Flera fastighetsbolag har redovisat en ökning av vakansgraden med 2–3 procentenheter på ett år. Hufvudstaden redovisar nu en vakans om 7,1 procent, vilket är 1,7 procentenheter lägre än för ett år sedan.
Hufvudstadens nyckeltal 2024:
- Nettoomsättningen från fastighetsförvaltningen var 2 120 mnkr (2 033), en ökning om
4 procent. Inklusive koncerninterna hyresintäkter var fastighetsförvaltningens nettoomsättning
2 319 mnkr (2 216). - Fastighetsförvaltningens bruttoresultat ökade med 6 procent och uppgick till 1 435 mnkr
(1 359). Inklusive koncerninterna hyresintäkter var fastighetsförvaltningens bruttoresultat
1 633 mnkr (1 542). - Årets resultat efter skatt uppgick till 365 mnkr (-1 927), motsvarande 1,80 kronor per
aktie (-9,53). Förbättringen förklaras av lägre negativa orealiserade värdeförändringar i fastighetsbeståndet. - Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen till 2,80 kronor per aktie (2,70). (Se FV sammanställning över övriga bolags utdelning här).
- Fastighetsbeståndet marknadsvärderades till 47,1 mdkr (46,7), vilket ger ett långsiktigt substansvärde (EPRA NRV) om 185 kronor per aktie (185). Årets orealiserade värdeförändringar i fastighetsbeståndet var -603 mnkr (-4 042).
- Soliditeten uppgick till 59 procent (59), nettobelåningsgraden till 21 procent (21) och räntetäckningsgraden var 4,5 gånger (4,9).
- Hyresvakansgraden vid årets slut var 7,1 procent (8,8). Den totala ytvakansgraden var 11,1 procent (12,9). Exklusive pågående utvecklingsprojekt uppgick hyresvakansen till 5,0 procent (5,7).
Kommentarer från Hufvudstadens vd, Anders Nygren.
– 2024 blev ännu ett år präglat av en svag konjunktur, men Hufvudstaden lyckades ändå leverera ett ökat bruttoresultat från fastighetsförvaltningen med 6 procent. Vår finansiella ställning är stark, och vi ser goda möjligheter att fortsätta utveckla verksamheten för att skapa ökat aktieägarvärde.
– Vi summerar året och gläds åt det stora intresset som Kvarteret Johanna väckt i Göteborg. Här har flera kontorshyresavtal tecknats med starka företag. Kontorsmarknaden i Stockholm city var stabil även om uthyrningsprocesserna varit mer utdragna. Återhämtningen inom detaljhandeln tar tyvärr tid, men vi ser en rad positiva signaler. Fler varumärken ser möjligheter att etablera sig på attraktiva marknadsplatser för att kunna möta hushållens förbättrade köpkraft under 2025.