Här vill Stockholms stad överdäcka
Den grönblåa majoriteten gav stadens förvaltningar i uppdrag att identifiera lämpliga platser för nya överdäckningar. Nu har resultatet kommit.
Dessa fyra platser pekas ut:
- Överdäckning av tvärbanan vid Globen station norr om Slakthusområdet. Överdäckningen är mellan Konstgjutargatan i norr och Palmfeltsvägen i söder. Detta förslag kommer att utredas i programmet för Slakthusområdet samt diskuteras i kommande arbeten med Gullmarsplan.
- Överdäckning av tunnelbanan vid Örnsberg. Det har funnits planer på att överdäcka tunnelbanan vid Örnsberg under en längre tid. Det finns en detaljplan från 2006 med bebyggelse ovanpå tunnelbanan, som visat sig svår att genomföra ekonomiskt. Nu ska en ny detaljplan tas fram. I det nya planarbetet avses istället en lösning prövas där spåren överdäckas men inte med avsikt att bygga bostäder ovanpå, utan istället använda ytan för gårdsytor. På så sätt kan konstruktionen bli enklare och mindre kostsam.
- Överdäckning av tunnelbanan vid Liljeholmen. Genom att däcka över tunnelbanespåren omedelbart väster om befintlig stationsbyggnad möjliggörs en expansion av Liljeholmstorgets galleria. Gallerian byggs på med bostäder, kontor och en takpark. Idén utreds i en detaljplaneprocess.
– Genom att överdäcka spår- och vägområden bygger vi bort stadsbarriärer och skapar möjligheter för nya bostäder, samtidigt som vi vidareutvecklar Stockholms karaktär. På så sätt skapar vi den moderna storstaden vi vill bo och arbeta i, både i dag och i framtiden, säger Joakim Larsson (M), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad i en kommentar.
Överdäckningar innebär stora investeringar och är komplicerade, men innebär också att yta frigörs för bostadsbyggande på centrala platser i staden. Samtidigt har överdäckningar på centrala platser även andra värden:
– När vi däckar över vägar och spår skapar vi mer attraktiva stadsmiljöer med ny stadsutveckling, bättre luftkvalitet och minskat buller. På vissa platser är detta den bästa lösningen för hur vi bygger framtidens Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.
Kontoren har också identifierat en överdäckning som kan vara intressanta att studera och eventuellt genomföra på längre sikt:
- Västra city. Ett förslag där järnvägen mellan Tegelbacken till Karlberg samt Klarastrandsleden däckas över. Genom att fortsätta den planerade överdäckningen vid Centralstationsområdet (Tegelbacken till Kungsbron) norrut till Karlberg över både Klarastrandsleden och spårområdet så frigörs stor yta för exploatering. Staden förfogar inte över marken och eventuella överdäckningar är upp till markägaren. Jernhusen är markägare från Kungsbron till Barnhusbron. Från Barnhusbron och västerut äger Trafikverket spårområdet. Projektet antas kunna genomföras på mycket lång sikt.
Som del av uppdraget redovisar stadens förvaltningar även fem pågående överdäckningar i staden:
- Hagastaden. Överdäckning av en 800 meter lång sträcka av E4/E20 och järnvägen mellan Stockholm och Solna. 3 000 bostäder och 14 000 arbetsplatser planeras i Stockholm och ännu fler i Solna.
- Slussen. Slussen byggs om för att säkra Mälaren som drickvattentäckt men är också ett projekt som överdäckar trafikinfrastruktur. Bland annat byggs Stadsgårdsleden över och ovanpå anläggs en ny park strax öster om Katarinahissen.
- Klara city view. Projektet är en överdäckning av Klarastrandsleden söder om Klarabergsviadukten. Det ska byggas kontor, handelsplatser och ca 30 bostäder.
- Centralstationsområdet. Överdäckning av spårområdena mellan Kungsgatan och Klarabergsviadukten, Centralstationen och Vattugatan. Överdäckningen möjliggör för nya kontor, handel, bostäder och parkmiljöer. Jernhusen äger marken. Skede för projektet är tidig dialog före samråd.
- Roslagsbanan till city – Det är beslutat i Sverigeförhandlingen att Roslagsbanan förlängs genom nedgrävning i tunnel från Universitetet till Odenplan och T-centralen. Det kommer i Stockholms stad möjliggöra ca 500 nya bostäder.



















