Ikea söker en lokal för en större butik i centrala Stockholm. 5.000 kvm behöver bolaget för att lansera en ny möjlig satsning. Det avslöjade vd Håkan Svedman vid Fastighetsvärldens stora seminarium Köpcentrum & Butiker.
Seminariet i Vinterträdgården på Grand Hôtel är årligt återkommande och i år var det utsålt till sista stol, med över 400 deltagare. Bland annat medverkade Håkan Svedman, vd och landschef Sverige.
Ikea överraskade i maj 2017 när bolaget offentliggjorde en förhyrning hos AMF Fastigheter på Regeringsgatan. Där skulle Ikea i en pop up-butik marknadsföra sitt kökssortiment. Det var en mindre förhyrning om 355 kvm och butiken var ett test.
– Nu har vi förlängt med ett längre avtal och även utökat ytan till runt 500 kvm.
Svedman berättar att det kan bli aktuellt med fler ”köksbutiker”, och då är det speciellt Stockholm och Göteborg som är aktuellt. Där är det svårare att nå kunderna, konstaterar Svedman.
– Som alltid tittar vi på olika möjligheter att komma närmare människor men just nu är detta bara i utredningsstadiet.
Håkan Svedman avslutade sin medverkan på Fastighetsvärlden seminarium med att själv begära ordet.
– Jag måste passa på nu när det är så många här. Det är inte alltid lätt att få kontakt med fastighetsägare. Är det någon som sitter på 5.000 kvm i city och vill hyra ut till oss? Det ska vara centralt och i ett bra läge. Gärna till ett bra pris, sa Svedman med glimten i ögat och lockade fram skratt.
Med 5.000 kvm skulle det bli en av innerstadens största butikslokaler, om det skulle bli i en enhet. Media Markts butik i bottenplanet i Gallerian hos AMF Fastigheter är på 4.500 kvm.
Svedman utvecklar för Fastighetsvärlden efteråt:
– Vi tittar på olika format. Med 5.000 kvm skulle vi få plats för att visa all heminredning på ett och samma ställe, säger Ikeachefen till Fastighetsvärlden.
Geografiskt ser han en etablering inom tullarna framför sig, inte nödvändigtvis i city och i CBD.
– Det ska vara inom tullarna. Det viktiga är att det är en plats där människorna finns, säger Svedman och konstaterar att alla ytor kanske inte nödvändigtvis måste finnas i gatunivå.
Tidigare har Ikea meddelat att man tecknat ett hyresavtal för en butik med en liknande storlek i centrala Paris. Den ska slå upp portarna sommaren 2019 och finns fördelad över två våningsplan. Varorna som kunderna hittar där får de plocka upp på annan adress. Sannolikt är det en liknande butik och lösning som Ikea jagar i Stockholm.
Ett normalstort Ikeavaruhus av standardstorlek är på 25.000–35.000 kvadratmeter.
Efter att Ikea tvingades ge upp sin satsning på ett mer centralt varuhus i Slakthusområdet i Stockholm så har bolaget tänkt om.
– Tyvärr löste det sig inte där. Trafikfrågan var svår och det fanns inga definitiva besked kring exakt var tunnelbanestationen skulle hamna. Då valde vi att inte gå vidare. Vi ville inte bidra till att försvåra trafiksituationen.
Därefter har Ikea alltså satsat på köksbutiken på Regeringsgatan, på pick up-enheten i Danderyd och hårdsatsat på näthandel. Enligt uppgift till Fastighetsvärlden valde Ikea, efter att planerna vid Slakthusområdet lades ner att titta på en citybutik. Bland annat var en lokal på Kungsgatan aktuell.
– Det stämmer. Vi jobbade med en eventuell etablering där. Men vi gick inte i mål.
När det gäller Kungens Kurva avbröt Ikea planerna på att bygga ett helt nytt varuhus där. Planen var att bygga ett modernt ungefär lika stort varuhus på samma plats och bygga ihop det med det köpcentrum som Ikea Centres planerar att bygga ut.
– Vi gjorde en utvärdering och kom fram till att varuhuset i Kungens Kurva är inspirerande som det är. Samtidigt ser vi att det finns bättre investeringar som vi kan göra, till exempel att komma in till city.
Ikea har idag 20 varuhus i Sverige som omsatte 16,4 miljarder kronor 2017. Det var under det året 38,1 miljoner som besökte butikerna och 90 miljoner besökte webben.
Håkan Svedman, som jobbat på Ikea i 25 år, inledde sitt tal på Köpcentrum & Butiker-seminariet med att visa en bild på Ingvar Kamprad och ett citat från grundaren: ”Att skapa en bättre vardag för de många människorna”.
– Vi jobbar vidare utifrån många av grundprinciperna. Vi har mycket kvar att göra. Det är lätt att bli nöjd och bekväm. Ingvar var duktig på att hålla oss jordnära.
– Jag minns att Ingvar i början av 2000-talet sade: ”Det är ungefär fortfarande bara 3 procent av jordens befolkning som haft möjlighet att besöka ett Ikeavaruhus”.
Globalt finns Ikea i 30 länder med 367 varuhus och 149.000 invånare.
– Vi firar 75 år av framgång, och vill vara framgångsrika ytterligare 75 år. Men det bygger på att vi klarar omställningen, och det blir kanske tuffare för oss eftersom vi har en väldigt traditionell handel.
Håkan Svedman berättade att Ikea arbetar för fullt med omställningen.
– 2007 var 70 procent av försäljningen kopplad till kunder som besöker och handlar själva. 30 procent av försäljningen är kopplad till service, hemleverans eller kunder som kommer förbi och hämtar varor som beställts.
– 2027 tror vi att siffrorna kommer att vara helt omvända – och det är en stor utmaning för oss. Nu ska vi bli en verksamhet som levererar små volymer till kunderna väldigt snabbt.
Den ursprungliga relationen med kunderna byggde på: ”Om vi gör hälften och du gör hälften sparar vi båda pengar”. Så är det inte längre, kunderna vill ofta göra allt mindre själva, säger Svedman.
– Vi ser att vi behöver göra det enklare. Vi vill bli mer personliga på nätet. Vi vill behålla den personliga kontakten även där, vi pratar om bland annat facetime och skype – att möta kunderna.
Även i varuhusen kommer det att bli förändringar framöver. Till exempel ska Ikea bygga om varuhuset i Kållered söder om Göteborg. Där försvinner delvis det klassiska ”kundvarvet”.
– I Kållered ska vi testa nya sätt att navigera sig i varuhuset. Det blir spännande och kan få efterföljare. Där kommer vi även satsa mer på mat och kafé. Det har varit viktigt även tidigare, men nu lyfter vi det ett snäpp.
Att bygga ett varuhus i externlägen vid motorvägarna är förbi, konstaterade Svedman.
Det krävs nya incitament för att locka besökare till varuhuset.
– Upplevelser, inspiration och kompetens är viktiga ingredienser.
Precis som han inledde så valde Svedman även att avsluta med ett citat från Ingvar Kamprad:
”Det mesta är ännu ogjort. Underbara framtid”.