C&W: Hongkong i topp över dyraste butikslägena i världen
Cushman & Wakefield’s årliga rapport om handel, Main Streets Across the World 2019, presenteras under retailmässan Mapic i Cannes 13-15 november.
Rapporten visar att de högsta butikshyrorna för andra året i rad identifierats i Hongkong med 25.965 euro/kvm. För Sveriges del ligger Biblioteksgatan i Stockholm fortfarande i topp med 1.989 euro/kvm. Alltså är butikshyran i bästa läge i Hongkong 13 gånger högre än motsvarande i Stockholm.
Causeway Bay i Hong Kong är världens dyraste shoppinggata. Den europeiska motsvarigheten hittas på New Bond Street i London och i Sverige är det Biblioteksgatan i Stockholm. Cushman & Wakefields årliga rapport ”Main Streets Across the World” utgår från hyror i 448 lägen på 68 marknader och är den mest omfattande kartläggningen sedan starten 1988.
Jens Linderstam, Head of Retail Services, Cushman & Wakefield i Sverige, som är på plats i Cannes;
– Att Biblioteksgatan i Stockholm har klättrat från plats 26 till 24 på listan för 2019 förvånar oss inte. Allt fler internationella varumärken har etablerat sig där, vilket är en bidragande orsak till hyrestillväxten på 3,7 procent.
Primelägen, butikslokaler på attraktiva adresser i city, fortsätter att rankas högt med hyror som också generellt har varit stabila under året. För att säkerställa ett högt flöde adderas allt oftare upplevelser utöver den traditionella handeln. Det kan röra sig om olika typer av tjänster eller mat för att komplettera upplevelsen och fortsätta att vara relevanta för målgruppen. Även mer flexibla lokaler och kontrakt samt samarbeten mellan fastighetsägare och hyresgäster har blivit vanligare.
Det är främst sämre lägen på mogna marknader i Europa och USA som upplevt en större press på hyresnivåerna. I Asien har däremot alla typer av handelsmarknader presterat bra.
Tidigare har stort fokus legat på konkurrensen mellan e-handel och fysisk handel. Nu börjar en relation mellan dessa två kanaler att ta form, där båda behövs. Att kvantifiera värdet av den fysiska butiken är fortfarande svårt. Den är dock fortsatt viktigt för kunden och fungerar som visningsrum. Det bidrar till en ökad varumärkesnärvaro och synlighet, även kallad ”halo-effect”. Det genererar affärer både på plats och online. För att bli en framgångsrik handelsaktör krävs därför en ökad integrering mellan butikernas fysiska och digitala närvaro.
Handeln lägger idag ett större fokus på social, etisk och miljömässig hållbarhet. Bland annat där mer återvunnet material används i produkter och fler aktiva materialval görs vid butiksinredningar. Även serviceutbudet är vitalt för att säkerställa ett handelsområdes attraktivitet vilket innebär att ”mixed use” därmed fortsätter vara centralt för att attrahera morgondagens kunder.
Läge | Stad | €/kvm/år | |
1 | Causeway Bay (butiker längs huvudgatan) | Hongkong | 25,965 |
2 | Upper 5th Avenue (49th – 60th Sts) | New York | 21,295 |
3 | New Bond Street | London | 16,222 |
4 | Avenue des Champs Elysees | Paris | 13,992 |
5 | Via Montenapoleone | Milano | 13,700 |
6 | Ginza | Tokyo | 11,838 |
7 | Pitt Street Mall | Sydney | 10,185 |
8 | Bahnhofstrasse | Zürich | 8,195 |
9 | Myeongdong | Seoul | 8,163 |
10 | Kohlmarkt | Wien | 4,860 |
11 | Wangfujing | Peking | 4,453 |
12 | Kaufinger/Neuhauser | München | 4,440 |
13 | Grafton Street | Dublin | 3,794 |
14 | Ermou | Athen | 3,420 |
14 | Portal de L’Angel | Barcelona | 3,420 |
16 | Orchard Road | Singapore | 2,957 |
17 | Kalverstraat | Amsterdam | 2,850 |
18 | Na Příkopě street | Prag | 2,802 |
19 | Stoleshnikov | Moskva | 2,728 |
20 | Khan Market | New Delhi | 2,302 |
Stockholm finns alltså på plats 24 med 1.989 euro/kvm/år. Den svenska huvudstaden hamnar efter Oslo som intar plats 21 med 2.268 euro/kvm på Karl Johan. Köpenhamn hamnar på plats 28 med 1.837 euro/kvm på Ströget. Helsingfors placeras på plats 31 med 1.620 euro/kvm.