bostadsminister Peter Eriksson (MP), enligt TT. Han menar att den så kallade Sverigeförhandlingen blir betydligt förskjuten i tiden och ett sämre alternativ eftersom man inte använder ny teknik med tåg som kör över 300 kilometer i timmen.

Fastighetsvärlden 2017-08-31

Fler Nyheter från förstasidan

Selin om Balders 2019

Erik Selin nöjd med året och kommenterar även ”krisrubriker”.

Rekord: Andresen trumfade Selin – köper för 5 miljarder

En av Norges rikaste ligger bakom förvärvet.

Storbolag hoppar av Mipim av rädsla för coronaviruset

”I vårt fall kom vi fram till beslutet att vi avstår från att åka i år.” Läs om hur fler bolag resonerar.

Trianon hyr ut till bibliotek för 69 miljoner

Hög hyra när bolaget fortsätter att fylla på med kommunala hyresgäster.

Bostadsbolaget sparkar två chefer

Vd:n: ”Man har brutit mot de riktlinjer som vi har”.

Upp 20 procent för If-huset

Redovisar nya siffror efter budet på bolaget.

Kungsleden flyttar egna HK

För några år sedan gick flytten från city till västra Kungsholmen. Nu väljer bolaget att åter flytta sitt huvudkontor. ”Vi ska inspirera”.

Ljusning: SHH ökade från 155 till 429 sålda bostäder

Bostadsutvecklaren ser ljust på framtiden. Och satsar på ett nytt segment.

Mipims plan mot coronaviruset

Få kineser anmälda, men betydligt fler italienare.

Här presenteras ny jättesatsning i Uppsala

Marköverlåtelse när 33.000 nya bostäder ska byggas. FV på plats.

De köper för 240 miljoner – i Norrköping

Har option att förvärva ytterligare två etapper i ny stadsdel.

Om budet på If-huset: ”Mitt bud är ett bra bud”

Berättar för Fastighetsvärlden varför aktieägarna borde acceptera budet.

SBB ny storägare i SSM

Ilija Batljan och Jan-Erik Höjvall i förarsätet av det pressade bostadsutvecklingsbolaget. Tidigare storägarna borta.

Ägarna nobbar budet på If-huset

Priset reflekterar varken ”bolagets potential eller den nuvarande aktiekursnivån”.

Tillbaka till förstasidan