
Kritiken mot Ericsson: ”Fyrkantigt och fel fokus”
Ericsson kämpar med att få tillbaka sina anställda till kontoret, inte minst i Kista. Nya kravet om 60 procent närvaro ogillas.
Det är fyrkantigt och fel fokus, säger Per Norlander, koncernförhandlare för Sveriges Ingenjörer, till tidningen Ingenjören.
Sedan augusti kräver Ericsson att alla anställda jobbar på kontoret minst tre dagar i veckan. Akademikerföreningen menar att beslutet är taget ur luften, skapar fokus på fel saker och ökar stressen.
– Det har gått fort och vi saknar beslutsunderlag. ”We believe that 60 percent is optimal” står det i policyn. Men varför just 60 procent? Ledningen kan inte peka på fakta som stödjer beslutet, säger Per Norlander, koncernförhandlare för Sveriges Ingenjörer på Ericsson till Ingenjören.
Därför slutade också förhandlingarna mellan ledningen och Akademikerföreningen om distansarbetspolicyn i oenighet, skriver tidningen.
Tidigare hade policyn varit 50 procent närvaro, utan att vara särskilt tvingande.
Ingenjören skriver även att Ericsson har efter pandemin sagt upp 100.000 kvm kontor i Kista. Nu uppger tidningen att det finns finns kontorsplatser för ungefär hälften av de omkring 10.000 som arbetar där.
– Just nu räcker platserna inte till och det är också svårt att hitta parkeringsplatser, säger Jessica Nygren, vice ordförande för Akademikerföreningen på Ericsson i Kista.
Utöver Kista (där FV berättat att Ericsson startat en sökprocess för eventuellt flytt och nya lokaler) har det rapporterats om platsbrist på Ericssons kontor i Göteborg (där FV berätta att bolaget vill halvera lokalytan) och Karlskrona.
– När jag tittar i appen nu ser jag att den totala beläggningen i Kista är 56 procent, i huset där jag befinner mig är den 67 procent och på det plan där jag nu sitter med mina kollegor är beläggningen över 100 procent. Det ställer krav på att man tar fram information innan man åker till kontoret för att slippa leta en halvtimme efter en plats, säger Jessica Nygren till Ingenjören.