Räknar med att öppna tre i år.
I mars öppnade hamburgerkedjan Jureskog sin första restaurang i Citycronan, hos AMF Fastigheter i centrala Stockholm. Om 10 år är målet att ha 60 restauranger runt om i landet.
– Man måste sikta mot stjärnorna annars kommer man ingenstans, sade kocken och burgarkungen Johan Jureskog när han under tisdagen medverkade på Fastighetsvärldens stora seminarium Hotell & Fastigheter 2018.
I år är målet att öppna ytterligare tre restauranger och under 2019 är målet 5. Den ytan som kedjan behöver per enhet är, enligt Johan Jureskog, 150–300 kvadratmeter, vilket är något mindre än den första som han anser är för stor.
I slutet av augusti öppnar den andra enheten och det sker hos Bonnier Fastigheter i hörnet av Sveavägen/Tegnérgatan. Dessutom förhandlar med en fastighetsägare i Lund och spanar på några lokaler på Södermalm.
– Hör av er till mg om ni har bra lokaler, sa Jureskog till de 250 i publiken.
Det Jureskog letar efter är både vägkrogar längs motorvägarna och infartsleder som efter gatulokaler och gallerior. Det sistnämnda är aktuellt i 10–12 orter.
Johan Jureskog var tidigt ute när det gäller satsningen på hamburgare i synnerhet och kött i allmänhet.
– När vi öppnade AG så var min ambitionen att göra kanske världens bästa köttrestaurang – så kom köttrenden därefter.
När moderatorn Jan Wifstrand diskuterade trender, sociala medier och inflytande från så kallade influencers blev svaret.
– Varför måste vi vara trendiga?
– Kan man inte bara äta god mat, och följa sitt inre?
Krögatan Johan Jureskog hade även några budskap till fastighetsägare innan dessa kontaktar krögare, och speciellt profilerade sådana.
– Vi kockar är lite konstnärer. Vi kan inte förfrågas om att göra typ ”Asian”. Vi vill veta hur mycket fastighetsägaren är redo att investera. Kan det bli hyresfritt första året? Vi behöver alltid hjälp i början.
– När ni vill hitta en krögare. Bestäm vad ni vill göra i ert hus? En bra krögare höjer värdet på hela fastigheten.