Isabella Löwengrip: Det handlar inte om läget utan om datan

Glöm snacket om läget. Allt handlar istället om datan. Isabella Löwengrip gav på Fastighetsvärldens stora seminarium sin syn på hur handel utvecklas framgångsrikt.

Isabella Löwengrip slog igenom som bloggare som 15-åring. Nu drygt tio år senare är hon en entreprenör av rang och under våren utsågs hon till Näringslivets mäktigaste kvinna av Veckans Affärer. Under torsdagen medverkade hon vid Fastighetsvärldens utsålda seminarium Köpcentrum & Butiker på Grand Hôtel.

Fastighetsinvesterare och handlare har i flera år pumpat ut mantrat ”läget, läget, läget” som de viktigaste faktorerna till framgång. Löwengrip såg en helt annan väg till framgång:

– Lösningen för framtidens retail är inte läge, läge eller läge. Det är fel väg. Det viktigaste är data, data och åter data. Det gäller att ha kontroll på våra kunder. Vi har så mycket data om våra kunder att vi direkt på nätet kan föreslå något till kunden. I den fysiska butiken möts man inte av någon som minns mig. Det är som att komma till stenåldern, sa Löwengrip.

Hon har för några månader sedan tecknat ett hyresavtal med AMF Fastigheter om 900 kvm lokaler för butik och kontor. Allt till en smått skrämmande hög hyra, enligt Löwengrip själv.

– Vi kommer ha plats för kontor och för våra varumärken. Jag känner mig trygg i den förhyrning som vi gjort, sa Löwengrip vars bolag nu har 70 anställda.

Hon utvecklade därefter sin syn på hur butikshandeln ska bli framgångsrik igen:

– När vi har en kund som kommer in i butiken, ska säljaren veta vad kunden köpt tidigare online. Köpte man en fuktighetskräm för 3 månader sedan så ska vi föreslå en ny, för då är den gamla sannolikt slut.

Isabella Löwengrip fortsatte:

– Alla butiker kommer att bli AI-drivna framöver. Man talar om personlig upplevelse och att det är det man vill ha och att det är den fysiska butikens styrka. Jag håller inte med. Jag får ett jättebra bemötande online. Det borde man kunna få i butiken också. Jag vill mötas av bra personal.

I Sverige har den stora diskussionen varit länge om när Amazon kommer till Sverige (rykten talar om Black Friday i november).  Isabella Löwengrip har träffat den amerikanska jätten.

– Att få sitta med Amazon och lyssna till deras idéer är bland det mest intressanta jag gjort.

Hon hyllade även Amazon efter att talat mycket med vänner utomlands som berättat hur deras liv förändrats efter att ha börjat nyttja nya tjänster.  Därefter sa Löwengrip angående bolagets beauty-produkter:

– Vi är Amazons luxury brand inom beauty. Det innebär att de tar in ett lager, vilket de inte alltid gör.

Därefter mindes hon åter till tiden när hon endast var bloggare, och när många äldre gav henne en klapp på huvudet och kanske sa diverse saker.

– Många hade säkert rätt då. Men vi lärde oss hur man byggde ett nätverk. Idag kan man bygga ett miljardbolag på två år via instagram om man har rätt nätverk.

Hon berättade sedan att hon och kollegorna tänkt ut en ny affärsidé som ska lanseras stort.

– Vårt mål att bygga ett miljardbolag på instagram. När vi funderade kring produkt kom vi fram till att det ska vara något lätt, inte ha massa olika storleksval som gör det komplicerat att hantera och även att det ska vara en produkt som är selfie-vänlig.

De klurade kring bland annat klockor och mobilskal, men fastnade för håraccessoarer.

– Vi når 1 miljard inom ett till två år. Det ska bli så kul att testa.

– Vi springer så snabbt för att vi vet vad kunden vill ha. Når vi inte en miljard så har vi i alla fall försökt. Livet är inte så farligt, sa Isabella Löwengrip och konstaterade att långt ifrån alla bolag hon startat blivit succéer.

När hon ombads att kommentera någon kedja eller butiksägare som lyckats eller misslyckats så valde hon att passa på den frågan, men nämnde sedan en som hon tyckte var duktig:

– Happy food på Sveavägen är kul.

Hon fick även frågan om hur hon ser på makt:

– Makt är att vara större än Expressen och nå ut till många människor. Jag når ut till 1,5 miljoner kvinnor som följer mig. Jag vill inspirera.

Bloggen finns på fem språk, och arabiska är den del som växer snabbast.

Isabella Löwengrip medverkar även som talare på Fastighetsvärldens seminarium Handel, Hotell, Mat & Fastigheter i Göteborg den 20 november. Läs mer här.

Missa inte! Uppsalamarknaden 2020 – årets stora mötesplats om marknad, investeringsläge och stadsutveckling i Uppsala med omnejd

25 september 2020, Uppsala.
Klicka här för mer info!

Fler Nyheter från förstasidan

Arctic köper av Magnolia

Här skulle kineserna dominerat… Men nu blir det något annat.

Huggsexa efter nya villkor

FV pekar ut favorit. 10.000–12.000 kvm på spel – besked inom kort.

Jackpot: Nytt bolag får Ikea-enhet som hyresgäst

Läs om vilka som står bakom det nya fastighetsbolaget. ”Vi kunde inte önskat oss en bättre hyresgäst”.

Stopner åter i vd-stolen

Läs lista över vilka som suttit längst i vd-stolen.

SBB köper för hela 4,3 mdr

Förvärvar 138 fastigheter i ett paket. Säljaren blir ägare i SBB.

Catella: Hög tro på starkt återhämtning i närtid

Experterna blickar in i framtiden.

Affär sprack i sista stund

Förändrade marknadsförutsättningar när tänkt affär i Stockholms CBD sprack.

Fått 50 förslag om nya lokaler

Välkänd myndighet överväger flytt. FV berättar om önskemålen.

Peter Norman om OP: ”Gäller att kavla upp ärmarna”

Oscar Properties styrelseordförande ger sin syn på bolaget, förvirringen, betalningsmissarna och vad som krävs inför framtiden.

Söker hela 17.500–25.000 kvm lokaler för stor satsning

Planerar för expansion i Stockholmsområdet. FV berättar om planerna och önskemålet. Är även redo att sälja fastighet i city.

Ikea köper för 1,4 miljarder i Paris – nära Louvren

Möbeljättens satsningen mot storstadcentrum fortsätter.

OP säljer med förlust – nära Oscars privata köp

Oscar Properties genomför ytterligare en försäljning.

Förvirrande: Jo – enhälligt om ansvarsfrihet i OP

Kort sammanfattning av årsstämman vid pressade bolaget Oscar Properties.

Nyfosa säkrat pengar till 5-miljardersköpet

Revansch för tidigare inställd affär som var ännu större.

Tillbaka till förstasidan