C&W: Hongkong i topp över dyraste butikslägena i världen

Cushman & Wakefield’s årliga rapport om handel, Main Streets Across the World 2019, presenteras under retailmässan Mapic i Cannes 13-15 november.
Rapporten visar att de högsta butikshyrorna för andra året i rad identifierats i Hongkong med 25.965 euro/kvm. För Sveriges del ligger Biblioteksgatan i Stockholm fortfarande i topp med 1.989 euro/kvm. Alltså är butikshyran i bästa läge i Hongkong 13 gånger högre än motsvarande i Stockholm.

Annons

Causeway Bay i Hong Kong är världens dyraste shoppinggata. Den europeiska motsvarigheten hittas på New Bond Street i London och i Sverige är det Biblioteksgatan i Stockholm. Cushman & Wakefields årliga rapport ”Main Streets Across the World” utgår från hyror i 448 lägen på 68 marknader och är den mest omfattande kartläggningen sedan starten 1988.

Jens Linderstam, Head of Retail Services, Cushman & Wakefield i Sverige, som är på plats i Cannes;

– Att Biblioteksgatan i Stockholm har klättrat från plats 26 till 24 på listan för 2019 förvånar oss inte. Allt fler internationella varumärken har etablerat sig där, vilket är en bidragande orsak till hyrestillväxten på 3,7 procent.

Primelägen, butikslokaler på attraktiva adresser i city, fortsätter att rankas högt med hyror som också generellt har varit stabila under året. För att säkerställa ett högt flöde adderas allt oftare upplevelser utöver den traditionella handeln. Det kan röra sig om olika typer av tjänster eller mat för att komplettera upplevelsen och fortsätta att vara relevanta för målgruppen. Även mer flexibla lokaler och kontrakt samt samarbeten mellan fastighetsägare och hyresgäster har blivit vanligare.

Det är främst sämre lägen på mogna marknader i Europa och USA som upplevt en större press på hyresnivåerna. I Asien har däremot alla typer av handelsmarknader presterat bra.

Tidigare har stort fokus legat på konkurrensen mellan e-handel och fysisk handel. Nu börjar en relation mellan dessa två kanaler att ta form, där båda behövs. Att kvantifiera värdet av den fysiska butiken är fortfarande svårt. Den är dock fortsatt viktigt för kunden och fungerar som visningsrum. Det bidrar till en ökad varumärkesnärvaro och synlighet, även kallad ”halo-effect”. Det genererar affärer både på plats och online. För att bli en framgångsrik handelsaktör krävs därför en ökad integrering mellan butikernas fysiska och digitala närvaro.

Handeln lägger idag ett större fokus på social, etisk och miljömässig hållbarhet. Bland annat där mer återvunnet material används i produkter och fler aktiva materialval görs vid butiksinredningar. Även serviceutbudet är vitalt för att säkerställa ett handelsområdes attraktivitet vilket innebär att ”mixed use” därmed fortsätter vara centralt för att attrahera morgondagens kunder.

Läge Stad €/kvm/år
1 Causeway Bay (butiker längs huvudgatan) Hongkong 25,965
2 Upper 5th Avenue (49th – 60th Sts) New York 21,295
3 New Bond Street London 16,222
4 Avenue des Champs Elysees Paris 13,992
5 Via Montenapoleone Milano 13,700
6 Ginza Tokyo 11,838
7 Pitt Street Mall Sydney 10,185
8 Bahnhofstrasse Zürich 8,195
9 Myeongdong Seoul 8,163
10 Kohlmarkt Wien 4,860
11 Wangfujing Peking 4,453
12 Kaufinger/Neuhauser München 4,440
13 Grafton Street Dublin 3,794
14 Ermou Athen 3,420
14 Portal de L’Angel Barcelona 3,420
16 Orchard Road Singapore 2,957
17 Kalverstraat Amsterdam 2,850
18 Na Příkopě street Prag 2,802
19 Stoleshnikov Moskva 2,728
20 Khan Market New Delhi 2,302

Stockholm finns alltså på plats 24 med 1.989 euro/kvm/år. Den svenska huvudstaden hamnar efter Oslo som intar plats 21 med 2.268 euro/kvm på Karl Johan. Köpenhamn hamnar på plats 28 med 1.837 euro/kvm på Ströget. Helsingfors placeras på plats 31 med 1.620 euro/kvm.

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan