VD Karl Johan Persson. Montage: Fastighetsvärlden.

H&M drar i bromsen – ser över antalet butiker

H&M presenterar betydligt sämre försäljning än väntat – och nu ska bolaget se över antalet fysiska butiker. Kedjan har idag totalt 4.739 butiker i 69 länder. Fastighetsvärlden kan även berätta att bolaget numera satsar allt mer på att teckna omsättningsbaserade hyresavtal där det går – för att slippa jämn hög bashyra.

H&M:s 10 största marknader

Omsättning (msek) och antalet butiker.

Tyskland 27.310 – 457 st

USA 21.005 – 511 st

Storbr. 10.876 – 278 st

Frankrike 10.337 – 236 st

Kina 8.389 – 490 st

Sverige 7.626 – 172 st

Italien 6.771 –171 st

Spanien 6.159 – 174 st

Nederl. 5.549 – 144 st

Norge 4.640 –126 st

Källa: H&M, Q3

Visa faktaruta

H&M är världen över känt som en stenhård hyresförhandlare i samband med att nya butiker öppnar. Men att finnas i de bästa lägena i så väl i city som i de ledande köpcentrumen har gjort att hyreskostnaden är enorm. När allt mer av försäljningen sker via näthandel så så tvingas H&M se över sin strategi.

H&M-koncernen har 2016, enligt senast redovisade helår, hyreskostnader på hela 22,3 miljarder kronor (20,6 miljarder under 2015), varav omsättningsbaserad hyra 3,9 miljarder (3,9 miljarder). Den absoluta merparten avser butikslokaler och en mindre andel avser kontorslokaler i till exempel Stockholms city och Marievik/Liljeholmen.

H&M redovisar nu ett svagt fjärde kvartal. Försäljningssiffrorna hamnar långt ifrån prognoserna och bolaget har sjösatt ett åtgärdsprogram. Omsättningen exklusive moms minskade med 4 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. I lokala valutor var minskningen 2 procent.

– Det har varit ett svagt kvartal för H&M-varumärkets fysiska butiker som påverkades negativt av en fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår, skriver VD Karl-Johan Persson i pressmeddelandet.

H&M:s försäljning online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god, konstrar bolaget. Men det finns problem.

– För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete. Detta omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar samt färre öppningar som resultat, avslutar Karl-Johan Persson pressmeddelandet om resultatet från det fjärde kvartalet.

Men bolaget gör mer än att endast se över antalet förhyrda butikslokaler. Enligt uppgift till Fastighetsvärlden har H&M även en ny strategi som innebär att H&M numera i högre grad försöker teckna kontrakt utifrån omsättning och därmed vill få ner den fasta avgiften. Men där är inte överalt det går. I centrala Stockholm är till exempel vakansgraden så låg för butikslokaler och efterfrågan så hög att få hyresgäster kan ställa krav på fastighetsägarna.

Men strategin är förstås ett tecken på att bolaget är osäker inför hur försäljningsutvecklingen i butikerna blir framöver.

H&M rankas generellt ofta som en favorithyresgäst bland fastighetsägare, inte minst i köpcentrum världen över. I Sverige kan H&M bedömas som nummer två på ”favoritlistan” efter Systembolaget som anses vara än ännu större dragare av konsumenter. Clas Ohlson är ytterligare en ”dragare”. Alla dessa drar nytta av sin attraktivitet i samband med hyresförhandlingar, även om H&M lyckas få rabatter i betydligt större omfattning i köpcentrum och i mindre städer än i bästa lägena i världens storstäder.

I H&M-koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M Home och Arket.

Tidigare har H&M under en längre tid haft som mål att öka antalet butiker med 10–15 procent per år. Men för ett år sedan omformulerades målet till ett försäljningsmål där H&M-koncernens försäljning i lokala valutor ska öka med 10–15 procent per år.

I Sverige hade H&M enligt senaste helårsrapporten, 2016, 176 butiker, vilket var lika många som året dessförinnan. Vid årets niomånadersrapport var motsvarande siffra 172.

Expansionen av nya butiker de senaste åren har främst skett i Kina, USA, Indien och Turkiet samt även i ett tiotal nya marknader. I bolagets största marknad Tyskland, sett till omsättningen, öppnade bolaget under fjolåret endast 10 nya butiker. Tyskland är dock numera, sett till antalet butiker, endast den tredje största efter att tidigare varit den största under decennier sedan landet gick om Sverige. Numera  finns det fler H&M-butiker i både USA och Kina.

Tidigare Nyheter från förstasidan

Fyra av sex chefer är kvinnor

Av 33 anställda är fler kvinnor än män.

Omtalad stiftelse gör storaffär

Victoria Park gör en halvmiljardaffär där stiftelsen frigör stort kapital för sin omtalade verksamhet.

Brunswick investerar 1,7 miljarder i London

Har en femårsplan för att utveckla fastigheterna som beskrivs som sällsynta att finna på marknaden.

Stordalen slår till och hyr 487 nya bostäder i Solna

Gör stor affär i området Ingenting för sin nya affärsidé.

Säljer stora Badkarsfabriken

21.000 kvm industrihistoria byter ägare.

Nyheter från webben

Genesta tvekar om Sverige

Genesta tillträder en fastighet intill Centralstationen och Tivoli i Köpenhamn om 28.000 kvm. Bolaget väljer bort Sverige – fokuserar på övriga Norden.

Åtta nya butiker till Mölndal Galleria

Citycon teclknar med ytterligare åtta butiker i Mölndal Galleria. Clas Ohlson öpnnar butik i Mölndal Galleria. Hamburgerkedjan Max hyr 500 kvm …

Detaljplan ökar Castellums möjligheter i Lund

En ny detaljplan för Edison Park i Ideonområdet i Lund öppnar för ytterligare 25000 kvm kontor på Castellums mark där. …

Zengun förvärvar RA Bygg

Entreprenadföretaget Zengun växer vidare genom att förvärva RA Bygg som har en omsättning kring 250 mkr. – Förvärvet passar väl …

Slutliga listor: Största rådgivarna under 2017

Datscha och Fastighetsvärlden presenterar vilka rådgivningsbolag som var mest framgångsrika 2017. Läs även om vilka som är ledande inom olika marknader.

Skanska vinstvarnar – fyra lämnar ledningsgruppen

Läs om hur byggjätten ska förändras i framtiden för att uppnå bättre lönsamhet. Nye VD:n har utsett sin nya ledningsgrupp.

Bekräftat: Uniqlo öppnar första hos Vasakronan

Hyr ut till klädkedja som varit allra högst på mångas önskelista. Första etableringen i Norden.

Bilder: Förhandstitt in i Oscars höjdarbygge

Oscar Engelbert: ”Det var länge sedan vi såg ett lika avancerat och innovativt bostadsprojekt i Stockholm”. 70 procent av lägenheterna är sålda.

Försäljningar och nyemission ska vända Tobin

Handeln med teckningsrätter börjar.

Trianon hyr 3.000 kvm ut till Coop

Trianon har tecknat nytt hyresavtal med Coop Sverige om en uthyrning av cirka  3.000 kvm i fastigheten Häggen 13 vid Värnhemstorget …

MIKE etablerar sig i Göteborg

Tidigare medarbetare i Swedbank Kommersiella Fastigheter i västra Sverige etablerar nu MIKE Kommersiella Fastigheter. Företaget är inriktat på transaktioner och …

Zengun växer via företagsförvärv

Entreprenadföretaget Zengun växer vidare genom att förvärva RA Bygg som har en omsättning kring 250 mkr. – Förvärvet passar väl …

Hemfosas tänkta kronprins tar över affärerna vid JLL

Tar över Capital Markets i Sverige efter Tom Lindahl.

Tillbaka till förstasidan