K&B: Kalla Norden hetare än någonsin för investerare
Starka varumärken till Sverige. Tredje programpunkten för dagen vid branschens stora träffpunkt Köpcentrum & Butiker var internationella investerare som etablerar sig i Norden.
Fredrik Kolterjahn, analyschef på JLL, berättade att Norden och framförallt Sverige är stekhett.
– Mängden internationella varumärken som etablerar sig i Norden och kanske framförallt i Sverige och Stockholm är större än någonsin.
Redan i dag finns många starka varumärken i landet, men antalet ökar alltså stadigt.
Några exempel på nya aktörer som etablerat sig de senaste 18 månaderna är Chanel, Michael Kors och Starbucks.
Förklaringarna till det ökande intresset är flera enligt Fredrik Kolterjahn.
En är att svenska företag har blivit bättre på att locka hit utländska aktörer. Andra är att Sverige är stabilt finansiellt och har en befolkning som växer så att det knakar.
Konsumentförtroendet i Europa är dessutom rekordhögt.
– Det gör att folk är villiga att öppna plånboken och spendera mer pengar.
Utöver det är detaljhandelns tillväxt stark i Sverige jämfört med många andra europeiska länder. Hyrorna för lokaler är samtidigt relativt låga.
– Jag tror att vi kommer att se en fortsatt tillväxt av marknaden generellt och betydligt fler intressanta varumärken. Sverige är en stekhet marknad.