H&M presenterar betydligt sämre försäljning än väntat – och nu ska bolaget se över antalet fysiska butiker. Kedjan har idag totalt 4.739 butiker i 69 länder. Fastighetsvärlden kan även berätta att bolaget numera satsar allt mer på att teckna omsättningsbaserade hyresavtal där det går – för att slippa jämn hög bashyra.
H&M:s 10 största marknader
Omsättning (msek) och antalet butiker.
Tyskland 27.310 – 457 st
USA 21.005 – 511 st
Storbr. 10.876 – 278 st
Frankrike 10.337 – 236 st
Kina 8.389 – 490 st
Sverige 7.626 – 172 st
Italien 6.771 –171 st
Spanien 6.159 – 174 st
Nederl. 5.549 – 144 st
Norge 4.640 –126 st
Källa: H&M, Q3
H&M är världen över känt som en stenhård hyresförhandlare i samband med att nya butiker öppnar. Men att finnas i de bästa lägena i så väl i city som i de ledande köpcentrumen har gjort att hyreskostnaden är enorm. När allt mer av försäljningen sker via näthandel så så tvingas H&M se över sin strategi.
H&M-koncernen har 2016, enligt senast redovisade helår, hyreskostnader på hela 22,3 miljarder kronor (20,6 miljarder under 2015), varav omsättningsbaserad hyra 3,9 miljarder (3,9 miljarder). Den absoluta merparten avser butikslokaler och en mindre andel avser kontorslokaler i till exempel Stockholms city och Marievik/Liljeholmen.
H&M redovisar nu ett svagt fjärde kvartal. Försäljningssiffrorna hamnar långt ifrån prognoserna och bolaget har sjösatt ett åtgärdsprogram. Omsättningen exklusive moms minskade med 4 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. I lokala valutor var minskningen 2 procent.
– Det har varit ett svagt kvartal för H&M-varumärkets fysiska butiker som påverkades negativt av en fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår, skriver VD Karl-Johan Persson i pressmeddelandet.
H&M:s försäljning online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god, konstrar bolaget. Men det finns problem.
– För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete. Detta omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar samt färre öppningar som resultat, avslutar Karl-Johan Persson pressmeddelandet om resultatet från det fjärde kvartalet.
Men bolaget gör mer än att endast se över antalet förhyrda butikslokaler. Enligt uppgift till Fastighetsvärlden har H&M även en ny strategi som innebär att H&M numera i högre grad försöker teckna kontrakt utifrån omsättning och därmed vill få ner den fasta avgiften. Men där är inte överalt det går. I centrala Stockholm är till exempel vakansgraden så låg för butikslokaler och efterfrågan så hög att få hyresgäster kan ställa krav på fastighetsägarna.
Men strategin är förstås ett tecken på att bolaget är osäker inför hur försäljningsutvecklingen i butikerna blir framöver.
H&M rankas generellt ofta som en favorithyresgäst bland fastighetsägare, inte minst i köpcentrum världen över. I Sverige kan H&M bedömas som nummer två på ”favoritlistan” efter Systembolaget som anses vara än ännu större dragare av konsumenter. Clas Ohlson är ytterligare en ”dragare”. Alla dessa drar nytta av sin attraktivitet i samband med hyresförhandlingar, även om H&M lyckas få rabatter i betydligt större omfattning i köpcentrum och i mindre städer än i bästa lägena i världens storstäder.
I H&M-koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, & Other Stories, H&M Home och Arket.
Tidigare har H&M under en längre tid haft som mål att öka antalet butiker med 10–15 procent per år. Men för ett år sedan omformulerades målet till ett försäljningsmål där H&M-koncernens försäljning i lokala valutor ska öka med 10–15 procent per år.
I Sverige hade H&M enligt senaste helårsrapporten, 2016, 176 butiker, vilket var lika många som året dessförinnan. Vid årets niomånadersrapport var motsvarande siffra 172.
Expansionen av nya butiker de senaste åren har främst skett i Kina, USA, Indien och Turkiet samt även i ett tiotal nya marknader. I bolagets största marknad Tyskland, sett till omsättningen, öppnade bolaget under fjolåret endast 10 nya butiker. Tyskland är dock numera, sett till antalet butiker, endast den tredje största efter att tidigare varit den största under decennier sedan landet gick om Sverige. Numera finns det fler H&M-butiker i både USA och Kina.