Kraftfull rensning och styckning i Skanska
Skanska presenterade på torsdagen sin nya strategi. Och konsekvenserna blir stora. I korta drag innebär planen följande:Skanska bantar den svenska byggverksamheten med 1500 personer. Ett stort antal lokalkontor läggs ned, men inga marknader skall lämnas. Samtidigt satsar man på att etablera flera nya hemmamarknader i Europa – bland annat England, Polen, Tjeckien och Norge. För att göra bolaget mer lättanalyserat säljs aktieposter för sammanlagt ca 10 mdr kr, däribland hela posten i Scancem. Samtidigt skall fastigheter för lika mycket delas ut till aktieägarna. Reserveringar görs i bokslutet 1997 på 1,5 miljarder kronor för omstruktureringen.Satsningar på eftermarknaden betonas. Det innebär dels att man prioriterar byggkomponenter såsom golv och kök, men också att man vill växa inom installation och service. Innehavet i JM, värt ca 1 miljard, skall under 1998 utvärderas. Enligt VD Claes Björk finns 3 alternativ, där ett innebär att man helt avvecklas innehavet.