Bästa höjdpunkterna från Köpcentrum & Butiker
Det är fullsatt på branschdagen på Grand Hôtel. Optimismen inför framtiden är påtaglig. Många var extra nyfikna på Google, Per Holknekt och ville även ha svar på om Ikea ska expandera i Stockholm.
I Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm pågår stora branschdagen Köpcentrum & Butiker, som arrangeras av Fastighetsvärlden. Det är folkligt, festligt och fullsatt – redan från första programpunkten. Runt 350 personer är på plats.
Första talare var Per Holknekt, modeentreprenör och grundare av bland annat Odd Molly. Han delade med sig kring konsten att bygga upp nya varumärken.
– Hitta ditt eget spår. Man måste inte vara bra för att vara bra. Ta Håkan Hellström som exempel, han kan knappt sjunga – men han fyller Ullevi. Men han har en feeling. Alla har något. Jag tycker ofta att alla är bättre än vad jag är, men på något sätt tar jag mig fram.
– Våga tro på människor. Bekräfta, tro på, ge chansen, sade Holknekt om sig själv som företagsledare och vilka ledord han följt för att höja lagets och medarbetarnas självförtroende.
Holknekt delade frikostigt med sig om sitt berg-och-dalbane-liv – och vad han lärt sig av detta. Holknekt har alltid startat upp och drivit eget. Men skämtsamt (?) säger han att han blivit lockad av ett fast jobb.
– Jag har blivit erbjuden ett fantastiskt jobb inom fastighetsvärlden, jag kanske ska ta det.
Därefter var det dags för trion Anders Börjesson, näringslivsdirektör Nacka kommun, Göran Cars, professor i stadsplanering KTH och Erik Pelling, kommunalråd (S) Uppsala att inta scenen.
– Kombination av volymhandel i närhet till stadskärnan har varit viktigt för utvecklingen i Kiruna. Folk vill ha traditionell gågata med butiker, men det är inte en förutsättning när man pratar med många näringsidkare. Det gäller att ha en tät dialog åt alla håll för att lyckas, säger Göran Cars om att bygga volymhandel nära stadskärnan.
Han ser satsningen i Kiruna som helt unik, och att orten kommer att bli en förebild för andra.
– Det är en trend som många aktörer inom volymhandeln kommer vilja haka på, och det är en bra möjlighet för stadskärnorna att överleva, säger Göran Cars och berättar att den nya stadskärnan i Kiruna ska stå klar fjärde kvartalet 2020 – och att allt går enligt plan.
Efter första första fikapausen var det dags för Thomas Persson från Cushman & Wakefield att berätta om investerarmarknaden. Han konstaterade att transaktionsvolymerna i stora delar av Europa gått ner, med undantag för Sverige, Norge och Finland. Han konstaterar att det finns många orosmoment på himlen: Brexit, tillväxttalen i Kina, att Trump plötsligt leder i opinionsmätningar och att det under 2017 är val i Frankrike – vilket skulle kunna leda till att ytterligare ett land kan lämna EU.
Persson tror även att transaktionsvolymen i Sverige kan sjunka framöver. Hittills i år har det sålts för 120 miljarder, och han tror att omsättningen i år slutar på runt 160 miljarder kronor. Persson ser främst ett skäl till lägre omsättning.
– Det är ont om säljare. Det finns få behov att sälja. Men Sverige ser bra ut för investerarna, fundamenta är riktigt bra.
Därefter var det dags för programpunkten ”Snabbväxande kedjor om sina expansionsplaner” med Britta Angviken, VD Naked Juicebar, Johan Augustsson, fastighetschef Lidl, Patrik Engman, VD Andys lekland och Per Norin, krögar- och etableringsansvarig Harrys Pubar.
– Vi har 40 restauranger, och vi har klart utrymme att växa och vårt fokus finns på Stockholmsområdet. Vi vill öppna 15 restauranger i Stockholm, säger Per Norin på Harrys Pubar.
– Vi kommer att få några år med en lugnare expansionstakt, efter att ha trampat på gaspedalen ett tag. Vi har 168 butiker idag. Vi kommer att gå mot både stadskärnor och externa lägen. Stockholm och Göteborg har störst potential för oss, säger Johan Augustsson på Lidl.
– Vi har dragit ner på expansionstakten. Det är viktigt för oss att fokusera på enheterna som vi öppnat, vi vill inte riskera att stänga. Kanske kan det bli tre–fyra nya enheter om året, säger Britta Angviken på Naked Juicebar.
– Vi vill bara bygga den nya tidens lekland, ungefär som vi har i Bromma. Vi vill vara med i de bästa retail- parks-områdena, men kanske inte det bästa läget just där. Vi tittar på de större städerna, både city och externt. Drömmen vore ett lekland mitt i centrala Stockholm. Med Ikea i ryggen (ägare) ser vi även en internationell expansion, säger Patrik Engman på Andys lekland.
Sista programpunkt inför lunchen var ”Så vill vi handla och avnjuta maten i framtiden” med en taggad Edward Blom, gastronom och kulturhistoriker. Han lyfte fram vad som är bland det viktigaste när det gäller hans val av restaurang:
– Volymen mat. På många ställen kan man tro att man är en del av en provsmakning i en matlagningstävling. Man måste kunna bli mätt, sade Blom som även konstaterade att han inte äter någon mat som ”endast är hälsosam”, men läckert i kombination med hälsosamt funkar bra.
Efter lunchen delades dagen, fram tills andra fikapausen, i två temaspår. Här på sajten följer vi temaspåret.
Ann Carlsson, VD Apoteket, var först ut och hon pratade om ”Vägen framåt för apoteksmarknaden”.
– Vi vill expandera med fler butiker. Bland annat vill vi finnas i fler flödeslägen, med bland annat vårt nya koncept Apoteket Express. Det handlar om mindre enheter där vi även kan sälja frukt och viss hälsosam mat.
Därefter var det dags för Wilhelm Sporrong, VD Webhallen, att inta scenen. Webbhallen har snart 30 butiker.
– Vår expansion har varit fokuserad på fysiska butiker. Fysiska butiker är kul. Det är där själen finns och där vi kan imponera på våra kunder.
– Den fysiska handeln kommer alltid gå hand i hand med e-handeln. Ni behöver inta vara oroliga för att e-handeln kommer att slå ut den fysiska handeln.
Nu har bolaget fokus på Göteborg och Malmö. Framöver kan en satsning på norr om Uppsala vänta. Webbhallen behöver cirka 150 kvadratmeter, men den största har 1.000 kvm.
– Jag ser att vi skulle kunna ha 40-50 butiker. Men det tar längre till att få en butik utanför Stockholm att fungera.
Linus Kjellberg och Daniel Kvant Suber, båda från Atrium Ljungberg, talade till rubriken ”Stadsutveckling och bostäder som grund för starkare handel”.
Duon talade om om det grundläggande vad folk i olika åldrar oftast vill göra på en plats: trevlig miljö för att bara hänga, att leka och att titta på folk. Atrium Ljungberg har otåliga gånger hyllats för sin stadsutveckling i Sickla (Nacka) och Mobilia (Malmö). Bolaget driver ett megaprojekt Gränbystaden (Uppsala) och laddar även för projekt i Barkarby (Järfälla) och vill gärna hitta något större i Göteborg).
Louise Bergqvist, centrumchef Mall of Scandinavia, berättade att det stora köpcentret går bra.
– Vi har haft 11 miljoner besökare hittills, vilket är mer än vi räknat med, säger Bergqvist om megaanläggningen som öppnade i slutet av november 2015.
Jenny Vasquez Ling, ställföreträdande varuhuschef Ikea Barkarby, berättade om Ikeas nya satsning på Ikea Service och pick-up i Danderyd som nyligen öppnat på 1.500 kvm, och som visar hela sortimentet för beställning men där endast 99 produkter går att köpa med sig hem direkt.
Den stora frågan var om Ikea är redo att öppna fler ”minianläggningar” i Stockholmsområdet. Lämpliga platser som pekats ut (ska ha ett visst avstånd till ett fullstort Ikeavaruhus) ut Haninge/Tyresö, Nacka och city. Enligt obekräftade uppgifter letade Ikea lokaler på Kungsgatan i centrala Stockholm för ungefär ett år sedan.
– Jag kan inte svara på om det kommer att bli fler i Stockholm. Runt om i världen finns cirka 20 Ikea Service och pick-up. Nu ska vi utvärdera situationen. Allt vi vet är att det finns en stor efterfrågan, både i Stockholm och på andra ställen runt om i världen, svarade Jenny Vasquez Ling på moderatorn Martin Lindgrens fråga.
Efter den sista fikapausen var det dags för Anna Mossberg, försäljningschef detaljhandel Google och hon talade till rubriken: ”Den nya konsumentresan – så förändras våra beteenden”.
– Det gäller att se vilken data som finns runt omkring oss, men att aldrig tappa fokus på det man vill.
Mossberg konstrade även att vi i snitt kollar på vår mobiltelefon 155 gånger under ett dygn.
Hon berättade även att var tredje som surfar inne i en butik letar efter prisjämförelser.
Där med avslutar vi direktrapporteringen från seminariet Köpcentrum & Butiker. Tack alla ni som följt med!