Ikea investerar 1,7 miljarder kronor i Stockholm. Fyra nya enheter planeras, i olika format, runt om i huvudstadsområdet. Inga hyreskontrakt är ännu tecknade. Fastighetsvärlden kan berätta att kedjan fortfarande letar efter en större lokal i bästa läge.
– Vi kommer att se till att Ikeas sortiment och heminredningskompetens blir ännu mer tillgängligt för våra kunder i Stockholm. Ikea är på en globalt omfattande och ambitiös resa mot att skapa ett mer prisvärt, tillgängligt och hållbart Ikea, och med denna satsning kommer Stockholm ligga i framkant av det nya och framtida Ikea, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige.
Hösten 2018 avslöjade Håkan Svedman, dåvarande vd och landschef Ikea Sverige, att bolaget sökte efter en större butik i centrala Stockholm, läs mer här. Då sökte bolaget 5.000 kvm. Bolaget hittade inget som passade både ytan och plånboken. Enligt uppgift till Fastighetsvärlden var gensvaret en stor besvikelse.
Enligt uppgift till Fastighetsvärlden är Ikea nu intresserade av butikslokaler i tre storlekar, spridda över Stockholmsområdet, men mitt i city är fortfarande intressant om lämplig lokal finns. Bolaget har alltså gjort en nystart i jakten på lokaler och utökat den till flera enheter.
Konceptbutiken: Yta på cirka 800 kvadratmeter. Idag finns en butik på Regeringsgatan i centrala Stockholm (500 kvm hos AMf FAstigheter) som visar kedjans kökskoncept. Enligt uppgift till FV skulle andra koncept kunna visas, typ sängkoncept.
XSmall-butiken: Lokalyta på 5.000–10.000 kvadratmeter. Här ska merparten av kedjans sortiment kunan visas upp, alla de mest populära varor. Dock små lagermöjligheter. Hela mat- och kaféerbjudandet ska finnas.
Small-butiken: Lokalyta på 10.000–15.000 kvadratmeter. Likande som mellankonceptet. Här ska merparten av kedjans sortiment kunan visas upp, alla de mest populära varor. Dock små lagermöjligheter. Hela mat- och kaféerbjudandet ska finnas.
Stockholm växer och beräknas öka kraftigt i antal invånare till 2025, människor som behöver få vardagen att fungera och ett hem att trivas i. Ikea ska växa med stockholmarna genom att finnas där människorna är och där livet händer. De fyra enheterna kommer alla att vara mindre i storlek än ett klassiskt Ikea-varuhus. Enheterna kommer att etableras på platser som ska komplettera de befintliga varuhusen i Barkarby och Kungens kurva, utifrån ambitionen att inom fem år nå 350.000 fler av de många människorna i Stockholm.
Ikea har historiskt alltid varit fastighetsägare, men konstaterar att det logiska är att bli hyresgäst när man letar efter mer centrala lägen. Områden med stark kollektivtrafik uppges vara viktiga och särskilt intressanta.
Vid Ikea uppger man för Fastighetsvärlden att man för ”ett antal dialoger med ett antal fastighetsägare”, men att det ännu inte finns några signerade hyresavtal.
Investeringen på 1,7 miljarder kronor kommer till största del att gå till att etablera de nya enheterna, men Ikea satsar också stort på att skapa en ännu bättre kundupplevelse och arbetsplats i de befintliga varuhusen, Kungens Kurva och Barkarby. Under kommande femårsperiod planerar Ikea att rekrytera över 500 medarbetare i Stockholm.
– Vi är glada över vår starka tillväxt i Sverige och att Ikea kan göra denna satsning i huvudstaden på vår hemmamarknad. Att vi kan fortsätta växa och skapa fler arbetstillfällen, samtidigt som vi visar vägen för hur det framtida Ikea ska se ut, med varuhusen som bas, kompletterat med mer citynära, mindre Ikea-enheter och därtill en fullt integrerad e-handel, säger Cecilia Fritzson Gårdnäs, regionchef Stockholm, Ikea Sverige.