Hopp för Humlegården och Vasakronan om t-bana
Planer smids för station i Hagalund – Se 7 kartor nedan. Förvaltningen för utbyggd tunnelbana har presenterat förslag på placeringar för två entréer för en eventuell tunnelbanestation vid Hagalunds industriområde, längs den planerade gula linjen till Arenastaden i Solna. Stationen var inte med i den så kallade Stockholmsförhandlingen men är nu istället med i Sverigeförhandlingen.
Fastighetsvärlden har tagit del av handlingarna som visar att den ena entrén planeras ligga mitt i Hagalunds industriområde, i korsningen Industrivägen/Gelbgjutarevägen, och den andra entrén längs Solnavägen, på den andra sidan av spårområdet/tunneln.
Stora vinnare om förslaget går igenom blir Humlegården som under de senaste åren köpt upp stor del av fastigheterna i Hagalunds industriområde. Bolaget planerar att förvandla området till en modern blandstad. I närheten av den andra stationsentrén äger Vasakronan den stora kontorsfastigheten Solna Access. Flera bolag planerar för bostäder längs Solnavägen som framöver ska förvandlas till stadsgata, bland annat Veidekke.
Både Humlegården och Vasakronan har tidigare för Fastighetsvärlden ställt sig positiva till att delta till finansieringen för att den ”nya” stationen ska förverkligas. Oavsett om det blir en station eller inte så är det i alla fall klart att det kommer att bli en större ”urspängning” vid den platsen för att senare kunna öppna en station där.
Solna stad har var varit oerhört framgångsrikt i att få delfinansiering för de båda stationer som ligger längs den gula linjen, station Hagastaden och station Arenastaden.
Enligt uppgift till Fastighetsvärlden har Solna stad från fastighetsbolag fått in 540 miljoner av de totalt 600 miljoner som är Solna stads andel för att finansiera hela bygget.
– De fastighetsbolag som finns i influensområdet kring respektive station måste vara med och betala för att tunnelbanan ska förverkligas, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande i Solna till Fastighetsvärlden
– Utvecklingen går snabbt framåt i Hagalund, och varje del som faller på plats i tunnelbaneutbyggnaden visar att vi närmar oss målet om fler bostäder och bättre kommunikationsmöjligheter, säger Granfalk.
De fastighetsbolag som bidragit i Solna är Fabege, Skanska, Skandia Fastigheter, Unibail-Rodamco och Wåhlins Fastigheter (vid Arenastaden) samt Locum och Akademiska hus (på Solnasidan i Hagastaden).
I Arenastaden blir entréuppgångarna dock inte vid det ursprungliga läget nära Friends Arena utan båda uppgångarna kommer nära pendeltågsstationen Solna station, på vardera sidan om Frösundaleden, se den nya kartan nedan.
Ett besked från Sverigeförhandlingen om det blir en tunnelbanestation i Hagalunds industriområde väntas under 2017.
– Vi jobbar vidare som om vi hade ett beslut. Det måste vi göra för att ha någon möjlighet att kunna bygga stationen i Hagalund samtidigt som vi bygger resten av Gula linjen, säger Malin Harders, projektchef för utbyggnaden till Arenastaden.
Samrådet pågår 9–22 januari och omfattar utöver stationslägen i Hagalunds industriområde även arbetstunnlar i Hagalund och vid Norra Stationsgatan.
Fastighetsvärlden Idag 2017-01-25