Ikeas museum i Älmhult åker på turné och öppnar en pop up i AMFs Gallerian i Stockholm på måndag den 2 september.
Den tillfälliga butiken tar plats inuti Ikeas varuhus på 8.000 kvm i Gallerian på entréplan.
– Ikea Museum i Älmhult är hjärtat av vår historia på Ikea och med muséet skapar vi möjlighet för människor att lära känna Ikea på djupet genom berättelser och upplevelser i våra utställningar samt det urval av design vi har i vår butik. Med detta gästspel i Stockholm vill vi göra det möjligt för fler att ta del av berättelserna om Ikea, säger Pär Gustafsson, vd för Ikea Museum i en kommentar.
I Ikea Museum Pop-up shop kommer kunderna att erbjudas ett urval av sortimentet från museibutiken i Älmhult. Mest framträdande är kollektionen med mönster designade av det svenska designkollektivet 10-gruppen, som genom åren gjort ett flertal samarbeten med Ikea. Tillsammans med medgrundarna Tom Hedqvist och Ingela Håkansson Lamm utformades en helt ny kollektion för Ikea Museum.
I butiken kommer det även att finnas en bil av samma modell som Ingvar Kamprad ägde, en Volvo 245, med strajp designade av 10-gruppen.
Produkterna finns endast tillgängliga i Ikea Museum shop i Älmhult och Ikea Museum Pop-up shop på Ikea City Gallerian, Stockholm. Ikea Museum Pop-up shop har öppet från 2 september till och med december 2024.
AMF och Ikea har samarbetat med pop up tidigare. 2017 öpppnade man en tillfällig butik på Regeringsgatan.
Ikea har också satsat mer på närvaro i gallerior. Nyligen blev det känt att Ikea etablerar sig i Mall of Scandinavia när sportkedjan Decathlon lämnar.