Optimismen var påtaglig vid Fastighetsvärldens seminarium Hotell & Fastigheter 2024. Transaktionsvolymen går upp, RevPAR:et är i de flesta storstäder nära nivån 2019, före pandemin. Några utländska jättar berättade att de har stora planer för den svenska marknaden.
Det var nästintill fullsatt vid det årliga seminariet som arrangerades av Fastighetsvärlden på Grand Hôtel i Stockholm. Först ut var Annika Winsth, chefekonom Nordea. Hon inledde med en uppmaning till landets fastighetsägare.
– Det är klokt att ha en stark balansräkning framöver, även om räntorna blir lägre. Det finns så mycket oro runt om i världen.
Hon konstaterade att det i USA byggs väldigt mycket tullavgifter, något som hon inte anser är konstruktivt. Hon tycker även att det är dags för många att uppdatera sin syn på Kina, till att landet är världsledande, och inte bara kopierar
Winsth, precis som många andra ledande ekonomer, anser att konjunkturbotten är passerad.
– Vi är i en mild lågkonjunktur, vi ska inte överdriva situationen.
Angående ränteutvecklingen sa Nordeas chefekonom:
– Vi har inga inhemska skäl till att inte sänka. Jag är själv orolig för att Riksbanken kan komma att sänka för mycket – att vi hamnar åter i gungor och karuseller. Men kan inte spela tv-spel med svensk ekonomi. Om vi sänker 100 punkter på ett bräde, då kommer vi ses som ett land i panik.
Därefter var det dags för Bård Bjölgerud, vd Colliers Nordic, som konstaterade att hotellsegmentet är högaktuellt när det gäller investerarmarknaden i Norden.
– De flesta typer av investerare har numera hotell på sin intresselista. Det är ett mycket större intresse i år än i fjol. Det är nog bara logistik som gör det lika bra som hotell just nu.
När det gäller Europa omsattes det hotellfastigheter för 28 miljarder euro under 2023 och hittills i år, enligt Colliers statistik. Lejonparten av affärerna ägde rum i Spanien, Frankrike och Storbritannien. I Norden är motsvarande siffra 1,2 miljarder euro, varav hälften i Sverige.
När det gäller hur hotellmarknaden mår i Nordens större städer jämförde Bjölgerud med 2019 (före pandemin) och 2024.
– Stockholm är nästan back in business, Oslo är ännu bättre och Köpenhamn ät helt tillbaka, medan Helsingfors har långt kvar.
RevPAR:et har ökat 30 procent i Oslo, 7 procent i Stockholm och i Köpenhamn har tillväxten varit svag efter en stor tillförsel av hotellrum. Helsingfors har backat hela 30 procent, till följd av Rysslands invasion i Ukraina och färre flygresenärer från Kina.
Axel Steinbach, development director Nordics Marriott, och Tobias Årfelt, director of development Minor Hotels Europe and Americas, berättade därefter hur Marriott och Minor planerade för en expansion på den nordiska marknaden, med fokus på Sverige.
– Vi har 35 olika brands. Det är en handfull varumärken som är aktuella för Sverige. Vi vill göra samma resa i de övriga nordiska länderna som i Danmark där vi växte snabbt nyligen, säger Axel Steinbach vid Marriott
– Vi har åtta varumärken där sju är aktuella i Sverige, alltså alla utan vårt safarikoncept som finns i Afrika. Vårt fokus är på Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi vill på kort sikt öppna fem hotell i Stockholm, tre i Göteborg och ett par i Malmö. Det är den inledande planen. Vi tittar även på resorts. Vid managementavtal kan vi titta på fler orter.
Just formen för hyresavtalen har länge varit en stoppkloss för internationella kedjor som tittat på Sverige.
– Managementavtal är svåra i Sverige och Norden. Fastighetsägare har varit väldigt trygga i de avtal som Scandic och Strawberry tecknar, säger Axel Steinbach.
– Vi skriver hyresavtal av nordiskt snitt, säger Tobias Årfelt.
Både Marriott och Minor har megastora lojalitetsprogram.
– Vi har 28 miljoner ansluta till bonusprogram. Det har en stor påverkan, vi tar med en stor del av våra kunder och sätter en ny destination på kartan, säger Tobias Årfelt vid Minor.
– Vi har 220 miljoner medlemmar i världen och 1,5 miljoner i Norden. Det genererar många direkta bokningar, då behöver vi inte heller betala diverse bokningsavgifter.
Minor har ännu inget hotell i Sverige, men har nyligen öppnat i centrala Köpenhamn (400 rum) och centrala Helsingfors 250)
Marriott har en handfull hotel i Sverige. Just nu är man i startgroparna för ett stort hotell i norrländska Junsele, i Sollefteå kommun, som man utvecklar ihop med Robert Bronett och Ulf Henriksson. Junsele Wilderness ska få 120 rum när det är färdigställt.
– Nu byggs vägen upp till berget där hotellet ska byggas. Det ska bli ett destinationshotell med lite konferens, säger Axel Steinbach.
Rasmus Snabb, head of customer experience Scandic Hotels, pratade om Scandics snabba tillväxt och vad som väntar från kedjan inom AI och digitalisering framöver.
– Ni kommer att få se ett stort lyft inom digitaliseringen på Scandic de kommande åren. Men det handlar alltid om människor i första hand för oss på Scandic.
Därefter var det dags för Mia Spendrup, vd Loka Brunn. Familjen köpte Loka Brunn 2007 och har utvecklat platsen till en destination. Hon pratade om hur man löser den luriga personalfrågan ute på landsbygden och speciellt efter personaltappet under pandemin.
– Det är gamla fastigheter som vi har och som kräver mycket kärlek – och en påse pengar varje dag. Vi håller till mitt ute i skogen och är helt beroende av en väg som går till oss. Samarbeten åt olika håll är väldigt viktigt för oss.
Nickie Excellie, chef hållbarhet vid Alecta Fastigheter, och Linda Kjällén, hållbarhetschef CBRE, talade till programpunkten: Högre värden och attraktivitet med hållbarhet.
Linda Kjällén talade om ny lagstiftning, och vad fastighetsägare och hotelloperatörer ska satsa på.
Nickie Excellie berättade om bolagets stora projekt vid Fridhemsplan i Stockholm, Åhlénshuset. Där ska det bland annat bli ett hotell på halva ytan – Sveriges första Ruby Hotels. Alecta Fastigheter har valt att bygga om och renovera 60-talshuset istället för att riva och satsa på nybyggnation.
– Vi kan inte riva. Klimatbelastningen blir oerhört stor. Vi har ett 60-talshus att ta hand om och det är Stockholms femte största trafiknod och ytterligare en tunnelbanelinje gör platsen ännu starkare. Platsen är något bortglömd idag, en plats som de flesta bara snabbt passerar. Vi vill ge platsen en identitet som vi tycker den saknar.
Den nya byggnaden kommer till nästan hälften innehålla hotell och till hälften kontor och lite verksamheter i botten, där bland annat Åhléns valt att stanna kvar som hyresgäst.
– Vi har tagit ner fasaden, putsar upp den och sätter upp den igen. 2026 ska allt vara klart.
Efter lunchen riktades blickarna 977 km norrut, till byn Harads med 500 invånare i Bodens kommun.
– Inga vägar leder till oss. Det finns en bensinmack, en butik som har det mesta – och ett fantastiskt hotell, säger Maja Vinroth, hotellchef Treehotel.
Det handlar alltså om hotellet med åtta rum högt upp i träden som lockat allt från internationella världsstjärnor till mer vanliga turister.
– Vi är en otroligt mikrodestination. Vi har öppet 365 dagar om året, ingen dag är den andra lik och framför allt är gästerna väldigt olika. Det går bra, men vi har inte alltid fullt under våren och hösten.
70 procent av hotellgästerna kommer från utlandet och 30 procent från Sverige, det sistnämnda främst under sommaren.
Därefter riktades fokus mot Stockholms skärgård och Yasuragi – en av de stora pionjärerna inom spa och destination i Sverige. Vd Eva Ottosson Rask berättar hur bolaget jobbar. Hon har varit chef där i ungefär nio månader.
– Vi jobbar med uppdateringar och har planer på utbyggnationer. Det får aldrig bli viktigare vad vi anställda vill ha än vad gästerna vill ha.
Yasuragi har haft ett tydligt japanskt koncept med lågmäldhet i fokus – ”klosterliknande” för att använda moderatorn Jan Wifstrands beskrivning. Den totala lokalytan är stor, 23.000 kvm.
– Vi tar inte bort det gamla. Vi ska fortsätta vara ännu mer japanska, vi har flera renoveringar på gång. Men vi har alternativ, med platser där man kan prata, där man kan dricka ett glas eller lyssna på en ljudbok liksom att vi har ett karaokerum. Vi öppnar upp och bli mer välkomnande. Vi kan utveckla mycket inom vårt koncept.
Yasuragi smider även planer på en helt ny hotellbyggnad, men det ligger en bit fram i tiden.
Därefter var det dags för Per Taube, ordförande Gelba Management och storägare Arlandastad Group som driver Scandinavian Xpo, som även är storägare i Moment Group och som på kort tid även köpt en handfull hotellfastigheter runt om i landet.
Gelba startades för 30 år sedan, under fastighetskrisen. 2007 sålde han en fastighetsportfölj till perfekt tajming, innan krisen som följde därefter, med ett bra ekonomiskt resultat.
Sen kom ett förvärv som blev startskottet till megasatsningen strax söder om Arlanda flygplats, längs E4:an. Det som köptes då var en outletfastighet som inte fungerade. Tanken var inte att fortsätta med handel utan att göra något som fungerar som granne till Arlanda.
– Hur kan vi kapitalisera på det? Runt andra större flygplatser runt om i världen har det växt fram flygplatsstäder – förutom just Arlanda. Jag ska köpa all mark jag kan komma över, och så har det fortsatt.
Nu består markytan av totalt drygt 3 miljoner kvm.
– Vi har möjlighet att bygga tio gånger mer. Vi talar om ett fastighetsvärde på 30–35 miljarder kronor om vi kan exploatera allt.
Därefter kom köpet av Eurostop som förvärvades av URW. Den handelsplatsen hade inte lyft, och Arlandastad Group lanserade då planerna på en stor mässanläggning – Scandinavian Xpo. Idén realiserades och var klar lagom för att få en käftsmäll från pandemin. Därefter lossnade det rejält med stora EU- och Natomöten för att nämna några.
Nu håller Taube tummarna för att kunna ta emot Stockholmsmässans verksamhet när lokalerna i Älvsjö ska rivas för att ge plats för bostäder.
– Stockholm stad håller på att sälja Stockholmsmässan. Var den nya mässan hamnar kommer att hamna är upp till den som förvärvar mässverksamheten att bestämma.
– Vi vill utveckla vår mässa, gärna med Stockholmsmässan – då kommer det vara en katalysator för nya hotell och annat.
Taube fick även en fråga kring hur det går med att skapa en tågstation, för att underlätta för besökare att ta sig till mässan kollektivt.
– Skulle Stockholmsmässan etablera sig hos oss, då skapas det förstås förutsättningar för att skapa en station. Järnvägen går nära och det finns ett spårreservat för en station. Det finns nog många goda krafter som nog skulle vilja få till det. Det kan ta fem–sex år.
Dagens sista programpunkt hade rubriken Turisttryck och hotellrush och det var Karolina Moberg, marketing & communications director Live Nation, som berättade att 2023 hade varit ett riktigt bra år och att 2024 ser ut att kunna summeras på samma sätt. Den globala nöjesjätten har haft en bra år med välbesökta festivaler och konserter.
– Var fjortonde minut gör vi ett gig runt om i världen. Det visar lite hur stora vi är.
Line Nation har ofta flera samarbeten kring event, exempelvis med Strawberry vars medlemmar för förtur på biljetter. Antalet samarbeten blir allt fler.
– Vi samarbetar med krögare för foodie-biljetter.